הרשת גועשת מפרסומים של מעשי התעללות בפעוטות, המשטרה חוקרת, בתי המשפט מתנהלים לאט, המדינה חוקקה חוק פיקוח בסיסי ותקנות בסטנדרטים נמוכים מאוד, ואתם מבולבלים? זוהי זכותכם ואחריותכם לבחור לילדיכם את הגן הטוב והמקצועי ביותר. 

בבחירת גן איכותי ומתאים עשיתם את מרבית העבודה, שכן בגנים מסודרים עם צוות מקצועי יש מעט מאוד תקלות. בצאתכם לבחור את גן הילדים שבו ישהה ילדכם לאורך השנה, קחו עמכם צידה לדרך:

בדקו אם לגן יש היתר ראשוני להפעלתו (תעודה מטעם המשרד המפקח).

בדקו את עיצוב הסביבה החינוכית של הגן: בדקו את מיקומו של הגן, את הגדר המגינה שסביבו, את הכניסה וחצר המשחקים, את לוח ההורים בכניסה וכדומה. בדקו אם אין בסביבת הגן מפגעים בריאותיים כמו עמוד מתח גבוה של חשמל, אזורי פריקה של מטענים כבדים, אתרי בנייה ועוד.

עם כניסתכם לגן בדקו את המבנה, התשתיות והאבזור של הגן: המוקד הראשון לבדיקה הוא בטיחות וניקיון. יש לוודא שהתשתיות של הגן בטיחותיות לשהות של פעוטות. על חדרי הגן, המטבח והשירותים להיות נקיים על פי הסטנדרטים שלכם. בדקו את הבטיחות ואת הניקיון של המתקנים שהילדים לנים בהם ושל האביזרים והמשחקים העומדים לרשותם. בגן הילדים משאבים רבים כמו משחקים, צעצועים, מחשב, טלוויזיה, ועוד. חשוב לבחון אם הם תואמים לגיל הילדים, ויעודדו צמיחה והתפתחות.

פגשו את צוות הגן. צפו בעבודתם וביחסם אל הילדים, הקשיבו לילדים בגן וראו איך הם מרגישים. שמחים? עצובים? כועסים? עליכם להכיר את צוות הגן - הכינו מראש שאלות שהייתם רוצים לשאול את האחראים: כמה אנשים עובדים בצוות וכמה ילדים יהיו בגן? ילדים קטנים צריכים לשהות בקבוצות קטנות עם מספיק אנשי צוות. איזו הכשרה מקצועית מעמיקה ומוכרת עבר הצוות? בקשו לראות תעודות. האם הצוות מקבל הדרכה קבועה ועל ידי מי? מי מוביל ומי מפקח על עבודת הצוות? מי מחליף את המחנכים במקרה של היעדרות? עד כמה מתאפשרת מעורבות הורים בחיי הגן? 

התבוננו במתרחש בגן ובדקו אם הילדים משחקים ויוצרים או מסתובבים ללא מטרה. בדקו אם המחנכים יושבים באופן אינדיבידואלי עם ילדים בקבוצות קטנות, אם ניתנת לילדים הזדמנות לצאת לחצר או לטיולים באופן קבוע, אם המחנכים קוראים לילדים ספרים ומדברים עימם בשפה עשירה ותקנית. בדקו כיצד מגיב הצוות לבכי מוגבר וממושך של תינוק, כיצד מגיב הצוות לחוסר היענות של פעוט להנחיות של המחנכת? כיצד מתפקד הצוות במצבים בלתי צפויים?

קראו ולימדו את חוזה ההתקשרות עם הגן, את ההתנהלות הנדרשת מכם, ואת האפשרויות העומדות בפניכם להשתחרר מן החוזה במקרה שתשנו דעתכם או אם תחליטו לעבור דירה באמצע השנה. זכרו לבדוק גם את סעיף הביטוח של הילדים.

קבלו המלצות מהורים בגן. הורים לילדים שביקרו בגן יוכלו לספר לכם על מידת שביעות רצונם ורצון ילדם. אומנם כל אחד מאיתנו שם דגש על דברים החשובים לו, אך המלצות הורים יכולות להיות מכריעות במערך השיקולים שלכם בעד ונגד בחירת גן.

לאחר שהתבוננתם: הקשיבו לליבכם, אם הרגשתם נוח ונעים, אם מראה הגן והצוות מקבלים אתכם במאור פנים ומצאתם את כל מה שחיפשתם, סביר להניח שגם ילדכם ירגיש כך.

גן ילדים, אילוסטרציה (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
גן ילדים, אילוסטרציה (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לאחר שילדכם התחיל את השהות בגן שבחרתם, עבודתכם לא הסתיימה. באחריותכם להמשיך להיות מעורבים בנעשה בגן, לבקר בגן בזמן פעילות, להתעניין בנעשה בגן, לשוחח עם הורים נוספים, לשתף את הצוות בכל שאלה או בעיה.

שימו לב לשינויים בהתנהגות של ילדכם: שינויים במצב הרוח, בהרגלי השינה, בהרגלי האכילה. אם ילדכם נראה מפוחד יותר מהרגיל, מגלה אלימות כלפי חברים, כלפי חפצים ואף כלפיכם, או בוכה כאשר אתם באים לאסוף אותו מהגן.

אם אתם רואים סימנים על הילדים כמו סימנים כחולים בפרקי הידיים או מכות יבשות בראש - בקשו מהצוות לדעת מה קרה, מתי ואיך.

שימו לב לשינויים תכופים בצוות הגן: תחלופה רבה של מחנכים, היעדרויות מרובות של מחנכים, צמצום של מספר המחנכים, הגדלה בכמות הילדים. כל אלה מעידים על בעיה בניהול, בהתנהלות או בתפקוד.

שימו לב לשינויים בתנאים הפיזיים של הגן: ירידה בכמות המזון שמגישים לילדים ובאיכותו, ירידה בגירויים שמגישים לילדים, ירידה בניקיון ובתחזוקה של הגן.

במקרים אלה אל תחכו ואל תשמרו בבטן. זה הזמן לפנות למנהלת הגן, לשתף הורים נוספים, לבדוק מה קורה בגן ובמקרה הצורך אף לפנות למשטרה. רווחת ילדינו היא בראש מטרותינו. הקדישו מזמנכם והשתמשו בשיקול דעת לפני שאתם בוחרים לילדיכם מסגרת חינוכית שבה יבלו שעות רבות ביום והמשיכו להיות מעורבים וקשובים לאורך כל הדרך.

הכותבת היא מנחה חינוכית לגיל הרך וראש התכנית להכשרת גננים וגננות בגנים פרטיים לגיל לידה-שלוש במכללת לוינסקי לחינוך