בתקופה האחרונה כולנו חווינו כאב גדול. בתוך חוסר הוודאות שאנחנו חווים מאז ה-7 באוקטובר, רבים מאיתנו עטופים באפלה וכאב עצום, שכאילו חתמו קבע בתוכנו. אין אחד שהחיים שלו נשארו כפי שהיו קודם לכן, ורבים מאיתנו חווים תחושות של כאב וסבל.

כאוס בעזה: תושבים מתנפלים על משאיות הסיוע ההומניטארי | צפו
שלוש תקיפות בתוך יממה: החות'ים מטילים אימה בים האדום

כאשר אנחנו סובלים, אנחנו לא מתפנים לחפש משמעויות לכאב שלנו, אלא עסוקים בלהדוף אותו ולהתאושש מהשפעותיו. אנחנו, בעצם, מנסים לברוח ממנו ולהילחם בו, אבל העניין הוא שדווקא הבריחה ממנו, היא זו אשר גורמת לו להישאר עוד ועוד, מאחר והפוקוס שלנו הוא בכאב.
אז איך ניתן להתמודד עם כאב?

הנה חמישה שלבים שיעזרו לכם לעשות את זה:

שלב 1 – הכרה בכאב

השלב הראשון בעבודה עם כאב הוא שלב ההכרה בנוכחות הכאב. למרות שעל פניו המשימה היא פשוטה, היא לא קלה בכלל. בדרך כלל ההכרה בכאב עולה זמן רב לאחר שהוא נוצר.

כאב, פיזי או רגשי, הוא אינדיקציה ברורה לכך שמשהו לא בסדר אצלכם. הוא משמש כתזכורת לפגיעות שלכם ומדגיש את הקשר בין הנפש, הגוף והרוח. הכרה בכאב היא הצעד הראשון לקראת ריפוי, שכן רק כאשר אתם מתעמתים עם הכאב ומקבלים את קיומו, תוכלו להתחיל לטפל בסיבות שלו.

שלב 2 - תיאור הכאב

כאשר אתם מבינים שאתם חווים כאב, שקפו את זה לעצמכם, והבינו שהכאב הוא בעצם מורה שיכול ללמד אתכם הרבה על הדרך בה אתם בוחרים לנהל סיטואציות ומצבים בחיים שלכם.

איך עושים את זה?

• שימו לב לנשימה ולשפת הגוף שלכם. אלה מדדים שמשקפים במדויק איך אתם מרגישים.
• שימו לב גם לתחושה הכללית שלכם, האם נעים לכם? אתם נינוחים?
• אחר כך הפנו את תשומת ליבכם אל מצב הרוח שלכם וממש נסו לתאר אותו. האם אתם כועסים? מודאגים? מבולבלים?
• נסו לזהות במדויק את המחשבות והרגשות שלכם. זה יעזור לכם להתמודד עם הכאב שלכם.

שלב 3 – הסבר למקור הכאב

בשלב הזה נסו לספק לעצמכם הסבר למקור הכאב שלכם. כאב מתבטא באינספור צורות, החל מפגיעה פיזית ועד לכאב בלתי פוסק של לב שבור. אבל חשוב לזכור שכאב, במהותו, הוא שליח. הוא אות לכך שמשהו בתוככם דורש תשומת לב, טיפול והבנה. זה לא אויב שיש להביס, אלא מורה שמזמין אתכם לחקור את מעמקי הווייתכם.

אז בדקו האם אתם כועסים? ביקורתיים? מרחמים על עצמכם? – אלה רגשות שמעניקים לתחושה ממדים שונים והופכים אותה ל"סרט" הכאב שלכם. ואם אתם רגילים לחזור על התגובות האלה, כדאי שתבינו כי אתם תופסים אותן כברירת מחדל שלכם. כלומר, אתם לא מצליחים לראות אפשרות תגובה אחרת, למרות שתמיד קיימות תגובות נוספות, מתונות יותר, אשר שומרות על הרגשה מאוזנת ושלווה יותר.

שלב 4 – חשיפת שורשי הכאב

כדי להבין באמת את הכאב, עליכם להיכנס פנימה, מתחת לפני השטח ולחשוף את שורשיו. לעתים קרובות הכאב שזור בחוויות העבר, בטראומות וברגשות שלא באו לידי ביטוי. רק כאשר תתמודדו עם עומק הכאב שלכם, תוכלו להתעמת עם הפחדים שלכם ולשחרר רגשות מודחקים.

שלב 5 – פיתוח חמלה עצמית

גם בתוך העומק העצום של הכאב, חשוב שתזכרו שאתם ראויים לאהבה וחמלה, במיוחד מעצמכם. תרגול של חמלה עצמית פירושו להתייחס לעצמכם בטוב לב, בהבנה ובסבלנות. זה כרוך בהכרה בכך שחווית כאב היא חלק נורמלי מהמצב, ושאינכם לבד בהתמודדויות שלכם.

שלב 6 – קבלת תמיכה

אף אחד לא צריך להתמודד עם כאב לבד. חיפוש תמיכה מחברים, משפחה או אנשי מקצוע מהימנים יכולים להציע תובנות חשובות, הדרכה ואמפתיה. שיתוף הכאב שלכם עם אחרים מאפשר לכם להבין שאתם לא לבד, ושלאנשים באמת אכפת מכם. בנוסף, קבוצות תמיכה מספקות מרחבים בטוחים לחקור את הכאב שלכם, ולפתח מנגנוני התמודדות בריאים.
 
זכרו, שכאב יכול להפוך למורה גדול בחיים, וטוב תעשו אם תקשיבו לו ותלמדו ממנו על עצמכם, על הבחירות שאתם עושים, על ההתנהגות שלכם ועל הדרך בה אתם מתנהלים בחיים.

ואם רק תהיו קשובים לעצמכם, תיקחו אחריות על הבחירות שלכם, ותלמדו לא להירתע מן הכאב, אז תצליחו גם לגלות את המסר הגדול הטמון בו.

מירב דיין היא מאמנת אישית ועסקית, ומומחית להעלאת ביטחון עצמי ושינוי דפוסי חשיבה. לפרטים נוספים

מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)
מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)