בני בן ה־23 סובל כבר תקופה ארוכה מיבלות ויראליות בכפות הרגליים. לצערי, אפילו פדיקור אצל קוסמטיקאית רפואית לא הצליח לעזור לו. הוא מתמודד עם כאב, אינו יכול לדרוך על רגליו וחש תסכול עצום. לפני כמה ימים היינו אצל פודיאטרית, שדקרה את היבלות וטענה שמעתה והלאה הגוף ידע לזהות את הנגיף ולהילחם בו. מה דעתך? 
“היבלות הוויראליות הן וירוס לא מסוכן. אפשר להידבק ביבלות במהלך ביקור במכוני כושר, מקלחות ציבוריות, בצבא ובעוד מקומות. יש ילדים עם יבלות על הידיים, והן נדבקות מיד אחת לשנייה. אנשים מטפלים ביבלות, וברגע שהן קצת נעלמות הם מפסיקים לשים את הנוזל, אבל אז היבלות צומחות מחדש וכל הסיפור מתחיל שוב. כאשר היבלות מתפתחות מלכתחילה, אין שום סיבה לחכות שיגדלו, אלא לעצור את גדילתן מהרגע הראשון. בפעם הבאה שתלכו לפודיאטרית, מוטב שתבקשו ממנה את הנוזל המיוחד ששמים על היבלות. עם הזמן וההתמדה הן נעלמות. החוכמה היא לדעת שגם אם נראה שהיבלות נעלמו לחלוטין - עדיין צריך להמשיך את הטיפול. כדי למנוע את התפשטות היבלות ברגליים, יש להרתיח את הגרביים בכביסה ואף לגרוב גרביים מכותנה ולא מבד סינתטי. אם תרצו לחזק את המערכת החיסונית בשביל למנוע הידבקות, אני ממליץ על פעילות גופנית, אכילת מזון בריא, יציאות עם חברים ושמירה על איזון בין בילויים לעבודה”. 
אני בן 27 ומתקשה לנשום כבר תקופה ארוכה. יש לי מחיצה עקומה בצד השמאלי של האף, ולפעמים אני סובל משינה קלה מאוד. הרופא המליץ לי לעשות ניתוח בשביל לפתוח את המעברים. האם לדעתך מדובר בניתוח מסובך?

“מדובר בבעיה מוכרת. רופאי אף־אוזן־גרון עושים לא פחות מחמישה ניתוחים כאלה בכל שבוע, ולכן אי אפשר להגדיר ניתוח זה כמסובך. הניתוח משפר את איכות החיים, כך שאם אתה סובל - עשה אותו. לגבי בעיית השינה, אני ממליץ שתפנה למעבדת שינה, שם תקבל מכשור מותאם שאיתו תוכל לבדוק את הגורמים לשינה הקלה”. 


אני בן 38 וסובל מכאבי ראש חזקים שתוקפים אותי אחת לכמה ימים. אני מרגיש כאב עז מארובת העין ועד לחלק האחורי של הראש בכל צד ימין. כבר 20 שנה שפעמיים בשבוע אני חווה את התחושה המעיקה הזו, כאילו כידון ננעץ בי ומסתובב לי בראש. אני מרצה באקדמיה פעמיים בשבוע, ושמתי לב שהכאב נוהג לתקוף אותי אחרי יום הלימודים. מה עליי לעשות?
“מדבריך ניתן לזהות שמדובר ככל הנראה בעמוד שדרה לא מיוצב. אם יש לך רגל אחת שהיא קצרה יותר מהרגל השנייה, ייתכן שזה מקור הסיבה לכאבים. כשיש מצב שבו רגל אחת קצרה יותר מהשנייה, הגוף מוטה באגן לצד אחד ואילו הצוואר מוטה לצד השני. מצב כזה יוצר מתח שמקרין על הראש וגורם לכאבים. כשאתה מלמד אתה רוב היום עומד, מה שמשפיע על היציבה שלך. בשביל לפתור את המצב יש להגביה את הנעל על ידי מדרסים. אם ההבדל בין הרגליים הוא סנטימטר וחצי, למשל, תגביה את הרגל הקצרה. זה, יחד עם טיפול בצוואר, יוכל למגר את הכאב” . 
אני בת 78, ורופא אמר לי שבדיקת אם־אר־איי היא מסרטנת הרבה יותר מבדיקת רנטגן. מה דעתך?

"בדיקת אם־אר־איי מבוססת על גלים אלקטרומגנטיים, ואין בהם קרינה מייננת. עד כמה שאנו יודעים, היום אין שום בעיה בביצוע בדיקות אם־אר־איי למטופלים. זה הגיע לרמה שבה אנחנו מאשרים את הבדיקה גם לנשים בהריון, ואף לעוברים שנמצאים ברחם אמם. אני יכול להגיד בביטחון מלא שכל המכשור והציוד בבתי החולים עובר בדיקות קפדניות, ויש סטנדרטים מאוד גבוהים. מעבר לזה, חשוב לי לציין כי לבדיקה הזו אין כל תופעות לוואי. הדבר היחיד שתרגישי הוא אי־נוחות בשל הרעש שמייצרים המכשירים. אגב, מבחינה תיאורטית, צילום רנטגן רגיל עלול להזיק למטופלים יותר מבדיקת אם־אר־איי. נקודה למחשבה". 



שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה 

מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב־103FM