בשלהי שנת ה־75 לקיומה ניצבת מדינת ישראל בפני איום קיומי – איום על זהותה כמדינה יהודית ודמוקרטית. רבות דובר על האיום על הדמוקרטיה הישראלית ומעט על הסכנה ליהדותה של המדינה. הסכנה הזו מגיעה מבפנים, מאלה המתיימרים להיות הנציגים של הציבור החרדי בישראל. מנהיגי ש״ס ויהדות התורה החליטו לחלק את העם לשניים: אלה שמגינים על המדינה ומממנים אותה ואלה שלומדים תורה על חשבון האחרים. שאיפתם היא לבצר את האוטונומיה החרדית ולהפוך את שאר הציבור למשרת חסר קול של האוטונומיה הזו.

יוזמות החקיקה של המפלגות החרדיות כגון הדרישה להרחיב את סמכויות בתי הדין הרבניים, לחוקק חוק יסוד: לימוד תורה, להגדיל את תקציבי מוסדות החינוך שאינם מלמדים ליבה – הן סעיפים בתוכנית הגדולה: להפוך את מדינת ישראל ממדינה יהודית למדינה דתית. המנהיגים של המפלגות החרדיות מזהים את חולשתו של נתניהו, נהנים מזהות אינטרסים רגעית עם לוין ורוטמן ומנצלים את הלהט שלהם להשגת מטרותיהם. זאת הסיבה שש״ס ויהדות התורה הן המתנגדות הנחרצות ביותר לכל פשרה בסוגיית ההפיכה המשטרית.

זה לא סוד שהמנהיגות החרדית התנגדה להקמתה של מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית ונאבקה בתנועה הציונית בשנות טרום הקמת המדינה. כשנכשלה, החליטה לשנות את האסטרטגיה והחלה לפעול לשינוי צביון המדינה מבפנים. לאורך השנים היא הפכה את הדת היהודית לכלי השפעה והפכה את כל אלה שלא מסכימים איתה בסוגיות הדת והמסורת היהודית - ללא לגיטימיים. היא מחדירה למוחנו שערך לימודי התורה צריך לבוא על חשבון ערכים נוספים כמו הגנה על המולדת או שוויון בנטל, תוך התעלמות מוחלטת מדמויות מהעבר שמהוות השראה לדורות של יהודים כמו יהודה המכבי ויהושע בן נון, שהיו לוחמים, או מרמב״ם, שבמקביל להיותו הוגה הדעות הגדול ביותר ביהדות, עסק ברפואה. 

אנחנו חייבים לנתק את עסקני ש”ס ויהדות התורה ממוקדי הכוח וההשפעה שלהם; להפסיק את ההסדר “תורתו אמנותו”, שמונע מצב שבו כל צעיר או צעירה במדינה הזו יתגייסו לשירות צבאי או אזרחי ללא הבדל דת, גזע ומין; לעצור את המימון של מוסדות החינוך ללא ליבה כדי להפסיק לתמרץ בורות ולאפשר לצעירים רבים להשתלב בשוק התעסוקה ולהשתתף בנטל. עלינו להחזיר את הרבנות הראשית להיות מוסד רוחני ולא עסק כלכלי, לבטל את בתי הדין הרבניים כדי שתהיה לנו מערכת משפט אחת ולהפסיק לחלוטין כל חקיקה הלכתית בכנסת.

בקיצור, חייבים להפריד את הדת מהמדינה כדי להציל את המדינה היהודית וכדי להציל את הדת היהודית. 

הכותב הוא חבר כנסת לשעבר מטעם ישראל ביתנו