מחסור בברזל הוא מהתופעות הבריאותיות הנפוצות ביותר, אך כנראה גם מאלו המדוברות פחות: רבים מאיתנו סובלים מחוסר בברזל בגוף, אך לא מודעים לכך, כנראה. הסימפטומים רבים ומוכרים, ולא פעם נשייך אותם לסיבות אחרות, וההשפעה יכולה להתבטא במישורים רבים, החל באנמיה, חולשה, כאבי ראש, ועד פגיעה משמעותית באיכות החיים. 

כדי להבין כיצד למלא את חוסרי הברזל בגוף, יש לדעת מה היא צריכת הברזל היומית המומלצת. צריכה זו נחלקת לפי גילים ולפי קריטריונים נוספים:

ילדים מגיל שנה עד שלוש: 7 מ"ג ביום.

ילדים מגיל ארבע עד שמונה: 10 מ"ג ביום.

ילדים מגיל תשע עד 13: 8 מ"ג ביום.

בני נוער (גילים 14–18): נערים - 11 מ"ג ביום; נערות - 15 מ"ג ביום.

מבוגרים: גברים - 8 מ"ג ביום; נשים - 18 מ"ג ביום.

נשים בהיריון: 27 מ"ג ביום; נשים מניקות: 9 מ"ג ביום.

מבוגרים מעל גיל 51: 8 מ"ג ביום.

כיצד נזהה חוסר בברזל?

האבחון הרשמי של חוסר בברזל נעשה באמצעות בדיקת דם, אך ישנם לא מעט תסמינים שיכולים לסייע בהבנה האם חסר ברזל בגוף: עייפות מתמשכת, קוצר נשימה, עור נוטה לגוון צהוב לעיתים, כאבי ראש חוזרים וסחרחורות, עצבנות ועוד.

לצד אלו, ישנם גם סימפטומים מוזרים מעט, מפתיעים, שגם הם יכולים להצביע על מחסור בברזל: חיוורון, כפות רגליים וכפות ידיים קרות, איבוד זיכרון, נשירת שיער, חשק רב ומתמשך ללעיסת קרח, ציפורניים שנוטות להישבר, סימנים כחולים על העור (שטפי דם) ועוד.

הסימנים למחסור בברזל בגוף (צילום: כצט)
הסימנים למחסור בברזל בגוף (צילום: כצט)

אך זה לא הכל: ישנן תופעות שמתפתחות לאורך זמן, וכאלו שכלל לא נחוש בהן. כך למשל, ידוע כי מחסור בברזל עשוי לגרום לדיכאון, או לתרום משמעותית להתפתחותו, וכן לפגוע בפעילות השרירים. עוברים של אימהות הסובלות מחוסר ברזל בהריונן וילדים שסובלים ממחסור בברזל עלולים לסבול מפגיעה בהתפתחות הקוגניטיבית, שתתבטא בעיקר בעתיד – בדמות קשיי ריכוז בלימודים, בעיות קשב וריכוז ועוד.

כל התסמינים הללו עלולים, בהכרח, לפגום באיכות החיים שלנו. העייפות, העצבנות, כאבי הראש, נשירת השיער ושאר הסימפטומים המידיים ישפיעו עלינו לאורך כל היום. ההשלכות העתידיות יכולות להשפיע על הישגינו, על היכולות החברתיות והשכליות שלנו – ובכך לפגוע קשות בשגרת החיים.

מחסור בברזל אשר מוביל לאנמיה

הברזל הוא אחד המרכיבים החשובים ליכולת נשיאת החמצן בדם, באמצעות ההמוגלובין. אנמיה - המוגלובין נמוך - מיעוט דם בעברית, נגרמת ממספר סיבות, כאשר אחת הסיבות הידועות והשכיחות ביותר היא מחסור בברזל בגוף.

על פי הספרות הרפואית, אנמיה מחוסר בברזל מאפיינת 50% מהחולים באנמיה – שכן זוהי תופעה שכיחה מאוד, גלובלית ורחבת היקף. כך למשל, מחסור בברזל מאפיין את המדינות הנחשלות, שם צריכת הבשר נמוכה משמעותית לעומת המדינות המפותחות, דבר המוביל לצריכה נמוכה של ברזל דרך המזון, ומכאן לשיעור גבוה של חולי אנמיה.

הטיפול במחסור בברזל

הדרך הברורה לטפל במחסור בברזל, היא כמובן צריכת מזונות עשירים בו. כך אנחנו מסייעים ל"מילוי המאגרים" בגוף, דבר שיוביל להעלאת רמת הברזל ולהפחתה בעוצמת הסימפטומים, עד כדי היעלמותם. 

אילו מזונות מומלצים מבחינה זו? אפי ארמן, דיאטנית קלינית מטעם כצט ממליצה על מזונות כמו טופו, טחינה גולמית, בשר בקר (בשר אדום), דגים טריים, תרד, קטניות (חומוס, אפונה, שעועית ועוד), גרעיני חמנייה וגרעיני דלעת, קינואה ואצות ים מסוגים שונים.

מלבד צריכת מזונות עשירים בברזל, חשוב מאוד לסייע לו להיספג כהלכה בגוף. לכן יש להימנע ממרכיבים שפוגמים בספיגת הברזל – אשר נמצאים למשל בקפה או בתה. הקפאין בקפה והתיאמין בתה הם אילו שאחראים על הפגיעה בספיגת הברזל ולכן מומלץ קפה נטול קפאין ותה ירוק שאינו מכיל תיאמין.

עוד מומלץ, לא להשרות קטניות, שכן ההשריה גורמת להן לפלוט חומרים שמפריעים גם הם לספיגה, וכן לצרוך מאכלים עשירים בוויטמין C – המסייע מאוד לספיגת הברזל בגוף.

לצד צריכת מזון עשיר בברזל, ניתן כמובן להיעזר גם בתוספי ברזל להשלמת חוסרי הברזל בגוף: טבלייה אחת מכילה כמות מרוכזת מאוד של ברזל, דבר שיכול לאושש את המאגרים במהירות יחסית. עם זאת, חשוב לזכור: לא כל מחסור בברזל מחייב נטילת תוספים, ומומלץ להתייעץ על כך עם רופא. גם רמת הספיגה בגוף, ותופעות הלוואי הנלוות לכך, צריכות להוות שיקול מרכזי בשאלה מתי ליטול תוספי ברזל ובאיזו כמות.

כל אלו ייעשו, כמובן, במקביל למעקב רפואי. מטופל/ת הסובל/ת מאנמיה זקוק אחת לחודש לבצע בדיקת דם, אשר במסגרתה ניתן יהיה לעקוב אחר רמת הברזל בגוף ואחרי קצב עלייתה. בהתאם לכך ימליץ הצוות הרפואי באשר להמשך הטיפול ולמינוני הברזל שיש לצרוך. אם קצב העלייה אינו משביע רצון, או אם רמת הברזל כלל אינה עולה, ייתכן שתידרש בדיקה מקיפה יותר, או טיפול נוסף.

כאמור, המודעות לחסר בברזל בציבור נמוכה יחסית, ולכן היום מתקיים "יום המודעות הבינלאומי לחוסר ברזל עם/בלי אנמיה" – יום שמטרתו לחשוף את הציבור לחשיבות צריכת הברזל, ולהשלכות של המחסור בו בגוף.

למידע נוסף, ולהרחבה על הסימפטומים הנגרמים כתוצאה ממחסור בברזל – לחצו כאן.

הכותב הוא מומחה למחלות נשים ולידה