לרגל יום בריאות השן הבינלאומי שנערך השבוע, החלטנו להתייחס גם לחברינו ההולכים על ארבע. "שמירה על בריאות השיניים היא המפתח לבריאותם ורווחתם של חיות המחמד שלנו. הקניית הרגלים לשמירה על היגיינת הפה כבר מגיל צעיר של הכלב או החתול, יכולה לסייע במניעת מחלות שיניים וחניכיים, ובעיות בריאותיות אחרות הקשורות בהן, בשלב מאוחר יותר" מסביר ד"ר פול סלון, וטרינר מוסמך ומנהל הקשרים המדעיים של רויאל קנין (Royal Canin) בישראל.

המדע מאחורי טיפולי שיניים לחיות מחמד
לרוע המזל, מחלות שיניים וחניכיים נמנות בין בעיות הבריאות הנפוצות ביותר אצל חתולים וכלבים: 3 מכל 4 כלבים מעל גיל 3 שנים סובלים מהן. למעלה מ -80% מהכלבים ורוב החתולים יפתחו במהלך חייהם מחלת חניכיים. המחלה אמנם הפיכה בשלבים המוקדמים, אך ככל שהיא מתקדמת, היא עלולה לגרום לכאבים ולבסוף לגרום לאובדן שיניים, חמור מכך, חיידקים מדלקת החניכיים עלולים למצוא את דרכם למחזור הדם ובמקרים חמורים לגרום לדלקת בלב. הבנת האופן שבו אנו יכולים לסייע במניעת התפתחות מצב זה הינה קריטית לבריאות חיית המחמד, וכך גם פיתוח טיפול יעיל.

בריאות שיניים של חתולים (צילום: באדיבות רויאל קנין)
בריאות שיניים של חתולים (צילום: באדיבות רויאל קנין)

השיטה הנוכחית למדידת מצבורי רובד החיידקים על השיניים דורשת הערכה על ידי ווטרינר מוסמך. הדבר גוזל זמן ונתון לטעויות אנוש. צוות מרכז המחקר לחיות מחמד של קבוצת מרס, "וולת'אם", פנה לגישה שבה השתמשו רופאי שיניים אנושיים, קרינה כמותית של אור (QLF), כדי לבדוק אם היא יכולה לפעול גם בחיות מחמד. הדמיית QLF מזהה את הקרינה הטבעית של הרובד, ולכן היא יכולה להבחין בהבדלים בין שיניים בריאות לשיניים המכוסות ברובד חיידקים וההבדלים הללו ניתנים לניתוח מדויק על ידי מחשב. הדבר נותן ייצוג חזותי מאוד של המקום שבו רובד מכסה את פני השן, ומאפשר לרופאי השיניים לאבחן בעיות ולהמליץ ​​על התערבויות יעילות.

האם הכלב שלי בסיכון?
מרכז המחקר לחיות מחמד של קבוצת מרס, "וולת'אם" בשיתוף עם רשת בתי החולים לחיות מחמד באנפילד, ניתחו עד כמה מחלות חניכיים נפוצות בקרב 48 מגזעי הכלבים הפופולאריים ביותר באמריקה והגיעו למסקנה כי גזעים קטנים נוטים יותר לפתח מצב זה מאשר גדולים יותר. הממצאים הללו מעניינים במיוחד, לאור העובדה כי על פי סקר אחרון שנערך בקרב בעלי כלבים בישראל, חלה עלייה באימוץ וגידול גזעי כלבים קטנים כגון שיצו ופומרניאן.

כלבים וחתולים (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג)
כלבים וחתולים (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג)

מהם סימנים לכך שחיית המחמד שלך מפתחת מחלת חניכיים?
ראשית, ודאו שלחתול או לכלב שלכם נוח כשאתם נוגעים בפיהם. החניכיים שלהם צריכות להיות ורודות (אדמומיות פירושה דלקת, סימן למחלה), והשיניים בצבע לבן עם הצטברות מינימלית של אבן שן. אבן שן יכולה להצטבר באופן בלתי נראה מתחת לקו החניכיים, ולכן חיות מחמד זקוקות לבדיקות בריאות הפה באופן קבוע. כמו כן, חיות מחמד, ובמיוחד חתולים, בדרך כלל יסתירו את כאבן, לכן הקפידו לשים לב לסימנים הבאים:

  • ריח רע מפה
  • לעיסה בצד אחד של הפה
  • בעיות באכילה (במיוחד עם הורדת מזון בעת ​​אכילה)
  • לא משחקים עם הצעצועים האהובים עליהם לעתים קרובות
  • הימנעות ממגע בחוטם או בראש
  • התעטשות או הפרשות מהאף
  • רוק מדמם
  • ירידה במשקל
  • גושים מתחת לעיניים או בפה
  • נסיגת חניכיים
  • בעל החיים מרוחק ופחות נלהב מהרגיל
    חיוך בריא על ארבע (צילום: באדיבות רויאל קנין)
    חיוך בריא על ארבע (צילום: באדיבות רויאל קנין)

4 צעדים לשמירה על בריאות השיניים של חיות המחמד 

מחלות שיניים וחניכיים אצל חיות מחמד מתפתחות בהדרגה ועלולות להיעצר אם יתפסו ויטופלו בשלב מוקדם, לכן מניעה טובה יותר מכל טיפול. ניתן למנוע מחלות שיניים בארבעה צעדים פשוטים: 

1. צחצוח שיני חיית המחמד שלך בבית - ביסוס שגרת היגיינת הפה מגיל צעיר יכולה לעזור לחיות מחמד לא לסבול ואולי אפילו ליהנות מצחצוח שיניים יומיומי. מומלץ להוריד מדריך פשוט לצחצוח שיני החתול או הכלב.

2. בדיקות לבריאות הפה – יש לקחת את חיית המחמד לווטרינר לבדיקת בריאות הפה כל 6 חודשים. הווטרינר יבחן את השיניים לאבנית ואת החניכיים לדלקת (דלקת חניכיים) וימליץ על טיפולים ספציפיים במידת הצורך.

3. לעיסה דנטאלית – לעיסה עשוי לסייע גם במניעת מחלות חניכיים, וחלקן יכולות אף להפחית אבנית. כלבים אוהבים ללעוס, עודדו זאת באמצעות צעצועים שאפשר לטמון בתוכם "הפתעה". אכילה יש להקפיד לבחור צעצועים בטוחים להגנה על שיני הכלב.

4. שילוב מזון יבש ייעודי – מבחינת בריאות השיניים, קיים יתרון ברור למזון יבש. לכלבים המועדים במיוחד למחלות שיניים, מומלץ לשקול להאכיל במזון יבש שתוכנן במיוחד כדי לסייע בהפחתת הצטברות אבן שן.  

משטר טיפול ביתי הכולל צחצוח שיניים יומיומי, לעיסת שיניים שהוכחה מדעית, ובדיקות וטרינריות קבועות מבטיחות שאתם עושים את המיטב בכדי לשמור על היגיינת הפה הטובה עבור חיית המחמד שלך. 

באדיבות ד"ר פול סלון, וטרינר מוסמך ומנהל הקשרים המדעיים של רויאל קנין (Royal Canin) בישראל