פניה היפים של הרפואה: ניתוח זעיר פולשני חדשני, פרי פיתוח ישראלי, הציל את חייו של בן 84 שלקה במפרצת לבבית מסכנת חיים בבית החולים הדסה עין כרם. ההליך פורץ הדרך מהווה תחליף לניתוח לב פתוח, הליך מסוכן בהרבה, שגופו של המטופל, שלקה במפרצת מסכנת חיים בקשת אבי העורקים, לא יכול היה לעמוד בו.
 
המערכת, נקסוס, היא פרי פיתוחה של חברת ההזנק הישראלית אנדוספאן. ההליך בוצע רק 49 פעמים ברחבי העולם ולראשונה בארץ, בבית החולים הדסה. אחד משני הרופאים שלקחו חלק פעיל בפיתוח ההליך וביצעו בפועל את כל הניתוחים הוא ד"ר דוד פלנר ממערך הלב בהדסה, יחד עם פרופ' מריו לאשה, מנתח לב וכלי דם בבית החולים האוניברסיטאי בציריך. את הניתוח הנוכחי ביצעו השניים עם פרופ' עוז שפירא ועם ד"ר עמית קורח ממחלקת ניתוחי לב־חזה בהדסה.
 
הטיפול פורץ דרך, בין היתר, משום שהוא מחליף ניתוח נרחב, והפרוצדורה מבוצעת באמצעות שלוש דקירות מחט. בשל מורכבות ההליך ובשל המבנה האנטומי התלת ממדי של קשת אבי העורקים והשאיפה למזער אי־וודאות בעת ההשתלה, מדפיסים לקראת הטיפול מודל של אבי העורקים של החולה במדפסת תלת ממד, ומבצעים סימולציה מלאה. "זו בהחלט איננה התערבות רגילה" מסביר ד"ר פלנר."הפרוצדורה הזו מחליפה ניתוח פתוח מורכב ביותר, המחייב למעשה עצירת מחזור הדם, ניתוק כלי הדם המזינים את המוח וקירור החולה. רבים מהחולים אינם מועמדים כלל לניתוח הפתוח עקב הסיכון הניתוחי העצום".
 

מדובר במערכת מודולרית, שלה שני חלקים המרכיבים ביחד את הקשת המושתלת. לגוף המטופל מוכנס תיל מוביל מעורק המפשעה לעורק הזרוע. התיל מוליך את השתל המיועד בצורתו הסגורה עד למקומו המדויק בקשת אבי העורקים, ושם פותחים אותו הרופאים מהענף לעורק עלום השם המזין את עורקי המוח לקשת אבי העורקים. ואחריו, בהתאמה מושלמת מובל החלק השני ומחובר לראשון על מנת לבנות את המערכת השלמה בתוך המפרצת עצמה. ברגע שהמערכת במקומה, הדם זורם דרך המשתל, והמפרצת מבודדת מזרם הדם ומלחץ הדם, כך שהמטופל מוגן מקרע במפרצת.