בעקבות ההידרדרות בהישגי תלמידי ישראל במקצועות המדעים והמתמטיקה, הממשלה משיקה את תוכנית “ישראל ריאלית” – תוכנית חירום לאומית מבורכת ורחבת היקף לחיזוק מקצועות המדעים, הטכנולוגיה, ההנדסה והמתמטיקה, שצפויה לצאת לדרך בשנת הלימודים הנוכחית, בעלות עתק של 1.5 מיליארד שקלים.
המשבר בגיוס פרחי הוראה למקצועות הריאליים הולך ומעמיק. לכן, מעבר לתוספת שעות הוראה, התוכנית חייבת לכלול מערכת תמריצים משמעותית לסטודנטים שיבחרו להורות במקצועות אלה, וכן תקצוב מעבדות ומרכזי מצוינות בבתי הספר והטמעת תוכניות העשרה מתקדמות בשיתוף אוניברסיטאות וחברות הייטק.
תוצאות מבחני המיצ”ב שנערכו במאי 2023 חשפו את עומק המשבר כשהציגו ירידה חדה בהישגי התלמידים. בנוסף, על פי נתוני משרד החינוך לשנת 2023, נרשמה הירידה הגדולה זה עשור בשיעור בוגרי התיכונים שהשלימו לימודי 5 יחידות במתמטיקה. אחת השאלות שמונחות לפתחו של משרד החינוך היא כיצד ייתכן שהמדינה אינה מתקצבת את המכללות להכשרת מורים שמבקשות לקדם תוכניות איכותיות במקצועות הריאליים.
בעיה נוספת - סטודנט שמבקש להתקבל להוראת מתמטיקה, ביולוגיה, אנגלית או מדעים, מחויב להציג חמש יחידות בבגרות במקצוע ריאלי לצד ממוצע ציונים גבוה מאוד, והוא יידרש לעמוד בתוכניות לימודים תובעניות ביותר. ברם, אותו בוגר שייקלט במערכת החינוך יזכה לשכר ולתנאים זהים לאלה של מורים לחינוך מיוחד, לשון או תנ”ך. אם לא תהיה מערכת תמריצים משמעותית עבור סטודנטים להוראה שבוחרים במקצועות ריאליים, אין סיבה לצפות לגל חדש של מורות ומורים לפיזיקה וביולוגיה בעתיד הנראה לעין.
על ראשי משרד החינוך מוטלת האחריות להוביל תוכנית שתתמקד במהלכים קונקרטיים: פטור משכר לימוד לסטודנטים להוראה במקצועות אלה, בד בבד עם התחייבות לעסוק במקצוע חמש שנים לפחות. על המשרד להקים מערכת מלגות קיום שתאפשר לסטודנטים לעמוד במערכת הלימודים העמוסה על מנת לסיים את התואר ברמה שמותאמת לאתגרי ההוראה.
בכל הנוגע לתשתיות, מצופה מהמשרד לבצע השקעה נרחבת בתשתיות טכנולוגיות ובמעבדות מתקדמות בבתי הספר ובמכללות להוראה לצד הקמת מרכזי מצוינות שיחשפו תלמידים מהפריפריה ללימודים מתקדמים. כמו כן, חובה לדאוג לשכר מוגדל משמעותית למורים במקצועות ריאליים, לצד תמריצים כלכליים למנהלים שיגדילו את שיעור התלמידים במסלולים מוגברים במקצועות אלה. אם נמשיך לצפות לתוצאות יוצאות דופן ללא תגמול יוצא דופן, נישאר בעוד עשור באותה נקודה שבה אנו ניצבים כעת.
הכותב הוא נשיא האקדמית שאנן – מכללה להכשרת מורים בחיפה