החלטת שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים מהווה חבטה גדולה לסעיף השוחד בתיק 4000, על כך כנראה אין ויכוח, אך התיק עדיין לא מת. השופטים בהחלטתם שלא לאפשר את תיקון כתב האישום האירו אור גדול על זכויות הנאשמים ומילאו את תפקידם ללא משוא פנים, ומי שבתחילה חשב שהם נרפים מדי או אנמיים, הולך ומתבדה.

מדובר בהחלטה שנייה גדולה בתיק ששמה בלמים דווקא במקומות החשובים ביותר, כאשר בשקט ובתבונה הם מנווטים את הספינה של המשפט בים הסוער והגועש של משפט הציבור. ההחלטה הראשונה, הייתה שלא להכריז על שלמה פילבר כעד עוין במלוא משמעות הדבר. החלטה זו יצרה מצב ובו הוא חופשי יותר "לסטות מן השורה" מחקירותיו במשטרה, בחקירה הראשית שהפכה לנגדית, ועד למצב בו טענה הפרקליטות כי הוא מתמסר לחלוטין לגרסאות ההגנה.

קרוע בין הערצתו לנתניהו וביתו האידאולוגי לבין הסכם המדינה עליו הוא חתם, מנסה פילבר להלך כל העת על חבל דק לפעמים מועד לפעמים קם אך מבין כי גורלו עדיין לא נחרץ לפחות מבחינה זו.

ההחלטה השנייה התקבלה כאמור הבוקר, והיא שלא לתקן את כתב האישום בכל הנוגע לתיקון מועד פגישת ההנחיה למועד לא ידוע. מעבר למשמעות של אמירת הלאו מצד השופטים, שנותנת רוח גבית לנתניהו בהגנתו המשפט ודלק לתומכיו, הצליחו השופטים גם להראות כלשון הביטוי "יש שופטים בירושלים".

שלמה פילבר מגיע לבית המשפט (צילום: אריה ליאב אברמס, פלאש 90)
שלמה פילבר מגיע לבית המשפט (צילום: אריה ליאב אברמס, פלאש 90)

השופטים הראו כי יש חשיבות רבה לזכויות נאשמים והגנה עליהם, שכן דיוק בכתב האישום איננו רק סמנטי אלא מהותי בזכות הנאשם להתגונן. הדבר בפועל יוצר מראה גם לכל מי שטען שמדובר במשחק מכור ולא יהיה דין צדק במשפט, כי השופטים פועלים באופן מאוזן וענייני. משפט נתניהו הוא מראה מעבר למקרה הפרטי שלו, הוא נוגע בדיוק בתחלואי מערכת המשפט וגם כאמור בנקודות האור שלה ובערכים שלאורם היא הולכת.

לא בכד הודיעה היועצת המשפטית לממשלה "שלא תשיג" כלשונה על החלטת השופטים. היא נקלעה לסערה לא לה תחילה, שלבטח לא פיללה לה, וכעת היא גם מוכיחה בהודעתה הקצרה שגם בתפקיד הרם ביותר במערכת אכיפת החוק יש הכרה במגבלות הכוח והכנעה אפילו אצילית בקבלה שבהחלטתם של השופטים.

עוד מבינים הערב בפרקליטות הכפופה לה, שהחורים המצטברים בתיק לא עושים עימם חסד. סעיף השוחד בתיק 4000 ספג חבטה גדולה מאוד, וגם הניצחון הקטן לכאורה בהוספת תכשיט ושלושה עדים בתיק 1000 לבטח לא מנחמת - כי הרי למה יצאנו כאן "לקרב" אם לא בשביל עבירת שחיתות שלטונית חמורה.

בנימין נתניהו בבית המשפט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו בבית המשפט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אל לנו לשכוח שגם עבירת מרמה והפרת אמונים מביאה בצידה עונש מאסר, אך ברור שללא השוחד אותו דלק שמניע את תומכי נתניהו בדבר התיקים התפורים לבטח יקבל משנה תוקף. השופטים עדיין השאירו פתח מילוט בו תוכל הפרקליטות לטעון לביצוע עבירת השוחד באמצעים אחרים, אך הדבר נראה כמעט בלתי אפשרי ובלתי סביר.

מוקדם עדיין לקבור את הסעיף הכבד מכולם, אך צל כבד הוטל עליו ומשכך מעל לספק סביר הדרוש להרשעה חווה היום קפיצה של רף גדול ומשמעותי שעומד רגע לפני קריסה, במה שהיה המבחן הגדול מכולם.