משמרות המהפכה האיראניים, צמאי הנקם בישראל, יכלו לסמן השבוע "וי" קטן: הם הצליחו לגרום לאלפי ישראלים שתכננו לבלות בימים אלה את חופשתם באתרי הנופש האטרקטיביים של טורקיה לבטל את ההזמנות שלהם.

אזהרת המסע לטורקיה, שפורסמה השבוע על ידי האגף ללוחמה בטרור במועצה לביטחון לאומי, הגיעה בעקבות מידע רב שהצטבר לאחרונה במערכת הביטחון על כוונות משמעותיות ומוחשיות של כוח קודס במשמרות המהפכה לבצע פיגועים נגד תיירים ישראלים. זאת כנקמה על חיסולו של סיאד חודאי, סגן מפקד יחידת 840, שמטרתה לבצע פיגועים נגד ישראל.

אין זה סוד שאיראן פועלת זה זמן מה לביצוע פיגועי נקם בישראל ובאזרחיה בתגובה לרשימה ארוכה של פיגועים וחיסולים שבוצעו, לטענתה, בידי ישראל על אדמתה. על חלק ניכר מאותם ניסיונות איראניים שנגדעו באיבם ולא הגיעו למימוש לא שמענו מן הסתם. אולם, אין בכך כדי להמעיט או לזלזל ביכולות של האיראנים.

זירת החיסול באיראן (צילום: רשתות ערביות)
זירת החיסול באיראן (צילום: רשתות ערביות)

די אם נזכיר שב־17 במרץ 1992 חיסלה ישראל את מנהיג חיזבאללה השיעי בלבנון עבאס מוסאווי. חודש לאחר מכן ביצעה איראן את אחת מפעולות הטרור הגדולות נגד ישראל, כשמתאבד שיעי התפוצץ במכונית תופת בשער הכניסה לשגרירות ישראל בבואנוס איירס, בירת ארגנטינה. 29 בני אדם נהרגו ויותר מ־220 נפצעו בפיגוע. שנתיים לאחר מכן ביצעו האיראנים פיגוע דומה בבניין הקהילה היהודית בארגנטינה, שבו נהרגו 86 בני אדם ועוד עשרות נפצעו.

את להט הנקמה האיראנית שמענו בשבוע האחרון ממפקד משמרות המהפכה חוסיין סלאמי, שאמר בהלוויית חודאי: "הישות הציונית עומדת מאחורי החיסול - אנו נשבעים לנקום את מותו".

לצד כל אלה, חשוב להדגיש שאיראן, למודת המהלומות שספגה לפי דיווחים מישראל בשנים האחרונות, מודעת היטב ליכולות של ישראל לפעול נגדה על אדמתה. לכן היא זהירה ונמנעת מפעולות נקם גלויות או כאלה שמותירות את טביעות אצבעותיה. לפיכך, ישראל צריכה לכוון את החיישנים ואת העיניים שלה למקומות וליעדים לא צפויים. זאת כדי לא לחזור על הטעויות, כפי שקרה בשנות ה־90 בארגנטינה.

כמו כן, סביר מאוד להניח שאיראן תעדיף להפעיל לפעולות נקם כאלה שכירי חרב, כפי שהפעילה את העבריין האיראני מנצור רסולי, שנעצר לאחרונה והודה בחקירתו שתכנן לפגוע בדיפלומט ישראלי בטורקיה, על פי ההזמנה וההכוונה של משמרות המהפכה.

משמרות המהפכה באיראן (צילום: רויטרס)
משמרות המהפכה באיראן (צילום: רויטרס)

זה זמן מה שהאיראנים פועלים לגייס גם שכירי חרב מקרב ערביי ישראל לביצוע פעולות ריגול ונקם במדינה. עד כה זה לא צלח, אבל לא לעולם חוסן. לא מן הנמנע שבאווירה הנוכחית, כפי שראינו במבצע שומר החומות במגזר הערבי, טהרן עלולה להצליח לגייס צעירים מקרב ערביי ישראל למשימה כזאת.

לאיראנים גם יכולות מצוינות בהפעלת כטב"מים קטלניים ארוכי טווח, שמסוגלים לפגוע במטרות אסטרטגיות, והם הוכיחו זאת בתקיפות בתימן ובסעודיה. מה שברור הוא שככל שהפגיעות נגד איראן המיוחסות לישראל יתעצמו, כך יצר הנקמה האיראני והרצון להציל את כבודם ידחפו אותם לפעולות נועזות וקטלניות.

אחת האופציות הטובות ביותר מבחינתם היא חיזבאללה, שמצויד באלפי טילים המכוונים ליעדים אסטרטגיים בישראל. וכל זה בלי שהוזכר כאן אפילו במילה הנושא החשוב ביותר במאבק הגלוי והסמוי בין ישראל לאיראן - תוכנית הגרעין, שיוצרת במזרח התיכון מציאות לא נודעת עם המון מתחים.