"יש יותר מ־100 עסקים מקומיים שאנחנו עוזרים להם לאורך השנה בשיווק באמצעות ירידים, פסטיבלים ויצירת קשר עם קבוצות מאורגנות", מספרת מירב לזר, מנכ"ל עמותת תיירות חבל מודיעין, שמטרתה לעודד פעילות תיירות באזור בקרב אומנים, בשלנים ביתיים וחקלאים. כשהגיעה הקורונה, כמעט כל העשייה הזאת נעצרה - עד ליציאה מהסגר. "גם עכשיו, כל הקבוצות שהיו מגיעות בעבר עדיין לא חזרו", מציינת לזר.

איך אתם מתמודדים עם המצב?
"חשבנו איך אנחנו יכולים לעזור לעסקים האלה, שהם הראשונים שנפגעו. במקום הפעילות הרגילה שלנו לקראת החגים - ירידים ופסטיבלים - החלטנו להקים חנות דיגיטלית בתוך אתר האינטרנט שלנו, שבה עסקים יכולים להציע למכירה את התוצרת שלהם. נוסף לכך, לקראת חגי תשרי בנינו מוצר ייחודי: מארזי שי המשלבים תוצרת של בעלי עסקים מקומיים, למשל דבש, כלי קרמיקה, עציצים, קרקרים, ריבה ועוד. הצענו 14 אופציות של מארזים מ־68 שקלים ועד כ־280 שקלים. אנשים רוכשים מהאתר, יכולים גם לרשום כתובת של מישהו מהמשפחה שהם רוצים לשמח אותו ולהוסיף ברכה".

יוזמות רבות של עמותות וארגונים, וגם של בעלי עסקים, מנסות לסייע בימים אלה לעסקים המקומיים להגדיל את המכירות. אחת הדרכים היא מארזי שי לקראת החגים. כדי לנסות למקסם את הסיוע, בחרו היזמים לשלב במארז תוצרת של כמה עסקים שונים, כדי להרעיף פרנסה על כמה שיותר אנשים שנפגעו מהקורונה. "התגובות מדהימות", אומרת לזר, "מכרנו לראש השנה עשרות מארזים בכל רחבי הארץ. אנחנו עובדים בשיטה שבה העסק מכין את המוצר שלו רק ברגע שיוצאת אליו הזמנה. כל המטרה היא שעסקים ירוויחו. אני לא רוצה להזמין מהם סתם מלאי ואחר כך להחזיר אותו. אנחנו מסבסדים את החנות הדיגיטלית, את קופסאות המארזים, את המשלוח. מה שהלקוח משלם עובר ישירות אל היצרן, אל העסקים הקטנים. בעלי העסקים מעריכים מאוד את העשייה והיצירתיות שלנו".

"חשבנו איך אנחנו עוזרים באופן מהותי לחקלאים הקטנים יותר בארץ, בהם עסקים משפחתיים קטנים שאין למוצרים שלהם יותר מדי חשיפה", אומר יהורם שי, מנהל פרויקטים בארגון השומר החדש. הרצון לסייע הוביל להרכבת חבילות שי הכוללות את התוצרת המקומית של החקלאים. "לנוכח המצב הכלכלי, זה מהותי מאוד עבורם", מציין שי, "אנחנו מסייעים לחקלאים בהמון צורות במהלך השנה, ופה יש עזרה בכסף, בכך שאנחנו קונים מהם את המוצרים. אנחנו עובדים עם אלפי חקלאים. בחרנו בפינצטה את החקלאים הראויים ביותר לדבר הזה".

מה כוללים המארזים?
"ניסינו למצוא שילובים של מוצרים שעמידים למשלוח, לא טריים. רוב המוצרים שנמצאים באתר שלנו מיועדים למשלוח בארץ, אבל יש גם מארז מותאם לחו"ל. במארזים יש למשל תמר מג'הול של משפחת חסון שמגדלת תמרים כבר שלושה דורות. יש יין של משפחת סרוסי, מחלוצי הכורמים והייננים בישראל, זיתים מהחווה החקלאית טפת, דבש ממכוורת פורת ושמן זית מחוות הבודדים עין כמונים. עלות המארז הוא 300 שקל, כולל משלוח עד הבית. התקשר אלינו מישהו מחו"ל שביקש לקנות 100 מארזים ולתרום אותם לנזקקים. פנו גם מעיריות לקנות מארזים לעובדים".

איך זה נעשה מול החקלאים?
"הזמנו מהם מראש מוצרים והתחייבנו לכמות מסוימת שאנחנו משלמים עליה. הכנו 500 מארזים. זה מסייע מאוד לחקלאים. פתאום הם נפגשים עם כסף מזומן, שעוזר להם לעבור את התקופה הזאת".

שנה מתוקה
"החלטנו כמה בעלי עסקים שגרים במועצה האזורית שפיר לשלב ידיים ולהכין מארזים משותפים לחג", אומרת שרית בר־אושר, בעלת שוקולד הבוטיק "נגיעות קטנות". "ככה אנחנו מנגישים עצמנו לקהל, וזה מסייע גם לנו וגם מקל על האנשים את ההסתובבות וחיפוש המתנות. המארזים מפורסמים באתר הפייסבוק של העסק שלי, ואנחנו עושים את המשלוח".

כמה בעלי עסקים חברו למיזם?
"יש במארז לחג את הפרלינים שלי, לוח שנה מעוצב עם מגנטים, צנצנת דבש של מכוורת מקומית, פמוט ופקק לבקבוק בצורת רימון של הקרמיקאית יעל דאובה. בינתיים אנחנו ארבעה בעלי עסקים מקומיים. עלות המארז היא 100 שקלים. אולי בשלב הבא, לקראת סוכות, נכניס בעלי עסקים נוספים. זה מפורסם בפייסבוק שלי, בוואטסאפים היישוביים, דרך כל קהילת העסקים. חברנו גם למועצה, שנתנה דחיפה גדולה. אנחנו משווקים בינתיים פה באזור, אבל אם יהיו פניות מרוכזות מאזורים אחרים, נגיע גם לשם".

איך נולד הרעיון?
"תמיד עשינו ירידים לפני החג. עכשיו, בגלל הקורונה, אי אפשר לערוך ירידים גדולים. המון סדנאות שוקולד שלי התבטלו בגלל הקורונה, ואם קיימתי אותן, הן היו במתכונת מצומצמת מאוד. גם לקרמיקאית התבטלו הרבה חוגים. לכן חשבנו על דרך אחרת. אנחנו מנסים למצוא פתרונות יצירתיים כדי להתפרנס וגם כדי להנגיש את המוצרים שלנו לקהל".

בסוף פברואר עזבה יפעת אשר־פליידרמן מתל אביב את עבודתה כמנהלת תיקי לקוחות בשוק ההון. "עזבתי בידיעה שהכל פתוח, היו לי אפשרויות על השולחן, אבל אז הגיעה הקורונה וכל הדברים שהיו רלוונטיים נכנסו להקפאה או בוטלו", היא מספרת, "מצאתי את עצמי בבית, ובעלי היה בחל"ת. זאת הייתה תקופה של אי ודאות, בלבול ופחד. היו הרבה לילות של נדודי שינה ומחשבות. לילה אחד חשבתי מה יש לי מתחת לאף שאני יכולה להשתמש בו, ואז עלה לי רעיון".

על מה חשבת?
"למשפחה שלי יש את 'מכוורת הכפר' במושב גן חיים. זו מכוורת בוטיק משפחתית שנוסדה בידי דוד שלי, ראובן אשר ז"ל. המכוורת התמקדה עד עכשיו בעיקר במכירה סיטונאית למכוורות אחרות, ופנתה פחות לשוק הפרטי. החלטתי לעשות פרייבט לייבל, לקנות מהם דבש איכותי מאוד ולמכור אותו בסטנדרטים ובצורה שאני מאמינה בהם. בעזרת רויטל נדיב, מיתגנו את הדבש בשם 'Honey Hunter'. ככל שהחלו להתקרב החגים, גיליתי גם את הצורך במארזים לחג. הבנתי שאנשים אוהבים את זה".

איך יצרת את תמהיל המארז?
"רציתי לעטוף זאת בעסקים שהם כחול־לבן כדי לקדם גורמים מקומיים. היה לי ברור שלקוחות פוטנציאליים ישתפו פעולה אם הם יידעו שזה יצור מקומי ושזה מסייע להניע את המשק הישראלי. יש במארז יינות מקומיים, ויסקי, בירות, קפה גורמה, מוצרי נייר ממוחזרים מעוצבים, פיצוחי גורמה מושחתים ועוד. הרשימה כל הזמן גדלה לפי צורך הלקוחות, והכל כרגע במהדורות מוגבלות. אני מגיעה מתחום של נדל"ן מסחרי ושוק ההון, ופתאום מצאתי עצמי עושה מארזים לחג".

איך את משווקת אותם?
"אני עושה הכל בעצמי, והכל קורה בממ"ד הביתי שלי. פניתי לכל מיני אנשים שאני מכירה שעובדים בתוך חברות. הם הפנו אותי למי שמטפל בנושא המתנות בארגונים שלהם. הרעיון שלי מלכתחילה היה פנייה ללקוחות אסטרטגיים בשוק העסקי. כרגע התגובות הן מעבר למצופה, ויש הזמנות של מאות מארזים. זאת פרנסה גם בשבילי וגם בשביל כל העסקים המקומיים, שאצל רובם ככולם הייתה ירידה במחזורים בעקבות הקורונה".

מה בנוגע לשיווק ללקוחות פרטיים?
"חוץ מחברים ומשפחה, כרגע אני לא לוקחת יותר הזמנות מפרטיים, כי לא אוכל לעמוד בזה. אבל בעקבות ההצלחה אני בהחלט חושבת על בניית אתר והמשך פעילות בתחום גם אחרי החגים".

שוק בקופסה
מארזים לחג שמשלבים עסקים מקומיים מציע גם המיזם החברתי גלילי'ס של קבוצת MORAZ, שבראשה עומד דודי פלד. המיזם מקדם יצרנים מקומיים מהגליל ומהפריפריה, בשילוב תרבויות וקהילות שונות המתגוררות ופועלות בגליל. גלילי'ס שמה לעצמה למטרה לקדם, לחזק ולפתח לקראת החגים את יצרני הגליל, והיא מציעה מארזים המכילים מגוון מוצרים של מיטב יצרני הבוטיק באזור, בהם יינות, ממרחים שונים, קונפיטורות, זיתים, חליטות תה ועוד.

נישאר באזור הגליל. בזמן הקורונה איחדה עמותת "זמן גליל מערבי" כמה יצרנים מקומיים ושלחה לכל רחבי הארץ מארזי מוצרים שלהם במיתוג "טעם הגליל". עכשיו, לקראת החגים, ב"טעם הגליל" גם הכינו מגוון של מארזים חגיגיים למשלוח עד הבית, שמחירם מתחיל ב־160 שקלים. הם כוללים, בין היתר, פרלינים בעבודת יד, נרות דבש ריחניים, יין או בירה מיקבים או ממבשלות בגליל, לצד תוצרת גלילית מפנקת, כלי עץ עבודת יד, בשמים טבעיים וכלי זכוכית מעוצבים, עם כרטיס ברכה אישי כמובן.

נעבור מהגליל לירושלים. הקורונה האיצה את מיזם "קופסה מהשוק" של חן קורן, שהחלה לשווק לרחבי העולם קופסאות המכילות מוצרים של בעלי עסקים מירושלים, רבים מהם משוק מחנה יהודה. עכשיו, לפני ראש השנה, היא משווקת מארזים חגיגיים מיוחדים מעיר הבירה. "בתחילת הקורונה השוק היה סגור", היא מספרת, "היו סוחרים שסגרו והלכו הביתה, והיו כאלה שעבדו בפורמט של משלוחים. עבדנו עם מי שנשאר לעבוד במשלוחים. המקום שלנו נמצא ממש ליד השוק, היינו אורזים את המוצרים - ירקות ופירות, פיצוחים של יוסי מזרחי, גבינות של באשר, חמוצים של צדקיהו, רוגלך של מאפיית מרציפן - ושולחים לכל הארץ וגם לחו"ל".

מה עשיתם לקראת החגים?
"אנחנו מוציאים לכל הארץ קופסאות מיוחדות מהשוק עם מוצרים ברוח החג כגון ריבות, יערת דבש, עוגות דבש, יין ובננות מיובשות, ומוסיפים אליהם כמה מוצרים נוספים מירושלים. העלות היא 370־820 שקלים. המארז היקר ביותר הוא המארז שיוצא לחו"ל. זה עוזר מאוד לעסקים המקומיים. כשאנחנו בונים את הקופסאות, אנחנו גם משתדלים להכניס פנימה כמה שיותר עסקים, שכמה שיותר ייהנו. אני קונה את הסחורה מהסוחרים. באה למשל ליוסי מזרחי ואומרת: 'צריכה אלף חבילות גרנולה'".

"ודאי שזה עוזר לו בימים כאלה, אחרי תקופה ארוכה שהשוק היה סגור. מלבד זאת, יש חשיפה לקהל גדול מאוד. לקראת החג אנחנו שולחים 3,000־4,000 חבילות המגיעות לכל רחבי הארץ. אנשים שאף פעם לא הכירו את החנויות האלה נחשפים פתאום למוצרים שלהם. זה הולך מדהים. זאת תקופה שאנשים נפגשים פחות זה עם זה. גם אם, למשל, את לא הולכת להורים שלך לחג, עדיין תרצי לשלוח להם מתנה יפה".

"בגלל הקורונה העיר תוססת פחות, תיירים בכלל אין כאן. לכן אין ספק שאנחנו מספקות פרנסה לספקים המקומיים, שחלקם היו מוכרים בחנויות במזרח העיר וחלקם היו מספקים את הסחורה לחנויות", אומרת מיכל פלטי, שהקימה לפני כשמונה חודשים יחד עם לילך רובין את חברת East Jerusalem goods company. אלו מוצרים ממזרח ירושלים שנשלחים לרחבי הארץ והעולם.

"בקורונה זה תפס תאוצה", היא מספרת, "אנשים היו סגורים בבתיהם ורק חיפשו מוצרים איכותיים וטעימים שיוכלו להזמין ושיגיעו אליהם עד הבית. אנחנו שולחים מוצרים רבים, בהם חלבה, טחינה, שמן זית, תבלינים, קפה. בתקופת הקורונה שלחנו לרחבי הארץ ולכל העולם. זה גם ענה על הצורך של ההצטיידות בקרב הישראלים בימי הסגר, ומצד שני סיפק פרנסה לבעלי העסקים".

מה הכנתן לקראת החגים?
"עכשיו אנחנו מכינות אריזות שי לראש השנה לפי סוגים וגדלים. יש מארז בסיסי, בינוני, והמארז המלא והשלם. המחירים נעים בין 180־560 שקלים, עם משלוח עד הבית. זה מסייע מאוד לעסקים. למשל, יש משפחה שעשתה מסיק של שמן זית וחיפשה למי לספק, ופשוט קנינו ממנה את כל המלאי. יש גם מי שעושה לנו רכז רימונים. הזמנו ממנו מראש והעמדנו אותו לייצר לנו עשרות ליטרים.

"הישראלים אוהבים מאוד את המוצרים האלה. יש גם כאלה שנורא רוצים להזמין, אבל אומרים: 'יקר לי'. המוצרים שלנו הם לא מוצרי סופר, אלא מוצרים הרבה יותר איכותיים. טחינה בעבודת יד עם אבן ריחיים ששוקלת 2 טונות זה לא כמו טחינה שעשויה במפעל. גם רכז רימונים שהוא 100% רימונים, ללא סוכר וללא תוספים, יהיה יקר יותר. אין מה לעשות, אני יקרה יותר, ואני אומרת זאת באהבה".