בימים אלו מסתובבים תומכי ותומכות מפלגות השמאל הציוני מוטרדים מאוד בעודם צורכים את הסקרים העדכניים שמשקפים עבורם תמונה קודרת וחשוכה במיוחד: סכנה ממשית להיעלמות המפלגות מהמפה הפוליטית ועליית ממשלה ימנית משיחית לשלטון. משבר יוקר המחיה שנמצא בשיאו בכל תחום בחיים הוא סכנה ממשית לחברה הישראלית.

הייאוש והלחץ גוברים בכל משפחה, ולמרות זאת, אין היום אף זרם פוליטי שמציע פתרון אמיתי. החיבור בין גנץ וסער ממלכתי באופן מובהק, אבל לא כלכלי וחברתי מבחינה אידיאולוגית בשום צורה. כך שיוקר המחיה יכול להפוך להזדמנות לשינוי כיוון במדיניות הכלכלית של ממשלות ישראל, שרק לשמאל יש את היכולת להוביל.

אין דבר יותר ציני מלראות את נתניהו מכריז על עצמו כעל האיש שיגאל את ישראל ממצוקת יוקר המחיה. הרי הוא האיש שבמו ידיו פירק את מנגנוני מדינת הרווחה, ותפיסתו כי הכסף יחלחל מהעשירים לכל רובדי החברה קרסה לחלוטין. היום ישראל מובילה בכל המדדים של ה־OECD ביוקר המחיה של מוצרי מדף ובמספר המשכורות שנדרשות כדי לרכוש דירה.

ישראל גם הפכה להיות שיאנית באי־השוויון בין מרכז ופריפריה, בהשקעה בחינוך בגיל הרך, ובמספר הנמוך של מיטות אשפוז. בנוסף, השכר של המגזר הציבורי נשחק בצורה דרמטית, דבר שהוביל למחאות המוצדקות של ימינו, שלא לדבר על הפנסיות של כולנו שנפגעו אנושות הודות לרפורמות של נתניהו כשר אוצר.

משבר הקורונה הוליד גל של שינויים פוליטיים ברחבי העולם וגם בכלכלות החזקות בעולם כמו ארצות הברית וגרמניה, התחזקות כוחות סוציאל־דמוקרטיים שמציעים הרחבה של מנגנוני הרווחה, העלאת שכר מינימום, יצירת מקומות עבודה חדשים וגם מאבק במשבר האקלים. לאג'נדה הזאת יש פופולריות אדירה גם בקרב הקהל הישראלי.

בסקר שנערך לאחרונה על ידי קרן ברל כצנלסון עולה כי 57% מהציבור בישראל מזהים את עצמם יותר עם הגישה הסוציאל־דמוקרטית לעומת 27.5% בלבד עם הגישה הקפיטליסטית, 83% תומכים בהעלאה מדורגת בשכר המינימום ל־40 שקלים לשעה, ו־57% מהציבור תומכים בהגדלת ההשקעה בשירותים חברתיים, גם במחיר עליית מסים.

מפלגות השמאל הציוני שהיו חברות בממשלה של השנה האחרונה, יכולות להתגאות במספר הישגים במשרדים שבהם ישבו, אבל כעת עליהן להציע תוכניות מרחיקות לכת, יציאה ממגננה למתקפה, הצגת אג'נדה שנותנת אופק לציבור וגם לתומכים שלהן שכבר התייאשו. הן חייבות לפשט מושגים כמו הרחבת התקציב, ביטול הנומרטור והרחבת יחס החוב־תוצר, והתערבות ממשלתית בשוק הדיור ולהסביר בצורה פשוטה לצעירים ולצעירות במדינה איך הן הולכות לשפר את מצבם ואת עתידם.

הישראלים והישראליות מחכים למנהיגות כזאת, הקולות שלהם על הרצפה. עכשיו המשימה של מפלגות השמאל היא להרים אותם ולהוביל לשינוי אמיתי שכל כך נחוץ במדינה. הדרך הנכונה לעשות זאת היא פשוט לדבר ולפעול כמו שמאל. 

הכותב הוא מנכ"ל המרכזים לצדק חברתי.