השיח הגובר על החשש מפני עתיד הכלכלה הישראלית והדיווחים הרבים על גופים ומשקיעים שבחרו להסיט את כספיהם אל מעבר לים הביא בימים האחרונים לפיחות משמעותי של השקל. נכון להבוקר הדולר נסחר בשווי של 3.68 שקלים לדולר. 

בעוד בתחילת המאבק גברו הקולות אשר החמיאו למובילי המחאה ומעסיקיהם מענף ההייטק, ככל שהזמן עובר ותוצאות המאבק מורגשות יותר - מסתבר שהם דווקא הנהנים הגדולים של המאבק. כלומר מפיחות השקל.

מובילי המחאה נוהגים להדגיש את היותם של ההייטקיסטים קטרי המשק הישראל. אלה שמשפיעים על נתח עצום של הכנסות המדינה ממיסים ועוד. אלה שחתומים על מרבית הייצוא, וגם על הנתח המשמעותי ביותר של השקעות חוץ בישראל. ובכן, הם צודקים. ההייטקיסטים הם הקטרים של המשק - ולכן הם גם הנהנים הגדולים ביותר משינוי האקלים הכלכלי.

עידן הקורונה הביא לזינוק דרמטי במניות הטכנולוגיה, העתיד היה ורוד בוהק והחברות נלחמו על הטאלנטים בכל מחיר. השכר בהייטק זינק לשיעורי שיא, האבטלה הסמויה הרקיעה שחקים וחלומות הצמיחה יצרו בועה.

מחאת ההייטקיסטים (צילום: אבשלום ששוני)
מחאת ההייטקיסטים (צילום: אבשלום ששוני)

הסביבה האינפלציונית והעלאות הריבית החדות על ידי בנקים מרכזיים בעולם הפילו בשנת 2022 את מניות ההייטק אשר מייצגות לרוב חברות צמיחה אשר מונשמות על ידי גיוסי חוב. הקיצוצים היו הכרחיים ופיטורים המוניים הפכו לשגרה.

וכאן בדיוק הופך המאבק ברפורמה המשפטית לאינטרס של חברות ההייטק. הכנסות החברות הללו מקורן במט"ח, בדגש לדולרים. כלומר, ככל והשקל חלש יותר - אותה הכנסה מייצרת לחברות הללו יותר שקלים. 

במקום לפטר 30% מהעובדים, או לחילופין לקצץ בשכר בשיעור כזה. כל מה שהחברה צריכה זה להעניק לעובדים כמה ימי חופש ולממן הסעות נגד ההפיכה המשטרית. השקל יגיב בפיחות בשיעור זהה ותמו הצרות.

אז נכון, המצב לא נראה מזהיר ומשקיעים רבים מעדיפים להישאר "על הגדר" ולהמתין לבהירות התמונה לפני השקעה נוספת בישראל. אבל אי אפשר שלא להתייחס לעידוד ההשקעה שנוצר כאשר החברה מציגה התייעלות אשר משתקפת בעלות נמוכה דרמטית עבור אותו פריון עבודה. 

ובכל מקרה, המשקיעים שכן משקיעים בהייטק הישראלי בימים אלה, משקיעים הרבה יותר בחישוב שקלי, שכן הדולרים שלהם מייצגים יותר שקלים. 

באופן די אירוני, נוצר מצב שדווקא האזהרות מפני קריסת הכלכלה מחזקת את "הקטר של המשק" ומונעת אבטלה גדולה הרבה יותר בענפי ההייטק והטכנולוגיה.

דניאל שבקס הוא מנהל החטיבה הפיננסית ב’הירשוביץ פתרונות’. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.