לאחרונה הגיעו לישראל למעלה מ־150 עיתונאים ושדרני טלוויזיה ורדיו. כולם נוצרים אוהבי ישראל שהגיעו מ־37 מדינות שונות. אנחנו רגילים לתייק במוחנו את הנוצרים אוהבי ישראל כאוונגליסטים, אבל יש גם זרמים נוצריים אחרים שאצלם התמיכה בישראל היא מרכיב מרכזי באמונה ובמוסר. יש להם עיתונים, תחנות רדיו ותחנות טלוויזיה עם מאות מיליוני קוראים, צופים ומאזינים, בכל העולם ובהרבה שפות.

רבים מהעיתונאים המשפיעים האלה השתתפו בכנס של ימים מספר בישראל. על פי דיווחים שקראתי באמצעי התקשורת שלהם, הם חזרו לארצותיהם כשהם מעריכים ואוהבים את ישראל עוד יותר. לחלקם, במיוחד ממדינות שאין מהן תיירות קבועה לישראל כגון דרום סודן, זה היה ביקור ראשון. לא שמעתם על זה.

הכנס הוא פעולה של לשכת העיתונות הממשלתית (לע"מ) ביוזמתו המבורכת של ניצן חן העומד בראשה. העיתונאים הנוצרים הגיעו מאינדונזיה, ארצות הברית, הונגריה, אסטוניה, הפיליפינים, רומניה, נורווגיה, שוודיה, סין, גרמניה, פינלנד, אירלנד, לטביה, גואטמלה, קנדה, דנמרק, חוף השנהב, קניה, פולין, הודו, קרואטיה, דרום קוריאה, פנמה, אוקראינה, אלבניה, צ'כיה, סלובקיה, הולנד, אתיופיה, אוסטרליה, סרביה, בריטניה, ברזיל, פרו, מרוקו, מצרים וכאמור דרום סודן.

הם שמעו הרצאות וקיבלו מידע במשך ימי הכנס, ויום אחד הוקדש לנסיעה ליישובי עוטף עזה. שם הם גם ביקרו בבסיס צבאי, והראו להם את מתחם "מיני עזה", מבנים המדמים עיר ערבית שבהם לוחמי צה"ל מתאמנים להגן עלינו, והשיא: הורידו אותם אל מנהרות דמה, בהן צה"ל מתאמן על לחימה בתוך המנהרות.

אני צופה בכתבת טלוויזיה שבה כתב CBN (ערוץ טלוויזיה מרכזי בעולם הנוצרי) מתאר את הביקור הזה בעוטף עזה ובמנהרות חמאס. באתר של אותו ערוץ יש כ־700 תגובות. אני קורא כדי להבין מה אנשים שצפו בכתבה הזו חושבים. אנשים מכל העולם מודים על המידע ומתלוננים שהערוצים האחרים מסתירים מהם מידע כזה. הם מביעים את תמיכתם בישראל. למשל, סוזן כותבת: “אני מתפללת נגד כל האיומים האלה כל יום, ונגד הרדיפות של ידידיי היהודים. שום נשק המופנה כלפיהם לא ינצח”.

יש גם מעטים שמעלים את נקודת המבט הפלסטינית, ולא נהיה תמימים לחלוטין, מדובר בנוצרים, ומצאתי גם תגובה בודדת כזו שכתב ג’ושוע: “איך אתם חושבים שישו מרגיש כשהוא מביט על העם שעדיין מסרב להכיר בו אחרי כל כך הרבה שנים?”.

כשהעיתונאים שהגיעו לכנס התקשורת הנוצרית ביקרו בקיבוץ נירים, מול עזה, הם אכלו בחדר אוכל קיבוצי, ושוחחו עם חברי הקיבוץ, ואז כתבו ושידרו לבמות התקשורת שלהם על ההלם שלהם מהחיים הקרובים כל כך לעזה. עיתונאי מנפאל אמר שהרשים אותו לשמוע מהישראלים החיים שם שהם לא שונאים. "למדתי בישראל איך אתם אוהבים את האויבים שלכם", הוא אמר.

טריין אובראה הנסן, עורכת ראשית של העיתון "נורווגיה היום", אמרה: "נורווגיה היא מדינה שבה התקשורת מפיצה הרבה שקרים על ישראל. מה שאנחנו נקראים לעשות הוא להגיד את האמת. לא לשקר, לא לגרום לישראל להיראות טוב יותר ממה שהיא, אלא פשוט לומר את האמת".
הייתה גם פגישה טעונה עם השר איתמר בן גביר.

דיוויד פרסונס, ממנהיגי השגרירות הנוצרית הבינלאומית, הטיח בו: "יש לך היסטוריה של הגנה על יהודים ששרפו כנסייה בגליל, שתקפו ערבים והסיתו לקיצוניות בקהילה נוצרית". על פי הדיווח בערוצים נוצריים רבים, בן גביר השיב: "דיברת על תיקים שייצגתי כעורך דין. ייצגתי כל מיני תיקים והאמנתי שהנאשמים חפים מפשע. אני לא מאמין בשריפת כנסיות או בפגיעה באנשים. אני רוצה להבטיח לכם שיהיו זכויות מיעוטים. אנחנו צריכים להיות אור לגויים". על פי הדיווחים בתקשורת הנוצרית העולמית, בן גביר הרגיע את חששות הנוצרים הציונים.

הכנס סוקר גם בעיתונות פלסטינית. בערוץ שקרוי "ג'רוזלם 24" כותב נואל מפארג’ה מזווית אחרת, ומדגיש עובדה שמעידה על היחלשות התמיכה הנוצרית: "מחקר בארצות הברית מצא כי התמיכה בישראל בקרב אוונגליסטים בגילי 18 עד 29 נמצאת בנפילה חופשית, וירדה מ־69% ב־2018 ל־33.6% בלבד ב־2021".

כבר שמעתי בעבר מראשי האוונגליסטים שחשיפה לאקלים הפרו־פלסטיני באוניברסיטאות בארצות הברית יוצרת את השינוי הזה. אני חושב שעוד סיבה לירידת התמיכה בישראל של הצעירים האוונגליסטים האמריקאים היא העובדה שישראל וישראלים מסתייגים מהקשר עם האוונגליסטים. גם אנחנו צריכים לאהוב קצת יותר ולהעריך קצת יותר את מי שאוהב אותנו. אני חושש שסטודנטים ישראלים בארצות הברית לא מספיק מושיטים יד לחבריהם הסטודנטים האוונגליסטים אוהבי ישראל. אני מודאג שנקלקל גם את זה.