היגיינת שינה מתארת את איכות השינה ואת משך הזמן שעובר מהרגע שבו נכנסים למיטה ועד שנרדמים. למרות שאדם בוגר צריך לישון 9-7 שעות ברצף בלילה, הממוצע בישראל עומד על 6 שעות בלבד ו-41% אף סובלים מנדודי שינה. זה אומר שגם אם ממש תתאמצו ללכת לישון מוקדם, יכול להיות שהגוף לא יקבל את התנאים שנדרשים לו על מנת לתפקד היטב בעבודה, על הכביש ובלימודים.



אחת הסיבות לכך שאדם בוגר ובריא לא ישן טוב בלילה, או לחילופין מתקשה להירדם, יכולה להיות קשורה לכרית ולמזרן: כל עוד המזרן והכרית לא מעניקים לגוף את התמיכה הנכונה והמלאה, קשה לייצר שינה רצופה ושיפור באיכות החיים. מצד שני, החדשות הטובות הן שבכל רגע נתון אפשר לשפר את איכות השינה ובשביל זה רק צריך לדעת איך לבחור את המזרן והכרית.



תדירות, סוגים והמלצות לכריות


התדירות המומלצת להחלפת כרית עומדת על 5-7 שנים, בעוד התדירות שבה אנשים מחליפים מזרן היא בין 8 ל-12 שנה. השימוש בכרית מטבע הדברים אינטנסיבי יותר ובלאי שלה גם מורגש היטב בכאבי גב וצוואר, מה גם שהמחיר של כרית נמוך משמעותית בהשוואה למזרון. כל אלו מעודדים גברים ונשים להחליף את הכרית כאשר הם מרגישים שאיכות השינה נפגעת והם גם יכולים למנוע נזקים בלתי הפיכים לעמוד השדרה.


צילום: pexels
צילום: pexels


כרית בוחרים בעיקר לפי המילוי והיכולת שלה לתמוך בצוואר. תמיכה טובה פותחת את מעבר האוויר תוך כדי השינה, מונעת נחירות ומקצרת את משך הזמן שעובר מהרגע שבו נכנסים למיטה ועד שנרדמים. הבעיה היחידה היא שתיתכן תקופת התאקלמות מסוימת לכרית חדשה, אז לכן כדאי לשמור על סבלנות וליהנות ערניים לשינויים.



כרית מומלץ לבחור לפי העדפות שינה ובהתאם להרגלים הקיימים. רוב המומחים ממליצים לישון על הצד כדי למנוע עומס על הגב או הבטן, אבל מי שלא יכול להתרגל לזה יצטרך כרית עבה שתאפשר לו לישון במנח ישר. כמו כן, כדאי לשים לב לגודל הכרית ולזכור שתהליך הבחירה מבוסס על דרך של ניסוי וטעיה.



איזה סוגי מזרנים מתאימים לך?


דווקא בחירת מזרנים מומלצים ואיכותיים היא סוגיה פשוטה יותר כי אין עוררין על ההבדלים בין הטכנולוגיות. כיום ברור שמזרני לטקס או ויסקו עדיפים על מזרני קפיצים וספוג, על אף פערי מחירים של עשרות אחוזים. במילים אחרות, החלפה של המזרון אחת לכמה שנים היא גם הזדמנות מעולה להשקיע בטכנולוגיה טובה יותר – גם אם המחיר הכלכלי יחסית גבוה.



ההבדל בין מזרני לטקס לבין מזרני ויסקו בא לידי ביטוי לא רק בהרכב חומר הגלם העיקרי, אלא גם באופן התמיכה האורטופדית: מזרני ויסקו מציעים תמיכה נקודתית מצוינת, בעוד מזרני לטקס מתאפיינים בהתאמת תמיכה מדויקת על פי קימורי הגוף של כל משתמש. בפועל, זה אומר שבעלי מבנה גוף גדול או כבד ירגישו בנוח על מזרני ויסקו, בעוד גברים ונשים עם מבנה גוף ומשקל ממוצע יעדיפו את הלטקס.


צילום: pexels
צילום: pexels


בהמשך, כדאי לזכור שמזרני לטקס מיוצרים מחומר אורגני ולכן יש להם יתרון מהותי עבור אנשים שסובלים מאלרגיות – בעוד במזרני ויסקו ישנה התנגדות נמוכה במיוחד המאפשרת מעבר נוזלים תקין ללא הפרעות למי שסובל מפצעי לחץ. גם פה, הסוד הוא להתאים את המזרנים להעדפות האישיות ולקחת בחשבון גם רקע רפואי ובריאותי בהמלצת אנשי המקצוע הרלוונטיים.



אז אחרי המלצות כאלה מעולות, מה אתם הולכים לעשות? ללכת לישון על אותה מיטה וכרית שישנתם עליהן עד עכשיו? או שתבחרו לכם מזרן וכרית חדשים שיעשו לכם לילה טוב באמת?



לקבלת הצעת מחיר מיוחדת על מזרונים וכריות, השאירו פרטים ויועץ שינה ידאג לחזור אליכם בהקדם.