במחקר שהזמינה 'המחלקה לארגון וקשר עם ישראלים בתפוצות' בהסתדרות הציונית העולמית, ממכון גאו-קרטוגרפיה, עלה כי לשלושה מתוך כל חמישה ישראלים יש קרוב משפחה מדרגה ראשונה שמתגורר בחו"ל.

ישראלים ואמריקאים מסכימים: קיים מרחק גדול בין ישראל ויהודי התפוצות

הישראלים "האלו", שלפעמים נדמה כאילו הם איזו ישות ערטילאית שנמצאת אי שם מעבר להרי החושך, הם בשר מבשרנו! הם הבנות שלנו, הם האחים שלנו, הם הנכד או הנכדה שלנו. הקהילות שלהם, של הישראלים, יחד עם היהודים והיהדות שנולדו שם, מהוות, עדיין, יותר ממחציתו של העם היהודי! 

אז איך קורה, שמזה שנים, הקהילה הגדולה והמאד חשובה הזו, לא ממש מעניינת אותנו? איך הפך 'תיק התפוצות' לתיק של "מוכרים בלבד ללא קונים"? ל"פרס ניחומים" למי שלא יודע לצעוק חזק, או למי שלא צועק בכלל?

ומילא זה. ניחא אם רק לא היה אכפת לנו; לצערי הרב, המגמות המסתמנות במציאות הפוליטית החדשה שלנו מבטאות לא רק אדישות. הן מבטאות ניכור, זלזול, הרחקה ואפילו ביטול!

האם איננו רואים?

הדיבורים האלימים כלפי בית המשפט העליון, הפגיעה בזכויות המיעוטים, ובתוכם הקהילה הלהט"בית, המחשבה לשנות את חוק השבות, שעשרות שנים היה אבן יסוד במהותה של מדינת העם היהודי, הכוונה לבטל את כל מה שקידמה ממשלת השינוי, כולל חוקי הכשרות והגיור,

ממשלה מסתמנת עם ייצוג נשי מעליב.

כל כולם מתכנסים לאותו מקום. שדר חד וברור ליהדות התפוצות אנחנו מוכנים לוותר על חלקים גדולים מכם. אנחנו מזלזלים בתפיסת עולמכם הליבראלית. דחיקת ציבור גדול שתמך וממשיך במדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. 

אותם יהודים שעומדים בחזית המאבק באנטישמיות! אותם יהודים שאנו מצפים שיעמדו לצדנו בעת מלחמה גם כשזה עלול לסכן אותם. אותם יהודים שעדיין תורמים בלי סוף למוסדות ציבוריים ולמפעלים חברתיים שנמצאים בליבה של מדינת ישראל. 

אנו נוכחים לדעת כי לעיתים תרומתם משם למדינת ישראל אינה פחותה משל אלו שנמצאים כאן, ואינם מבינים את גודל הסכנה בהלך רוחם המתנשא והמרחיק. 

ואנחנו במוסדות הלאומיים, נאבקים יום יום לשמור אותם קרוב אלינו. הם חשובים לנו, ממש כמו הקהילות שחיות כאן במדינה. 

בהכרזת המדינה בה' באייר תש"ח, עמד בן גוריון והקריא ממגילת העצמאות: "....מדינת ישראל תהא מושתתת על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל; ... תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות...אנו קוראים אל העם היהודי בכל התפוצות להתלכד סביב הישוב בעליה ובבניין ולעמוד לימינו במערכה הגדולה על הגשמת שאיפת הדורות לגאולת ישראל...".

בימים אלו ממש, כשקווי היסוד של הממשלה המיועדת נקבעים ונחתמים, חשוב לזכור ולהזכיר את הערכים עליהם הושתתה מגילת עצמאותנו. חשוב לזכור ולהזכיר שמדינת ישראל היא ביתו של כל יהודי. של זה שבתפוצות ישראל ממש כמו של זה היושב בציון. 

ולהזכיר לאלה הנושאים ונותנים על חלוקת התיקים בממשלה: משרד התפוצות חשוב לא פחות מהמשרד לביטחון פנים.

גוסטי יהושע-ברוורמן (צילום: Chen Leopold)
גוסטי יהושע-ברוורמן (צילום: Chen Leopold)