כשאנחנו צעירים, שומן הפנים מפוזר באופן הרמוני, במיוחד באזור המצח, הרקות, הלחיים והאזורים סביב העיניים והפה, אך ככל שאנחנו מתבגרים, העור מאבד מנפח השומן התת עורי, ומתדלדל כלפי מטה, כך שאזורים שהיו בעבר חלקים ומתוחים - צונחים.



אמנם עוד לא המציאו מכונת זמן שתחזיר את הזמן אחורה, אך כיום קיימות מספר דרכים להחזיר את הנעורים לעור הפנים. אחת הדרכים היא ניתוחים פלסטיים כמו מתיחות פנים, הרמת עפעפיים או שאיבות שומן, שנחשבים לבעלי סיכון יותר גבוה וגם מצריכים יותר זמן להחלמה. לעומתם, הדרך השנייה, והיותר פופולרית בשנים האחרונות, היא זריקות של חומרי מילוי. זריקות אלו בעצם, מבצעות את אותה הפעולה כמו הניתוחים, אך בצורה פחות חודרנית ומסוכנת, וכמעט ללא צורך בזמן להחלמה.



יחד עם זאת, כמו בכל פרוצדורה שכוללת מחטים, עדיין יש כמה סימנים שכדאי לשים לב אליהם. נפיחות, דימום קל או סימנים כחולים קלילים הם תופעות לוואי "נורמליות" שאין צורך לתת עליהם את הדעת, אך פעמים רבות מתפתחת דלקת באזור ובמקרה כזה חייבים לפנות לרופא באופן מיידי. מעבר למקרים "קלים" אלו, ישנם שני מקרים חריגים שחובה לבדוק ואף לטפל בהם בדחיפות: נמקי עור ועיוורון.



ד"ר גורנם וירדי, מומחה בריטי בכירורגיה פלסטית שעוסק בתחום בטיחות פציינטים והגיע השבוע לארץ לרגל הכנס השנתי של חברת "לומינרה דרם" המפתחת ומייצרת מוצרים בתחום הרפואה האסתטית, הסביר מה הוא נמק עור וכיצד ניתן לזהות אותו. "נמק עור מופיע בדרך כלל בצורה הדרגתית כתוצאה מחסימה חלקית שמתפתחת לחסימה מלאה של עורק המוביל דם לרקמות שונות. כתוצאה משיבושים באספקת הדם, התאים והרקמות מתחילים למות. האזור הופך בהדרגה לקר, מקבל צבע כחלחל ובהמשך אף נעשה כהה יותר עד לצבע הסופי - שחור לחלוטין. נמק עורי יכול להתרחש במעמד הטיפול עצמו, אך לפעמים גם לאחר כמה שעות. הסימנים שצריך לשים לב אליהם הם כאבים חדים וחזקים מהרגיל, שינויים בגוון העור מסביב לאזור הזריקה, והלבנת האזור הפגוע (BLANCHING)".



באשר לעיוורון, מדובר בתופעה הרבה יותר נדירה, כשעד היום מוכרים כ-98 מקרים בכל העולם. ד"ר וירדי הסביר כי "מקרים של עיוורון יכולים להיגרם בדרך כלל מזריקות שניתנות באזור האף, הרקות ומתחת לעיניים. גם פה זה נובע מזריקות בעורק, אך בניגוד לנמק עור, הזמן בו ניתן להפוך את הנזק הוא מאוד מוגבל- 20 דקות בלבד". 



ד"ר גורנם וירדי. צילום: יח"צ
ד"ר גורנם וירדי. צילום: יח"צ


תוך כמה זמן עלולים להופיע סימנים?
"בדרך כלל ניתן להבחין שישנה בעיה בזמן הטיפול, אך ישנם פציינטים שלא מבחינים בבעיה באופן מיידי ואז יכולים להגיע לרופא אחרי 24 עד 48 שעות. אחת הדרכים לבדוק האם מדובר בנמק עורי היא לבצע מבחן עצמי שנקרא Capillary Refill, במסגרתו לוחצים על האזור, ואם הדם והצבע חוזרים למצב הרגיל תוך שתי שניות או פחות אז הכל תקין. אם לא, אז יש להגיע לרופא באופן מיידי. כמו כן, ישנו שלב לפני הנמק העורי הנקרא איסכמיה, זהו הזמן קריטי בו צבע העור מתחיל להשתנות עד שבסופו הופך לשחור. חשוב מאוד לטפל בנמקי עור בשלב הזה, כי אחרי שהעור הופך לשחור אין דרך חזרה". 
איך מטפלים בתופעות הללו?
"הדרך לפתור את הנזקים הללו היא על ידי זריקות של חומר ניגודי שנקרא Hyaluronidase, שמכיל אנזים אשר יודע לפרק חומצה היאלורונית. מדובר בזריקה הניתנת ישירות לתוך גלגל העין וכאמור, חשוב מאוד להיות מהירים ויעילים. במקרים של נמקי עור, הזריקה תינתן או באותו מקום שבו ניתנה הזריקה המקורית, או במום בו רואים את סימני הנמק. לפעמים הנמק לא יופיע במקום בו ניתנה הזריקה המקורית אלא באזור אחר בפנים, לכן חשוב להבחין בסימנים על הפנים". 
מה חשוב לדעת לפני שפונים לעשות זריקות?
"הכי חשוב זה ללכת לרופא מנוסה שיש לו רישיון וביטוח לבצע טיפולים מסוג זה. כמו כן, חשוב לשאול שאלות לפני תחילת הטיפול ולעדכן את הרופא בהיסטוריה הרפואית שלכם. לאחר שביצעתם את הטיפולים, תהיו ערניים לסימנים שהוזכרו לעיל או לכל סימן אחר שנראה לכם שלא בנורמה".