בצד התרוממות הרוח של גוש הימין ומפח הנפש של גוש השינוי בעקבות תוצאות הבחירות, מן הראוי להביע הערכה רבה לוועדת הבחירות המרכזית לכנסת על תפקודה המעולה בהבטחת ההליך הדמוקרטי. לנוכח גילויי שחיתות שלטונית ופגמים אתיים בהתנהלות מערכות הממשל במשך שנים ובתוך ים של ידיעות כוזבות, השמצות, הכפשות שרק הלכו וגברו לקראת בחירות 2022, הייתה ציפייה מוצדקת מצד הציבור שאפילו שמץ מכל אלה לא ידבק בוועדת הבחירות המרכזית. ניסיון העבר מראה כי הוועדה על כל מרכיביה היא אי יציב של איכות, מצוינות, יעילות ושאיפה להגיע לאפס תקלות, שנערך היטב ופועל במקצועיות, בשקידה ובנחישות להבטחת טוהר הבחירות.

כידוע, ועדת הבחירות המרכזית המופקדת על ניהול חוקי ותקין של הבחירות, משלב ההכנה וההתארגנות ועד קביעת התוצאות, היא ברובה גוף פוליטי המורכב מנציגי המפלגות. דווקא משום כך נודעת חשיבות עליונה למעמדם ולתפקודם הממלכתי והאתי של גורמי הוועדה שאינם פוליטיים, החל משופט בית המשפט העליון המכהן כיו"ר הוועדה, דרך הגוף הארגוני של הוועדה ועד אחרון מזכירי ועדות הקלפי.

כך למשל, כמו לקראת כל בחירות נקבעה חובת עמידה בתנאי סף מחמירים למינויים של אלפי מזכירי ועדות קלפי מתוך רבבות מועמדים, וזאת על אף הקושי הרב לגייס מועמדים ולאייש תפקידים בזמן כל כך קצר. אגב, בין דרישות התפקיד נכללת בין השאר גם אי־נטילת חלק בפעילות במפלגה כלשהי בשלוש השנים האחרונות. ההקפדה על בחירתם והכשרתם של מזכירי ועדות הקלפי נובעת מהעובדה שוועדת הקלפי בכל מקום היא הסמכות היחידה והבלעדית להחליט כחוק בכל הנוגע למהלך ההצבעה ובכל עניין המתעורר בקלפי ללא אפשרות לדחות את החלטתה למועד אחר, לרבות בשלב ספירת הקולות על ידי הוועדה. כשלקראת הבחירות הפער שהסתמן בין הגושים היה כל כך קטן וסכנת אי־הגעה לאחוז החסימה ריחפה באוויר, עמידה על המשמר הייתה חיונית ביותר ואף מכרעת. הוועדה השכילה להיערך לכל התרחישים, לרבות לתרחישי קיצון.

בימים של צורך חיוני ודחוף בחיזוק מעמדם של שומרי הסף וכלבי השמירה בשירות הציבורי בכלל, קיבלה על עצמה הוועדה לא לעסוק רק במינוי בעלי התפקידים, בהצטיידות, בלוגיסטיקה המורכבת ובכל ההכנות הטכניות לבחירות, אלא גם לעמוד על משמר טוהר המידות ועל ביקורת עצמית בזמן אמת, כדי להתייעל ולהשתפר תוך כדי תנועה. הוועדה זיהתה שהאתגר הגדול יותר מאי פעם הוא ההתמודדות עם הפייק ניוז וכך למשל הצליחה הוועדה ליצור קשר מצוין עם פייסבוק וגם פעלה באפקטיביות למניעת התערבות של גורמים זרים בבחירות. דווקא בעידן שבו פוליטיקאים מנסים לערער על אמינות תוצאות הבחירות, עולה החשיבות של מתן גיבוי וחשיפה לוועדה ולהליכי העבודה המקצועיים ונטולי הפניות שלה.

האתר המרשים של ועדת הבחירות החשוף לציבור במרחב האינטרנטי הוא דוגמה טובה להעמדת מידע אמין ומפורט ביותר לאזרחים ולמימוש העקרונות של שקיפות ושל שיתוף ואמון הציבור. מן הראוי גם שמערכת החינוך תנצל את האתר הידידותי הזה על כל המידע הנכלל בו כחלק מובנה בחינוך לאזרחות. 

הכותב הוא לשעבר בכיר בשירות המדינה וכיהן כראש מטה ההדרכה בוועדת הבחירות המרכזית מהכנסת ה־11 עד הכנסת ה־19