הבחירות לכנסת ה־25 עומדות בפתח ומבשרות ריבוי אג'נדות ונושאים לקידום. רוב חברי וחברות הכנסת מתראיינים לתקשורת ומשננים מסרים הכוללים הצהרות והבטחות רבות. יש מי שרומזים לאופוריה בדמות צניחת מחירים, ירידת ריביות, צמיחה כלכלית, אחדות, רווחה, שלום וביטחון. וישנם מי שמנסים בכל כוחם לקדם עתיד טוב יותר ומכניסים למצע הבחירות תוכניות לשינוי מבוססות מחקרים ופרקטיות.

תשומת הלב מופנית לנושאים שנוגעים לרוב האוכלוסיות, בעוד תחום החינוך מלידה עד גיל 3 אינו זוכה למספיק תשומת לב. אם בכוח אלקטורלי עסקינן, אז לטיפול באוכלוסיית הפעוטות במדינת ישראל שמונה מעל לחצי מיליון - כשלכל פעוט הורים, סבים, שכנים, גננות, מטפלות ועוד – יש כוח אלקטורלי מאוד גדול. אותן המפלגות שחולמות לחולל שינויים ומהפכות חייבות לחרות על דגלן את הטיפול בתחום אשר חוצה מפלגות, מגדרים, מגזרים ועדות. זהו תחום שאם יוסדר כהלכה, ישפיע ישירות על תחומי הרווחה, הצדק החברתי, התעסוקה, הבריאות ועוד.

אם מחצית מנבחרי הציבור יפעלו להשאיר את התחום הזה על סדר היום, הוא ימשיך לקבל תשומת לב גם לאחר הבחירות, וככל שתשומת הלב אליו תגדל וההשקעה בו תתחדד, הוא יתוקצב בהתאם. על נבחרי הציבור לדאוג לתיקון חקיקה שיגדיר את הקריטריונים לסינון ומיון אנשים המתעתדים לעסוק בטיפול בפעוטות ויקבע מבדקי התאמה, הכשרות והשתלמויות שיצטרכו לעבור מי שעוסקים בטיפול בפעוטות.

דנית ברביבאי (צילום:  יוהנס פלטן)
דנית ברביבאי (צילום: יוהנס פלטן)

כמו כן, חשוב לחזק את האחריות של הרשויות המקומיות לצד האחריות של השלטון המרכזי ושל השלטון המקומי על המסגרות הללו במטרה שיהיה גורם אחראי למיפוי, פיקוח ורישום הפעוטות, לערוך הכשרה מתאימה לצוותים, לדאוג להקצאת משאבים ולהביא לצמצום התקינה והתאמתה לתקינה המומלצת והתואמת למדינות ה־OECD.

הסוגיה הזו חייבת להיות נוכחת במצעי הבחירות ולחזור להיות על סדר היום בבחירות הללו. סך החוויות וההתנסויות של כלל הילדים והפעוטות כיום ייצרו תודעה קולקטיבית בקרב דור שלם, אשר תקבע את תרומתו להון האנושי של החברה, התפתחותה וצמיחתה בעתיד. 

הכותבת היא מובילת הקואליציה לחינוך מלידה מבית "אנו עושים שינוי"