מטבוליזם הוא התהליך שאחראי על המרת חומרים מזינים מהמזון לאנרגיה שהגוף משתמש בה כדי להפעיל תפקודי נשימה ותנועה, לעכל מזון, להזרים דם ולתקן רקמות ותאים פגועים. המונח "חילוף חומרים" משמש גם לתיאור קצב חילוף החומרים הבסיסי, כלומר מספר הקלוריות שהגוף שורף במנוחה.

אמאל'ה חם לנו: קבלו איך נראה היום שר התקשורת לשעבר יועז הנדל
"שונא יהודים": לאחר שהתכתב עם נער גבעות בשבת - לוינסון חוטף אש

ככל שקצב חילוף החומרים גבוה יותר, כך הגוף שורף יותר קלוריות במנוחה. גורמים רבים יכולים להשפיע על חילוף החומרים כולל גיל, תזונה, מבנה גוף, מין, פעילות גופנית, מצב בריאותי ותרופות שהאדם לוקח.

על פי אתר "Healthline", ישנן שבע דרכים קלות ויעילות לזירוז חילוף החומרים, שכרוכות בביצוע שינויים ממש פשוטים בתזונה ובאורח החיים.

חלבון בכל ארוחה

אכילה יכולה להגביר באופן זמני את חילוף החומרים למשך מספר שעות, מה שנקרא ההשפעה התרמוגנית של TEF מזון, הנובעת מהקלוריות העודפות הדרושות לעיכול, ספיגה ועיבוד של חומרים מזינים בארוחה. צריכת חלבון מובילה לרמות גבוהות של השפעה תרמית. חלבון תזונתי זקוק ל-30-20% מהאנרגיה השמישה שלו לחילוף חומרים, בהשוואה ל-10-5% לפחמימות ו-3-0% לשומן.

פעילות גופנית

פעילות גופנית יכולה לעזור להאיץ את חילוף החומרים. כאשר מבצעים פעילות גופנית בעצימות גבוהה, ניתן להגביר את חילוף החומרים ולעזור לגוף לשרוף שומן.

פעילות גופנית, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
פעילות גופנית, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

הימנעו מישיבה לפרקי זמן ארוכים

לישיבה ממושכת יכולות להיות השפעות שליליות על הבריאות משום שכך נשרפות פחות קלוריות ותיתכן עלייה במשקל. אז אם אתם עובדים שעות רבות מול המחשב או מול אנשים, מומחים ממליצים לעמוד מדי פעם ולעשות "סיבובים" כדי להניע את הרגליים.

תה ירוק

תה ירוק או תה אולונג עוזרים להמיר חלק מהשומן המאוחסן בגוף לחומצות שומן חופשיות, מה שעשוי להגביר בעקיפין את שריפת השומן בשילוב עם פעילות גופנית. צריכת תה ירוק משפיעה גם על מיקרוביום המעי, מה שעלול להשפיע על האופן שבו הגוף מפרק שומן.

מזונות חריפים

פלפלים מכילים קפסאיצין, תרכובת שיכולה להגביר את חילוף החומרים. אז למי שאין בעיה עם אכילה של אוכל חריף - זו דרך טובה לזירוז חילוף החומרים.

פלפלים חריפים (צילום: Pixabay)
פלפלים חריפים (צילום: Pixabay)

שינה טובה

חוסר שינה קשור לעלייה משמעותית בסיכוי לפתח השמנת יתר. הוכח כי הוא משפיע על רמות הייצור של גרלין, הורמון הרעב, וגם לפטין, הורמון השולט בשובע. השפעה שלילית על רמות ההורמונים המווסתים תיאבון מובילה לשינויים קטנים באופן שבו הגוף מעכל שומן, מה שיכול להוביל לעלייה במשקל.

קפה

מחקרים הראו כי קפאין יכול לעורר את הגוף לשחרר נוירוטרנסמיטורים כגון אפינפרין שעוזר לווסת את האופן שבו הגוף מעבד שומן. מחקר מצא כי קפאין יעיל יותר בהגברת שריפת שומן במהלך פעילות גופנית אצל אנשים עם אורח חיים פחות פעיל (יושבני) בהשוואה לספורטאים פעילים.