מחקר חדש שערך הסטראט־אפ הישראלי Sleeprate - המתמחה בהערכת דפוסי שינה, הפרעות שינה ותיקונן - בחן את הרגלי השתייה של הישראלים ואת השפעתם על איכות השינה שלנו, ומצא כי הציבור בארץ נוהג לשתות פחות אלכוהול, אבל יותר קפה, ביחס לנהוג בעולם.
 
על פי הנתונים שנאספו על ידי החברה, בישראל שותים כשלושה מיליארד כוסות קפה בשנה וכ־5.4 ליטר אלכוהול בממוצע שנתי לאדם. קפאין עלול לפגוע ביכולת להירדם בלילה, אלכוהול פוגע ברציפות ובאיכות השינה. כדי לברר את הרגלי השימוש במשקאות חריפים ובקפה ואת השפעתם על השינה ברחבי העולם, ערכה Sleeprate מחקר תצפיתי חדש בקרב משתמשי האפליקציה שלה, ומצאה כי ישראלים שותים יותר כוסות קפה מבשאר העולם (ארבע-שמונה כוסות ביום). המחקר העלה עוד כי הישראלים נוטים לשתות פחות משקאות אלכוהוליים בלילה לעומת צרכני האלכוהול במדינות אחרות בעולם. 
 
המחקר, שנערך בראשות ד"ר אנדה בהרב, אסף את הנתונים באמצעות יישומון ייעודי במהלך שנת 2018. מהנתונים עולה, כי 22% מהישראלים שתו משקאות אלכוהוליים לפני השינה, לעומת 26% ממשתמשי היישומון ברחבי העולם. המשתמשים הישראלים שתו 1.4 כוסות אלכוהול, לעומת 1.8 כוסות בממוצע בשאר העולם. 
 

"אלכוהול משפיע על שינה באופן משמעותי. ההשפעה הברורה ביותר שלו היא קיצור זמן ההירדמות, ולכן הוא פופולרי בקרב אנשים שיש להם קושי להירדם", הסבירה ד"ר בהרב, "נוסף לכך, אלכוהול מגדיל את משך השינה העמוקה במהלך המחצית הראשונה של הלילה, אך שינה זו אינה שינה רגילה, ואדם ששותה עלול להרגיש פגיעה בזיכרון וניתוק עמוק מהסביבה, כאילו היה תחת השפעת חומר הרדמה".
 
על פי הנתונים, 61% מהמשתמשים הישראלים דיווחו על צריכת משקאות המכילים קפאין במשך היום, לעומת 75% משתמשי היישומון בשאר העולם. אולם, 77% מהישראלים העידו כי שתו כוס עד שלוש כוסות, לעומת 84% משאר העולם, בעוד 23% מהישראלים דיווחו כי שתו ארבע-שמונה כוסות לעומת 15% בשאר העולם. גם בארץ וגם בעולם רק מעטים דיווחו על שתיית תשע כוסות ומעלה. המסקנה מהנתונים הללו היא שכרבע מהישראלים מורגלים לצריכה גבוהה יותר ביחס לשאר העולם.
 
"מחקרים רבים גילו שקפאין פועל כחומר מעורר, המפריע לתהליך ההירדמות. כמו כן לקפאין יש השפעה גם על השעון הביולוגי, וצריכת קפאין עלולה להשפיע על דחיית הפרשת המלטונין - הורמון השינה שמופרש בלילה", מסביר ד"ר ברהב. "רופאים רבים ממליצים להפחית את כמות הקפה שאדם צורך ביום, במיוחד כאשר הוא סובל מבעיות שינה".
 
באשר למדד הלחץ שהם חשים, נמצאו הבדלים מעניינים בין משתמשי היישומון. הלחץ הממוצע לגבר ישראלי היה 44.8, לעומת ממוצע של 34.1 אצל האישה הישראלית. תוצאות אלה מציינות מגמה הפוכה מאשר בשאר העולם, שם הלחץ הממוצע של הגבר היה 41.2 ושל אישה 46.8. לדברי ד"ר בהרב, "אנשים הסובלים מרמות גבוהות של לחץ מתקשים להירדם, לכן הם ישנים פחות ומתקשים לתפקד מיטבית ביום. כך נוצר מעגל קסמים שבו השינה הפגומה מגבירה את רמת הלחץ/הורמוני הסטרס ביום, ושוב מופיעים קשיי הירדמות בשל היום הלחוץ".