אתמול, 24 באוגוסט, ציינה אוקראינה את יום העצמאות ה־31 שלה – וכן חצי שנה לפלישה הרוסית לשטחה, פלישה שסופה לא נראה באופק כל עוד פוטין לא השיג את תמונת הניצחון שיהיה בה להצדיק את המלחמה האכזרית הזאת. מנגד, כל עוד אוקראינה נאבקת בנחישות ומקבלת סיוע צבאי אמריקאי מסיבי של נשק חדיש ויעיל שמסייע לה להתמודד מול העליונות הרוסית במשאבים וכוחות, המלחמה הזו כך נראה לא תסתיים מהר.

לצד כל זאת, מי שחשב שהסנקציות, ההגבלות, יציאת חברות ענק מרוסיה ונתק כלכלי מהעולם המערבי, עם נטל צבאי של מיליארדי דולרים, יביאו את רוסיה להתמוטטות כלכלית מהירה, טעה. מתברר שלפוטין היו ויש מאגרים גדולים של מטבע חוץ שמסייעים לו בשלב זה לנהל את המלחמה הזו שאין די לה, לשמור על אורח חיים סביר יחסית ברוסיה ואפילו לשמור על שער הרובל, ובמקביל - להמשיך למכור להודו ולסין את הנפט הרוסי, כשמנגד, הרבה עיניים בוחנות בארה"ב ובאירופה עוקבות אחר הנעשה ברוסיה והשאלה הבלתי פתורה היא עד מתי?

ולדמיר פוטין (צילום: רויטרס)
ולדמיר פוטין (צילום: רויטרס)

בשעה שבחצי השנה הזו של המלחמה ההכנסות של רוסיה בעיקר מגז ומנפט הצטמצמו ב־35%, ההכנסות ממסים ירדו משמעותית בכ־45%, והיבוא לרוסיה הצטמצם ב־50%, כשידוע שרוסיה אינה מסוגלת לייצר ולספק חלק ניכר ממוצרי הצריכה הבסיסיים לתושביה. כשמוסיפים לזה את הוצאות המלחמה הכבדות, עולה השאלה: עד מתי יוכל פוטין לשחק במשחק המלחמה ההזויה הזה שממשיך לפגוע קשות באוקראינה, ברוסיה, בכלכלת אירופה ואפילו בחלק מהעולם?

מדיווחים שהגיעו אליי לאחרונה מתברר שמתחת לפני השטח ברוסיה יש אי־שקט, תסיסה שקטה בינתיים, בעיקר של ארגוני הפשע של רוסיה. מדובר בארגונים גדולים וחזקים שעסקיהם חובקי העולם נפגעו קשות בעקבות הסנקציות וההגבלות המוטלות על רוסיה ואזרחיה.

כ־5 מיליארד דולר הוצאו מרוסיה ליעדים שונים על הגלובוס בחצי שנת המלחמה וזה מעיד על המצב הפנימי המעורער, כשאין ספק שככל שהיא תימשך, הלחץ הפנימי יגבר ויורגש גם בין כותלי הקרמלין. לזה מייחלים האמריקאים ובזה הם תולים את התקווה שזה אומנם יביא בסוף לנפילה של פוטין.

בשלב הזה שני הצבאות נערכים לקראת החורף הקרוב, כשרוסיה מנסה להשלים את שליטתה המלאה על חבל דונבאס שבמזרח אוקראינה, שכולל את הנמלים הגדולים והחשובים ביותר.

כל זאת כשפוטין תולה תקוות בחורף הקרוב שיחריף את התלות האירופית בגז הרוסי, ושההשפעות הכלכליות של המלחמה המתמשכת על כלכלת העולם יביאו את ארה"ב ואת אירופה לאלץ את הנשיא האוקראיני זלנסקי להיפגש איתו ולהיכנע לתכתיביו לוויתור על חלקי ארץ. ומובן שתמיד צריך לקחת בחשבון שפוטין טיפוס לא צפוי וגם פרטנר קשה מאוד למשא ומתן.