גל הפיטורים הגואה שמכה בהייטק הישראלי בחודשים האחרונים מסיים רשמית את תקופת הכסף הזול והשוויים הגבוהים של 2021. אך לצד האתגרים הרבים שמציב המשבר הנוכחי, הוא גם טומן בחובו הזדמנויות לשיפור התחרותיות והצעת הערך של ההייטק הישראלי.

ראשית, ובניגוד לגל הפיטורים הקודם, בין המפוטרים בגל הנוכחי ניתן למצוא גם עובדים בכירים. המשמעות היא שלא מעט יזמים פוטנציאליים עם קילומטרז' משמעותי בהייטק, ששהו תקופה ארוכה לצד היזמים ולמדו המון על "איך להיות יזם", יוצאים כעת לשוק החופשי ויוכלו להפוך ליזמים בעצמם או לצוותי ההנהלה של הסטארטאפים החדשים.

נקודה קריטית להצלחת סטארטאפים צעירים היא מימון, וגם כאן ניתן לראות נקודה חיובית לטובת הסטארטאפים החדשים. קרנות המשקיעות בסבבים מוקדמים (Seed) ממשיכות להשקיע, ואף ניתן לראות בדוח שפרסמה IVC כי ברבעון השלישי השנה היקף ההשקעות עלה ביחס לרבעון הקודם ולרבעון המקביל אשתקד. כך שמימון לסטארטאפים צעירים עדיין זמין.

המדד העסקי העיקרי והרלוונטי כעת הוא של "הכלכלה הישנה" – וחברות הייטק רבות מקדמות לראש סדר העדיפויות את הרווחיות, לעומת הצמיחה העתידית. חברות שמפת הדרכים שלהן לרווחיות מתפרסת על פני שנים יתקשו לגייס הון, ואלה שיצליחו יעשו זאת בשוויים הרבה פחות נדיבים מאשתקד. חברות שתכננו לפתח מוצרים חדשים יצטרכו לעכב את הפיתוח ולחזור ולהתמקד בעסקי הליבה שלהן. גם בנושא הפיטורים חשוב לקבל פרופורציות.

אף שהעובדות מראות שכבר מאות רבות של עובדים נפלטו מחברות הייטק בחודשים האחרונים, בענף ההייטק אין ואקום, והביקוש לעובדים טובים, ובמיוחד לטאלנטים, לא נפסק. אנו עוברים תקופה לא פשוטה, אך בראייה לטווח ארוך נבנית כאן תשתית שתהפוך את ישראל למעצמת הייטק, שתהיה בחוד החנית הגלובלית עוד שנים רבות. אם היזמים הישראלים ישכילו למנף את "מעגל החיים" של ההייטק, המשבר הנוכחי עוד ייזכר ככזה שהקפיץ את ההייטק הישראלי לשלב הבא.

הכותב הוא שותף מנהל בקרן הסקנדרי - Amplefields Investments