החורף הגיע זה מכבר למחוזותינו ונראה כי מדובר בחורף סוער במיוחד המתאפיין בכמות משקעים רבה, המעמידה במבחן את התשתיות במדינה שאינן ערוכות לפגעי מזג האוויר, כפי שראינו בסערות הקודמות לפני מספר חודשים. כולנו היינו עדים למראות של נהגים ונוסעים בכלי רכב שנקלעו לעין הסערה או שלא העריכו נכון את הסכנה וניסו לחצות ברכבם קטע כביש מוצף ובכך הביאו לפגיעה ברכוש במקרה הקל ובגוף, במקרים קשים יותר. מאחר וצפויים לנו עוד חודש או חודשיים של חורף, הכנו עבורכם טיפים חשובים לנהיגה חכמה ובטוחה יותר במזג אוויר סוער.

הימנעות היא ההגנה הכי טובה

אם אתם לא חייבים לנהוג במזג אוויר סוער, הימנעו מכך. גם אם אין סכנת שיטפונות, מזג אוויר סוער מקשה על הנהיגה. שדה הראייה מצטמצם, כבישים רטובים מועדים להחלקות והרוח עלולה להעיף חפצים למסלול הנסיעה ואפילו להסיט רכב ממסלולו. מצבי קיצון כמו שראינו החורף עם כבישים מוצפים ושיטפונות בנחלים מהדרום עד הצפון מאותתים לנו - אל תצאו לכביש. זה לא שווה את הסיכון.

במידה ואתם לא יכולים להימנע מהנסיעה והסערה מקשה על מצב הנראות מומלץ לנסוע באיטיות, להדליק אורות, לשמור על קשר עין טוב עם הכביש ולפתוח קצת את החלון על מנת לשמוע אם כלי רכב מתקרבים. אם מצב הנראות לא מאפשר להמשיך לנהוג, תעצרו בצד ותמתינו שהסכנה תחלוף. כדאי לא לעמוד בשול הכביש, שם רכבים יכולים לפספס אתכם (במיוחד בתנאי סערה) אלא לחפש מקום בטוח לעצור בו, כמו למשל תחנת דלק, עד שהמצב יאפשר לנהוג.

הכינו את רכבכם לחורף

כן, זה נשמע נדוש וחוזר על עצמו, אך עדיין נכון וחשוב - רכב מטופל נכון, שהוכן לחורף, מצמצם מאוד את סיכויי הפגיעה שלכם. יש כמה דברים עיקריים שחשוב לבדוק ברכב באופן כללי וגם לפני כל נסיעה בתנאי חורף: 

לחץ אוויר בצמיגים: הצמיגים הם הקשר שלכם אל הכביש. לחץ האוויר בצמיגים משפיע על מערכות ההיגוי והבלמים, על נוחות הנסיעה ואף על צריכת הדלק. לחץ אוויר לא נכון, כלומר נמוך או גבוה מדי, פוגם באחיזת הכביש ואף עלול להוביל לפיצוץ הצמיג. לכן, באמצעות מד לחץ אוויר פשוט יש למדוד את הלחץ בצמיגים מדי יום או יומיים. חשוב לדעת: הבדיקה צריכה להיעשות לפני נסיעה כאשר הצמיגים קרים.

מערכת התאורה: הדלקת אורות משפרת את נראות הרכב, במיוחד במצב של סערה או ערפל.  לפני הנסיעה יש לוודא שהפנסים הקדמיים והאחוריים נקיים ופועלים כנדרש. הדליקו אורות גם ביום ודאגו לנקות את השמשות והמראות.

מערכת המגבים: מגבים תקינים חיוניים בימים של סערה. לכן, יש לוודא שגומיות המגבים אינן יבשות או סדוקות. כמו כן, יש להקפיד למלא את מכל המים של המגבים, כדי לסייע להם בעת הצורך בניקוי בוץ מהשמשות.

אלי כץ (צילום: יח''צ)
אלי כץ (צילום: יח''צ)

לא להתחמם

מערכת החימום דואגת לנסיעה חמימה ונעימה. אבל לאוויר החם יש גם שתי השפעות לא בהכרח רצויות: אדים על שמשות הרכב, ותחושת נמנום הנובעת מהיעדר תחלופת אוויר טרי. לכן, במקביל להפעלת החימום, יש לפתוח באופן חלקי לפחות חלון אחד ברכב.

פוליסת הביטוח

רוב האנשים לא חושבים על נזקי טבע ומזג אוויר במושגים של כיסוי מהותי שאסור לוותר עליו בביטוח רכב. החודשים האחרונים הוכיחו שהם טועים. הערכות מדברות על מאות ואפילו אלפי רכבים שנפגעו קשה בהצפות וספגו נזקי מים שבמקרים מסוימים מסתכמים בהשבתה מוחלטת ("טוטל לוס"). בהקשר, כדאי לשקול ברצינות שלא להסתפק בביטוח חובה, ולהוסיף אליו גם ביטוח מקיף.

הסחות דעת

מעבר לכל הסחות הדעת מבחוץ הנובעות ממזג אוויר סוער, חשוב גם לקחת בחשבון את הסחות הדעת בתוך האוטו - בעיקר הטלפון. תשתדלו לא להתעסק בטלפון יותר מידי/בכלל בנהיגה במזג אוויר סוער. זה יכול לסכן אתכם ואת מי שנוסע אתכם. הישארו מרוכזים בדרך - מי שצריך אתכם דחוף יידע להתקשר.

 הכותב הוא מנהל סוכנות פנגו ביטוח