האם העיצומים נגד רוסיה יעילים? כן. הם כבר פוגעים באופן קשה בוולדימיר פוטין ושותפיו, והשפעתם תגבר במשך הזמן. מאז שרוסיה פלשה לאוקראינה, האיחוד האירופי אימץ שש חבילות עיצומים המכוונות כעת נגד כ־1,200 אנשים ו־98 גופים ברוסיה, וכן נגד חלקים משמעותיים של הכלכלה הרוסית. העיצומים הללו ננקטו בתיאום עם חברות ה־7G, ויותר מ־40 מדינות נוספות אימצו אותם או נקטו צעדים דומים.

עד לסוף 2022, האיחוד האירופי יצמצם את יבוא הדלק מרוסיה ב־90%, והוא מפחית במהירות את יבוא הגז ממנה. כמובן שגמילה מהירה מהאנרגיה הרוסית גורמת לקשיים רציניים למדינות רבות באיחוד האירופי, אבל זהו המחיר שעלינו לשלם כדי להגן על הדמוקרטיות שלנו ועל החוק הבינלאומי, ואנו נוקטים את הצעדים הדרושים כדי להתמודד עם הבעיות האלה בסולידריות מלאה.

יהיו שישאלו: האם לעיצומים האלה אכן יש השפעה על הכלכלה הרוסית? התשובה היא כן. רוסיה חייבת לייבא מוצרים בעלי ערך משמעותי שהיא איננה מייצרת. באשר לטכנולוגיות מתקדמות, היא תלויה רבות באירופה ובארצות הברית, בהשוואה לתלות קטנה יותר בסין. בתחום הצבאי, העיצומים מגבילים את יכולתה של רוסיה לייצר טילים מדויקים. כמעט כל יצרניות הרכב הזרות החליטו לצאת מרוסיה, והמכוניות המועטות המיוצרות על ידי יצרנים רוסים יימכרו ללא כריות אוויר או הילוכים אוטומטיים.

תעשיית הנפט הרוסית סובלת מקשיי גישה לטכנולוגיות מתקדמות כמו קידוחים אופקיים. יכולתה של התעשייה הרוסית לפתח בארות חדשות בלחץ היא כנראה מוגבלת. כדי לתחזק את התעבורה האווירית, יהיה על רוסיה להוציא מהמחזור את רוב מטוסיה ולהשתמש בחלקי חילוף שתחלץ מהם כדי לאפשר למטוסים האחרים לטוס.

נוסף על כך, ישנו אובדן גישה לשווקים פיננסיים, רוסיה נותקה מרוב רשתות המחקר העולמיות הגדולות, ויש בריחת מוחות מסיבית ממנה. האלטרנטיבה שמציעה סין לכלכלה הרוסית היא מוגבלת, במיוחד בנוגע למוצרי היי־טק. עד היום, ממשלת סין, התלויה מאוד ביצוא למדינות מתפתחות, לא סייעה לרוסיה לעקוף את עיצומי המערב. האם ההשפעות המשמעותיות הללו יובילו את פוטין לשנות את חישוביו האסטרטגיים? בטווח המיידי כנראה שלא: נדמה שמהלכיו אינם נעשים בעיקרם מתוך היגיון כלכלי. אולם נוכח העובדה שהסנקציות מאלצות אותו לבחור בין חמאה לבין תותחים, הן לוכדות אותו במלחציים המתהדקים.

בנוגע להשפעת העיצומים על מדינות צד שלישי, במיוחד מדינות אפריקאיות התלויות בחיטה מרוסיה ומאוקראינה ובדשנים, האחריות ברורה. העיצומים שלנו בשום אופן אינם מכוונים כנגד יצוא חיטה או דשנים מרוסיה, ומאוקראינה נמנעת האפשרות לייצא את החיטה שלה בשל המצור בים השחור וההרס שנגרם על ידי התוקפנות הרוסית. אם יתעוררו בעיות כאלה הקשורות לעיצומים שלנו, נהיה מוכנים להפעיל את המנגנונים המתאימים כדי לטפל בהם. הודעתי לשותפינו באפריקה על כך וביקשתי מהם לא ללכת שולל אחרי השקרים ששלטונות רוסיה מפיצים.

המענה האמיתי לקשיים בשוקי האנרגיה והמזון הוא לשים קץ למלחמה באמצעות נסיגה רוסית מאוקראינה. כיבוד השלמות הטריטוריאלית של מדינות ואי־השימוש בכוח אינם עקרונות מערביים או אירופיים, הם הבסיס לחוק הבינלאומי, ורוסיה רומסת אותם. הסכמה להפרה כזו תפתח את השער בפני חוק הג’ונגל בקנה מידה עולמי. נוכח הפלישה לאוקראינה הוכחנו כי כאשר מתגרים בנו, אירופה יכולה להגיב. מכיוון שאיננו מעוניינים במלחמה עם רוסיה, עיצומים כלכליים הם עיקר התגובה הזו. הם כבר מתחילים להשפיע, ובחודשים הבאים ישפיעו אף יותר.

הכותב הוא הנציג העליון של האיחוד האירופי לענייני חוץ ומדיניות ביטחון, וסגן נשיאת הנציבות האירופית