אין לנו שליטה על הרבה דברים שקורים בחיים שלנו. החודשים האחרונים הם עדות צורמת לכך. ועם זאת, האמת הקשה היא שרבים מאיתנו מסרבים לקבל את העובדה הזו. חלק מגיבים לחוסר השליטה בכך שנהיים חולי שליטה – רוצים לקחת חלק בכל פרט קטן בחייהם, מתקשים להאציל סמכויות ולהיעזר בסביבתם, ואף דורשים מסביבתם להשתנות ולהתאים את עצמה אליהם.

כל זאת מתוך המחשבה שאם ישיגו מספיק שליטה על אנשים וסיטואציות בחייהם, הם יוכלו למנוע מהדברים הרעים לקרות. אחרים יודעים שאינם יכולים למנוע מדברים רעים לקרות ובעת אובדן שליטה על אירועים בחייהם הם דואגים וחווים חרדות. כך הם מבזבזים אנרגיה כי בעצם דאגה אינה עושה טוב.

להלן חמישה דברים שתוכלו להתחיל ליישם היום על מנת להתמודד טוב יותר עם מה שמחוץ לשליטתכם:

1. זהו מהו הדבר שעליו אינכם יכולים לשלוט. הכוונה היא להתחיל לשים לב לדברים שכן נמצאים בשליטתנו. הרי לא נוכל למנוע מסופה להגיע, אך נוכל להתכונן לכך. אין לנו שליטה על איך מישהו מתנהג, אך אנחנו יכולים לשלוט על איך אנחנו מגיבים. ההכרה החשובה היא שלפעמים כל מה שנמצא בשליטתנו הם המאמצים והגישה שלנו. כאשר תשקיעו את האנרגיה שלכם בדברים שנמצאים תחת שליטתכם, תהפכו ליותר יעילים.

2. תנו שם לפחד. יש לנו לפעמים את התחושה שאם נגיד מה מפחיד אותנו הוא יתממש, וכך הפחד משתק. אך האמת היא שלהגיד אותו בקול רם ולהתבונן בו יכול להיות מאוד מחזק ומעצים. שאלו את עצמכם מה יכול לקרות: האם זה שאתם צופים תוצאה הרסנית זה בעצם שאתם מטילים ספק ביכולתכם להתמודד עם אכזבה? כשאנחנו מתבוננים ממרחק מסוים על התרחיש האימתני הוא הופך קטן יותר ופחות מאיים. יש סיכוי גדול שאתם חזקים יותר ממה שאתם חושבים. אם תאפשרו לעצמכם להכיר בפחדים הכי גדולים שלכם ולהתבונן בהם, תוכלו להבין מה הכוח שלכם וכיצד תתמודדו.

3. הכינו “תוכנית הרגעה” לניהול הלחץ. פעילות גופנית, שינה ואכילה בריאה אלו רק חלק מהדברים שאתם יכולים לעשות כדי לדאוג לעצמכם. חשוב שתפנו זמן לניהול הלחץ כך שתוכלו לפעול באופן יעיל יותר. נסו לעשות רשימה של הדברים שמרגיעים אתכם, כמו צפייה בטלוויזיה, מדיטציה, שיחה עם חבר או בן משפחה או אולי הליכה לטיול. דרגו לעצמכם את רמת הלחץ, שימו לב כיצד אתם מתמודדים כשאתם בחוסר שקט פנימי.

4. הבחינו בין מה שנמצא בשליטתכם לבין מה שלא. המטרה היא להבחין בין מחשבות תועות לבין פתרון בעיות. שחזור שיחות בראשנו או לדמיין תוצאות הרסניות שוב ושוב אינם יעילים. מצד שני פתרון בעיות הוא כן. שאלו את עצמכם אם המחשבה יעילה. האם אתם פותרים בעיה באופן אקטיבי, האם אתם פועלים למציאת פתרונות? אם אתם מוצאים את עצמכם מבזבזים זמן במחשבות תועות, שנו את הערוץ בראש. הכירו במחשבות שאינן עוזרות, קומו ועשו משהו אחר לכמה דקות כך שהמוח שלכם יוכל להתמקד במשהו יעיל יותר לאחר מכן.

5. פתחו ושפרו את כישורי ה”דיבור העצמי” שלכם. הכוונה לדיבור הפנימי הזה, שקיים בכולנו ונוטה להיות שיח מאוד שלילי. נסו לפתח שיח חיובי יותר ביניכם לבין עצמכם. מצאו משפטי מפתח שבהם תוכלו להשתמש ברגעי לחץ. למשל, אם אתם מוצאים את עצמכם חושבים “אני מקווה שיהיה בסדר” הזכירו לעצמכם, “אני אגרום לכך לקרות”. זוהי תזכורת לכך שאתם בשליטה על המעשים שלכם. כשאני מוצאת את עצמי חושבת על דברים שמחוץ לשליטתי, כמו “אני מקווה שלא ירד גשם בשישי”, אני אומרת לעצמי “אני יכולה להתמודד עם זה”.

משפטים כאלה יכולים למנוע מכם לבזבז זמן על מה שגם ככה אינו בשליטתכם. או שאני אעשה מה שאני יכולה לגרום לכך לקרות או שאתמודד עם מה שמחוץ לשליטתי. פיתוח מנטרות פנימיות חיוביות יכול לעזור לך להיות יותר חזק מנטלית. אלו אותן מנטרות שיעזרו לך להילחם בספק העצמי, בתחזיות האימה ובמחשבות תועות חוזרות. זכרו שהרבה בחיינו אינו בשליטה שלנו, בעצם אנחנו בשליטה שלנו, ושווה להשקיע בעצמנו זמן ואהבה עצמית כדי שנוכל לעבור את הסערות בחיים. 

הכותבת היא פסיכולוגית