אחד החוקים החשובים שהכנסת היוצאת הצליחה להעביר רגע לפני פיזורה הוא חוק זכויות הרווחה לאנשים עם מוגבלויות. מדובר בחוק חשוב מאוד ועל כולנו לברך על אישורו. במסגרת החוק, רבים מהאנשים המתגוררים במעונות והוסטלים יעברו למגורים עצמאיים בדירות בקהילה, לצד ליווי במסגרת תוכניות תמיכה. כל אזרח עם מוגבלות יקבל תקציב לאמצעי סיוע לפי בחירתו, כמו ליווי של עובד סוציאלי, והכל בהתאם לזכאותו האישית.

באופן אישי, מדובר בחוק מרגש במיוחד עבורי. זה כ־40 שנה אני מקדיש את כל עתותיי לקידומה של אוכלוסיית הילדים והאנשים עם מוגבלויות בישראל. עבורי, אחרי שנים של פעילות חוצת מגזרים למען אוכלוסייה זו, מרבית סעיפי החוק הינם בבחינת חלום שהתגשם. החוק הזה עתיד להשפיע על חייהם של עשרות אלפי אנשים עם מוגבלות החיים בישראל, והוא מהווה הזדמנות היסטורית לתיקונם של כמה מהכשלים החמורים והקשים הקיימים בנושא זה. עם זאת, לצד הדברים הטובים והחשובים שיש בחוק, עדיין חסרים בו כמה דברים משמעותיים ואף קריטיים.


בחוק החדש אין התייחסות מפורשת למה שאני מגדיר כאוכלוסיות הקצה בקרב אנשים עם מוגבלויות - אלו שאינם מתאימים ואינם יכולים להתגורר בקהילה. מדובר באוכלוסייה עם מוגבלות שכלית התפתחותית קשה, המלווה בדרך כלל במורכבות רפואית מאתגרת. מטופלים אלו לא יכולים לקבל את המגיע להם במסגרות קהילתיות. הם זקוקים להשגחה רפואית צמודה ולטיפול אישי מותאם במשך 24 שעות ביממה. הם זקוקים לעוד סל שלם של מעטפת טיפולית ושיקומית שרק מסגרת רפואית מקצועית יכולה להעניק להם.

אנחנו חייבים לדאוג כי בחוק יוכנס סעיף מיוחד המגדיר את השירותים עבור אוכלוסייה זו ומחריג אותה מסעיפי החוק המחייבים את העברתם לדיור בקהילה. כמו כן, יש להגדיר מה תהיה רמת השירות שלה יהיו זכאים אלו הנשארים במעונות. האם, לדוגמה, נראה למחוקק הגיוני וסביר שעל כל שישה דיירים החיים במעונות יהיה מטפל אחד שעליו מוטלת האחריות הטיפולית לדאוג לכל צורכיהם במשך 24 שעות?

שאלה חשובה נוספת שיש לתת עליה את הדעת היא מה יקרה לאחר יישומו המלא של החוק, כאשר רוב האנשים עם מוגבלויות יתגוררו בדירות בקהילה, והמעונות וההוסטלים יעברו למודל עבודה שונה עם מספר דיירים מצומצם. מה יהיה אותו מודל? האם הדבר יוביל לכך שמעונות ייסגרו בגלל מספר דיירים מועט? מדובר בשאלות חשובות שלתשובות עליהן יש השפעה עצומה על חייהם של מי שאינם יכולים לצאת לחיים בקהילה. אני מקווה מאוד שהכנסת החדשה שתיבחר תדע לספק תשובות לשאלות החשובות האלו. חובתנו הבסיסית היא לדאוג לכל אותם ילדים ואנשים שאינם נכללים בחוק החדש ולוודא שהוא לא יפגע בהם. 


הכותב הוא מנכ"ל ומייסד רשת "עלה" - הרשת הלאומית לטיפול וקידום ילדים ואנשים עם מוגבלויות