השנים עוברות, האופנה מתחלפת, אבל הלק תמיד נשאר וממשיך להיות פריט חובה במגירת הטיפוח הנשית. למעשה, אפילו הדור הצעיר - ילדות בנות 5 או 6, מתחילות ללטוש עיניים לעבר הלקים של אמא, ולחלקן אפילו יש כבר לק מותאם לילדות משלהן. אבל, מה שיפה הוא לא בהכרח גם בריא.

בשנים האחרונות ראינו עלייה באלרגיות ללקים עקב נוכחותם של מרכיבים מזיקים במוצרי הקוסמטיקה הללו. כיצד ניתן לזהות רגישות ומאילו מרכיבים יש להימנע?

איגוד רופאי העור הבריטי פרסם לאחרונה אזהרה מפני שימוש בלקים, עקב ריבוי מקרי האלרגיה כתוצאה מנוכחות של מספר מרכיבים מזיקים בהרכב הלק, במיוחד הלק-ג'ל.

מה הם התסמינים שמצביעים על אלרגיה?

בעת שימוש בלק רגיל עלולה להופיע אקזמה (מצב מחלתי כרוני של העור המתבטא בעור יבש, אדום, סדוק ומגרד) בעיניים, על הפנים התחתונות או על הצוואר.

במקרה של ציפוי ג'ל או אקרילי, עקב הימצאות מולקולות הידועות כמונומרים השייכות למשפחת האקרילטים והמטאקרילטים, הציפורניים עלולות להיפרד מהבסיס או מהקצוות שלהן. בנוסף יכולים להופיע גירוי או נפיחות של העור סביב הציפורן ואפילו בעיות נשימה במקרים נדירים. 

עקב הימצאות מולקולות הידועות כמונומרים השייכות למשפחת האקרילטים והמטאקרילטים.

מריחת לק, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
מריחת לק, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

האם ניתן להימנע מכך?

רופאי עור מדגישים את הצורך להימנע ממגע עור ישיר עם הצבע בזמן שהאחרון מתייבש, שכן הרגישות מתרחשת בעיקר כאשר הצבע נמצא במגע עם העור ולפני שהוא מתייבש לחלוטין בחשיפה למנורת UV.

עובדות במחלקת טיפוח הציפורניים במכוני יופי חשופות לאלרגיות ולכן ממליצים הרופאים ללבוש כפפות מיוחדות בזמן העבודה ולהחליף אותן מדי שעה, ובנוסף להימנע ממגע עם העור.

חלק מהנשים מורחות את הלק באופן עצמאי בביתן, ובמקרה זה מומלץ להן לעטות מסכות בזמן מריחת הלק, להימנע ממגע עם העור ולהקפיד למרוח את הלק רק על הציפורניים.