אני אוהב לקרוא על ההחלטות הראשונות שקיבלו השרים החדשים מיד כשנכנסו לתפקידם. כמה מההחלטות מעוררות גיחוך, ואחרות לא תורמות לבריאותו של הציבור. יש מי שמצפים מהשרים לנקוט מהלכים פופולריים, אבל למרבה הצער מדובר בלא מעט החלטות פופוליסטיות, שמתקבלות ללא בדיקה, רק כדי לרצות ציבורים גדולים. קחו למשל החלטה מעוררת גיחוך שקיבל שר האוצר החדש בצלאל סמוטריץ': ביטול המס על שתייה ממותקת ועל מוצרים חד־פעמיים.

במקום לבטל את מס השתייה המתוקה יש להפחית את המס על מזון בריא

סמוטריץ' מבקש להיטיב עם המשפחות הדתיות והחרדיות שצורכות משקאות ממותקים בכמויות גדולות, וקיבל החלטה שתזכה אותו בנקודות אצל קהל המצביעים שלו, אבל לא בקרב הרופאים המומחים שמטפלים בחולי סוכרת. אם זו ההחלטה הראשונה שקיבל שר האוצר החדש, אין ספק שיש סיבה לדאגה באשר לכישוריו המקצועיים של האיש שמופקד על הקופה הציבורית.

ההחלטה שקיבל קודמו בתפקיד אביגדור ליברמן, להטיל מס על משקאות ממותקים, הייתה נכונה, גם אם היא עוררה את זעמו של הציבור הדתי. מה שהחליט ליברמן נבע דווקא מדאגה לציבור החרדי־דתי ומתוך ניסיון לצמצם את היקף מחלת הסוכרת. מה שעשה השר החדש סמוטריץ' הוא ההפך. כפוליטיקאי הוא יזכה בטווח המיידי בנקודות זכות אצל מצביעיו, אבל בטווח הארוך, כשר אוצר, הוא ייאלץ לממן מקופת האוצר את משמעות ההחלטה ההזויה שתביא לעלייה משמעותית במספרם של חולי סוכרת, גם במגזרים החרדי והדתי, ותהווה נטל כספי נוסף על קופת המדינה.

בדצמבר 2021 פרסמה ועדת הבריאות של הכנסת שעלות הטיפול בחולי סוכרת ובהשמנה הגיעה ל־29 מיליארד שקלים בשנה. עידית סילמן, אז יו"ר הוועדה, הזהירה ש"אנחנו בצפי של הכפלת חולי הסוכרת, ואל מול סכומים אדירים כאלה, ונזק אנושי רב, לא מספיקה השקעה של 100 מיליון שקלים לקידום הבריאות". היא גם ציינה ש"יש בישראל מיליון איש עם טרום סוכרת, ואם לא נעשה עכשיו משהו, הם יהפכו לסוכרתיים".

דוח רשמי של משרד הבריאות קבע כי 9 מיליארד השקלים שמעביר האוצר בכל שנה נועדו לטפל בכ־550 אלף חולי סוכרת בישראל. אין צורך להתפלא אם המספר הזה יגדל בצורה ניכרת כבר בזמן הקרוב, בעקבות ההחלטה הפופוליסטית שקיבל שר האוצר החדש. ד"ר דרור דיקר, יו"ר האיגוד לרפואה פנימית ויו"ר החברה הישראלית לחקר וטיפול בהשמנת יתר, דיווח אז לוועדה שמחקר שהיה צפוי להתפרסם יוכיח שהעלות למדינת ישראל של טיפול בהשמנה היא 20 מיליארד שקלים בשנה. משמעות החלטתו של שר האוצר החדש היא מימוש ודאי של התחזית שהשמיעה סילמן, שלפיה יגדל דרמטית מספרם של החולים הסוכרתיים בישראל.

סמוטריץ' לא הסתפק רק בביטול המס על משקאות מתוקים והחליט לבטל גם את המס על כלים חד־פעמיים. נדמה שאת סמוטריץ' מעניינת פחות איכות הסביבה, ומעניינת אותו הרבה יותר תגובת הרחוב החרדי. ארגוני איכות סביבה הזדרזו להגיב ואמרו שמדובר בהחלטה חמורה שפוגעת בבריאות הציבור, והופכת את המדינה למטמנה אחת גדולה, אבל האמירות האלה לא ישנו את החלטותיו של שר האוצר.

החלטתו של סמוטריץ' לבטל את מה שמכנה ח"כ משה גפני, יו"ר ועדת הכספים, כ"מס ליברמן", התקבלה כצפוי בהערכה אצל מתנגדיו של שר האוצר לשעבר. את גפני לא מעניינת המשמעות הבריאותית של ההחלטה, הוא שמח על הניצחון על ליברמן. העובדה שהציבור הדתי יחזור לצרוך סוכר בכמויות ויסכן את חייו - אינה שיקול מבחינתו כנראה.