חוסן נפשי הוא אחד המדדים החשובים לשמירה על הבריאות הכללית ובמיוחד חשוב בהקשר ליכולת התפקוד במצבי סטרס ומציאות משתנה היוצרת לא פעם מצבי דחק שעלולים להציף/ ליצור מצבי דיכאון ומנלכוליה גם אם לא מוגדרים כ״דיכאון קליני״.

תה ירוק נחקר בשנים האחרונות בהקשר לשיפור מצבי דיכאון. ההתעניינות המדעית בקשר בין התה הירוק לבין סימפטומים של דיכאון החלה כאשר מחקרים הראו כי נוגדי החמצון הנמצאים בתה הירוק ממשפחת ״הקלציטונים״ (Catechins) נמצאו כמעלים את רמת הורמונים נוירו-אדרנלין ודופמין, אשר מאמינים שיש להם תפקיד מרכזי במלחמה כנגד דיכאון. בנוסף לכך, התיאנין וחומצות האמינו שנמצאות בתה הירוק נמצאו במחקרים קודמים כמורידות מצבי סטרס. בשל ממצאים אלו, יש חוקרים המייחסים כיום לתה ירוק תכונות רפואיות של הפחתת מצבי דיכאון ואף מניעה של היווצרותם.

המחקרים מוכיחים: תה ירוק מפחית תסמיני דיכאון

במאי 2022 התפרסם מחקר על-ידי אוניברסיטת טוקיו, במגזין המדעי Journal of nutritional science and vitaminology. אשר בחן את הקשר בין שתית תה ירוק לבין סיכון לתסמיני דיכאון. המחקר נערך בקרב בני אדם בצורה של סקירה שיטתית ומטה-אנליזה של מחקרים תצפיתיים. במחקר נכללו 8 מחקרים תצפיתיים (הרוב היה בקרב אוכלוסיית אסיה) ונבחן הקשר בין רמות שונות של שתית תה ירוק לבין תסמינים של דיכאון. תוצאות המחקר הצביעו על כך שצריכת תה ירוק גבוהה היתה קשורה באופן הפוך לתסמיני דיכאון. כלומר, ככל שצריכת התה הירוק היומית היתה גבוהה יותר, כך תדירות הדיווחים על סימפטומים של דיכאון פחתו. מסקנת החוקרים במחקר היתה כי שתיה קבועה של 3 כוסות תה ירוק ביום הינה הכמות היומית המומלצת כדי להפחית את הסימפטומים של הדיכאון באוכלוסייה הרחבה.

ביוני 2022 התפרסם מחקר במגזין המדעי Nutrients אשר בחן את המנגנונים האפשריים המשפיעים על היווצרות דיכאון בתנאי מעבדה בעכברים. הנחת היסוד של החוקרים הייתה כי חשיפה למצבי מתח רבים עלולה להוביל למצבים של דיכאון. החוקרים ניסו לבחון את השפעת צריכה של תה ירוק על תגובות ביולוגיות לסטרס ודלקתיות במוח בקרב העכברים. החוקרים התמקדו ביחסים של 4 מרכיבים עיקריים הנמצאים בתה הירוק:

· קפאין (C)
· תיאנין (T)
· ארגנין (A)
· אפיגלוקטצ׳ין גלאט (Epigallocatechin gallate) (E) 

החוקרים התמקדו במיוחד ביחס הכמותי שהיה בין קפאין+ אפיגלוקטצ׳ין גלאט, לעומת תאנין+ ארגנין (CE/TA ratio) וזאת בהקשר למנגנונים פיזיולוגים והופעת תסמינים של דיכאון ביותרת הכליה ובמוח. 

תוצאות המחקר הראו שהתנהגות דמוית דיכאון, היפרטרופיה של יותרת הכליה כתגובת סטרס אופיינית ודלקת מוח, דוכאו בעכברים שניזונו ממרכיבי תה ירוק עם יחסי CE/TA של 2 עד 8. בנוסף, הביטוי של Npas4 (גורם שיעתוק חשוב במערכת העצבים) המופחת בגוף בעת מצבי חרדה ודיכאון, נשמרו באותה רמה כמו בקבוצת הביקורת בעכברים שצרכו תה ירוק עם יחס CE/TA של 4. כלומר, הרמות לא ירדו למרות החשיפה למצבי סטרס. בניסויים קליניים קודמים שנערכו בבני אדם, נמצא כי צריכת תה ירוק עם יחסי CE/TA של 3.9 ו-4.7 הפחיתה את הרגישות הסובייקטיבית דיכאון. תוצאות אלו מצביעות על כך שצריכה יומית של תה ירוק עם יחס CE/TA של 4-5 מועילה לשיפור מצב הרוח המדוכא.

חליטת תה ירוק וצמחי תבלין (צילום: באדיבות יחצ ויסוצקי)
חליטת תה ירוק וצמחי תבלין (צילום: באדיבות יחצ ויסוצקי)

ההמלצה: 3 כוסות תה ירוק ביום 

לאורך השנים הצטברו מחקרים רבים שהראו כי לתה הירוק יש תכונות רפואיות המורידות את הסיכון הבריאותי למחלות שכיחות כמו מחלות לב וכלי דם, סוכרת, סרטן ועוד. בשנים האחרונות נאספות עדויות כי השפעתו המיטיבה של התה הירוק קשורה גם להיבט הנפשי של דיכאון וחרדה. המחקרים האחרונים שהתפרסמו השנה מחזקים גישה זו הפותחת כיון טיפולי חדש באמצעות שתיה טבעית ואף מחדדת גישה מניעתית ולא רק טיפולית במצבי מתח וחרדה העלולים להוביל למצבי דיכאון. 

על סמך המחקרים, הכמות היומית המומלצת לשתייה של תה ירוק היא 3 כוסות ביום. חשוב לציין שכמות זו של 3 כוסות תה ירוק ביום נמצאה גם במחקרים אחרים, בלתי תלויים, בתחומי הבריאות (תפקוד המוח, סוכרת, לחץ דם, שבץ ועוד) ככמות היומית המומלצת. 

בנימה אישית, במיוחד עכשיו, כאשר החורף בפתח, שתיית 3 כוסות תה ירוק ביום יכולה להשתלב נהדר בתפריט היומי ולספק הגנה פוטנציאלית מדיכאון החורף וממצבי רוח מלנלכולים בכלל, בשילוב יתרונות בריאותיים רבים נוספים.

הכותבת היא דיאטנית קלינית ופיזיולוגית M.Sc