גיל המעבר מאופיין בשינויים הורמונליים שעוברת האישה. המוכרים יותר הם גלי חום והפסקת המחזור החודשי, אבל כל השינויים הללו משפיעים גם על חלל הפה ויוצרים בעיות ייחודיות לתקופה זו. התסמינים האלו פוגעים באורח החיים התקין של האישה אליו היא הייתה מורגלת.  
הסיבה לבעיות בחלל הפה טמונה בשני הורמונים הממלאים תפקיד עיקרי בבעיות אלה: אסטרוגן ופרוגסטרון. פרוגסטרון מעורב בחילוף החומרים של העצם והוא הורמון אשר מגרה את היווצרות העצם. אסטרוגן מקטין את ספיגת העצם ומשפיע ישירות על האיזון על ידי קשירה לקולטנים ברקמות הפה כמו ריריות, חניכיים ובלוטות הרוק. הערכת השפעות ההורמונים על רקמות הפה היא המטרה החשובה ביותר ביצירת תוכנית טיפול למטופלת בגיל המעבר.

נשים בגיל המעבר מדווחות על אי נוחות לעתים קרובות בהשוואה לנשים לפני גיל המעבר. מחקרים מראים כי 60% מהנשים עם תסמינים של גיל המעבר חוות תסמינים כאלה, המשתנים בין כל אישה, מה שמקשה על חיזוי התרחשות של סימנים ותסמינים דרך הפה. 

הראשון בהם הוא זירוסטומיה – שינוי בייצור הרוק בבלוטות הרוק התת-מידיות, תת-הלשוניות וקטנות. התוצאה היא יובש בפה עליה מדווחות נשים רבות למרות שהבדיקה הקלינית מראה אחרת. 

פה יבש פירושו שאין כמות מספקת של רוק כדי לשמור על רטיבות בפה. כל אחד מאתנו סובל מפה יבש מדי פעם, במיוחד כאשר אנו עצבנים, כועסים או מצויים במתח. אך אם הפה יבש כל הזמן או רוב הזמן, הבעיה עלולה לגרום לאי נוחות ועלולה להוביל או להצביע על בעיות בריאות חמורות יותר.

לרוק תפקידים משמעותיים שאינם רק לחלוח הפה – הוא גם מסייע בעיכול המזון, מגן על השיניים מפני עששת, מונע זיהום על ידי שליטה בחיידקים שבפה ומאפשר ללעוס ולבלוע. שינויים ברמות ההורמונים משפיעים על בלוטות הרוק ובמקרים רבים מותירים את האישה בשלב גיל המעבר עם תחושה מתמשכת של יובש בפה.

תסמין נוסף שבא בעקבות היובש הוא ריח רע בחלל הפה. הפתרון לבעיה הזו היא פשוטה. לצד שתייה רציפה של מים, ניתן להיעזר בשלל תכשירים הקיימים בשוק כמו משחות שיניים ומי פה ייעודיים כדוגמת סדרת לייסר פרש המכילה שמנים אתרים המסייעים לרענון הנשימה, מנטרלים את ריח הפה ומעניקים תחושת רעננות וריח נעים לאורך זמן. 

תסמונת נוספת היא תסמונת הפה השורף - BMS - BURNING MOUTH SYNDROME. מדובר באוסף תסמינים כרוניים המתבטאים בתחושת צריבה ושריפה לא נעימות באזור הפה והלשון. הפה השורף מלווה לעתים בשינויי טעם, שינויי תחושה (פרסטזיה), תחושת יובש בפה, טעם מתכתי ובירידה משמעותית באיכות החיים. מהתופעה סובלים בממוצע 2.2% מהאוכלוסייה, מתוכם 75% נשים ובמיוחד נשים בגיל המעבר.

תסמונת BMS קלאסית היא חמקמקה. לא ניתן לזהות אותה בבדיקות דם ואין לה סימנים חד משמעיים בחלל הפה או בבדיקה דנטלית. התסמינים הקלאסיים נוטים להופיע בבוקר ולהתגבר בערב או אחרי האוכל. לעתים התסמינים חולפים וחוזרים לסירוגין. אצל חלק מהמטופלים יש רגישות למזונות חמים, מתובלים או חומציים. אין לתסמונת תבנית אחת אחידה ויש שונות רבה בין המטופלים.

גיל המעבר שהנו תקופה מאתגרת שתוקפת את הנשים בשיא פריחתן ובשלותן אינו חייב להיות מלווה בבעיות רפואיות הפוגעות באיכות החיים. באמצעות הכנה נכונה וטיפול יום יומי ניתן להקל על התסמינים ולעבור בקלות את התקופה.

הכותב הוא מומחה לרפואת הפה, בעל מרפאת דינט לרפואת הפה