ארגון המורים דורש להעלות את שכרם של מורות ומורים מתחילים בחינוך העל־יסודי ל־12 אלף שקלים. יו”ר הארגון, רן ארז, טוען שזהו “שכר ראוי”. האם הוא צודק? על השאלה מהו השכר המגיע למורים אפשר לענות בדרכים רבות. אפשר לבחון כמה השקעה נדרשת מהם ועד כמה קשה עבודתם. כשהמורים אומרים שלעמוד מול כיתת תלמידים זו עבודה מאתגרת במיוחד, אין עוררין על כך שהם צודקים אך קשה לגזור מכך מסקנות לגבי שכרם.

אחת האפשרויות שעליהן מדובר רבות בשנים האחרונות היא השוואת שכר המורים בישראל לשכרם של מורים במדינות אחרות בעולם, או השוואתו לסקטורים אחרים, כמו למשל אקדמאים עובדי מדינה. לדעתי, השאלה החשובה היא אחת: האם בשכר שאנו מציעים אנחנו מצליחים למשוך אל מערכת החינוך מספיק מורות ומורים איכותיים? התשובה לשאלה זו היא חד־משמעית: לחלוטין לא. וכל זמן שזהו המצב, כל דרך אחרת לבחון את שאלת שכר המורים לא תעזור.

המחסור במורות ובמורים מורגש היטב במערכת החינוך. לקראת פתיחת שנת הלימודים הנוכחית דיווחו מאות מנהלות ומנהלים על מחסור במורים. הם טענו שהמחסור גדול במידה ניכרת משנים קודמות. מדובר, אפוא, במשבר כוח אדם מקיף ועמוק במערכת החינוך.

המחסור במורות ומורים בולט בעיקר באנגלית, במדעים ובמתמטיקה, תחומי דעת שיש להם קשר ישיר לתעסוקה ולהכנסה העתידיות של תלמידי התיכון. ומה שמדאיג הוא שהפתרונות שעליהם דיווחו המנהלים הם כאלה שעשויות להיות להם השלכות שליליות על הלמידה, כולל שיבוץ מורים ללא הכשרה מתאימה או ויתור על הוראת מקצועות.

ממדיו העכשוויים של המחסור חמורים, ואם הוא ימשיך להעמיק הוא עלול לפגוע באופן ממשי במערכת החינוך. הדרך להתמודד איתו היא בהפיכת מקצוע ההוראה לאטרקטיבי יותר, ואחד המרכיבים המרכזיים בכך הוא שיפור משמעותי בשכר המורים, ובעיקר של המורים המתחילים. צעירות וצעירים שניצבים בפני החלטה על התעסוקה העתידית שלהם בוחנים בעיקר את השכר ההתחלתי. במצב הנוכחי, שבו עבודה בתחום החינוך כרוכה בשכר התחלתי נמוך מדי, מעדיף מי שיש לו אפשרויות נוספות לא לפנות לתחום זה, על אף שבמהלך השנים השכר נעשה הולם יותר.

מחקרים מלמדים כי מבין כל הגורמים הקשורים למערכת החינוך, הגורם המשפיע יותר מכל על הישגי התלמידים הוא איכותם של המורים. בפועל, מנגנוני השכר גורמים לכך שאלו שהיינו רוצים שיהיו המורים של ילדינו פונים לאפיקים תעסוקתיים אחרים, או נושרים מהמערכת כעבור זמן קצר. אם איננו רוצים לשלם את המחיר בטווח הארוך, מדינת ישראל צריכה להשקיע את מרב מאמציה במשיכת כוח אדם איכותי למערכת החינוך, ויפה שעה אחת קודם. 

הכותב הוא יו"ר פורום נשיאות ונשיאי המכללות לחינוך ונשיא האקדמית חמדת, מכללה דתית לחינוך בשדות נגב