נשים בשנת 2015 מוכנות לעשות הרבה דברים. הן מוכנות לעשות ילד עם החבר ההומו הכי טוב ובן הזוג שלו; הן מוכנות לזרום עם הדייט החדש שלהן על הקונספט העלום למדי שנקרא יחסים פתוחים; הן אפילו מוכנות, ירחם השם, לגדל שיער בבית השחי ולצבוע אותו בצבעי ניאון (מדובר בטרנד חדש ומאוד לא קל לצפייה). דבר אחד הן עדיין לא מוכנות לעשות - להתחתן בשמלה שהצבע שלה הוא לא לבן.



כמה מהבחורות הפמיניסטיות והרדיקליות ביותר שאני מכירה, מהסוג שמדגמן ביומיום אטיטיוד של אמזונה לוחמנית ושפמפם פוטוגני, הפכו לנסיכות קוקטיות מעוטרות שיפון בגון שמנת ברגע שהן באו בברית הנישואים. טרנדים שקשורים לחתונה משתנים באופן תדיר, והדבר היחיד שלא משתנה הוא הצבע של השמלה. לא משנה אם מי שחיתנה אותן היא מרב מיכאלי או הרבנית קוק, נדמה שרוב הבנות מרגישות שאם השמלה שלהן לא לבנה, לא תהיה שם באמת חתונה.



הרבה פעמים צוחקים על כלות שנישאות בשנית, שהן לא חייבות להתחתן בשמלה לבנה, הרי הן לא בתולות, וצבע השמלה הלבן מסמל כביכול טוהר של בתולים. אבל מאחר שמרביתנו לא באות בברית הנישואים כשמעברה השני של הטבעת עומד הגבר הראשון שידענו, למה אנחנו עדיין מתעקשות על הצבע השמרני הזה? הרי בואו נקרא לילד בשמו - שמלה לבנה, בעיקר כשהיא מגיעה במסות הבד שמכתיבה שמלת הכלה הממוצעת, היא לא עסק מחמיא. דווקא ביום שבו אנחנו מתכננות לדפוק את סשן הצילומים המרכזי של חיינו, אנחנו ספונות בתוך פריט לבוש שהוא לרוב לא מחמיא בעליל, לא מעט בשל הגוון שלו.



כל הקונספט הזה של טוהר וניקיון שמכתיב הצבע הלבן משאיר את הכלה עירומה ונקייה לא רק רוחנית, אלא ממש פיזית - הצבע הלבן חשוף וגולמי בצורה כזאת שלא מאפשרת יותר מדי משחק ותמרון שיכול להחמיא לגזרתה. לבן אבסולוטי הוא לא צבע לטירוניות אופנה בעלות מודעות עצמית גדולה מדי למבנה הגוף שלהן, לכן לא פלא שכלות רבות לעתיד נופלות למה שמכונה אנורקסיית חתונה, או דיאטה מטורפת טרום האירוע.



עם זאת, לצד שמרנות מוקצנת כמו זו שהופגנה בחתונות של קייט מידלטון או של ניקי הילטון, מסתמן שצץ לו דור שלם של כלות בועטות. ולא רק בגזרת הצבע - סולאנג' נואלס, אחותה של ביונסה, התחתנה בשנה שעברה באוברול לבן, ובתצוגת הקוטור האחרונה של שאנל סגרה הדוגמנית קנדל ג׳נר את התצוגה עם אאוטפיט הכלה הרשמי - והפעם בצורת חליפה.




צץ לו דור שלם של כלות בועטות. פנינה רוזנבלום בצהוב סגול וסולאנג' נואלס באוברול. צילומים: קוקו, צילום מסך: פייסבוק


אבל נחזור לצבע. מלבד פנינה רוזנבלום שהתחתנה בצהוב ובסגול, נדמה שבישראל ההגמוניה השלטת לא תרפה מהלבן, אך בנכר נשמעים כבר קולות יותר ניסיוניים. אחת הדוגמאות המסקרנות לכלה שבעטה בלבן המסורתי היא האנה, המעצבת הגרפית של אתר החתונות Oncewed, אתר שמאגד בתוכו מקורות השראה וספקים בכל הנוגע לחתונות. כאשפית שמתמחה בחתונות בחייה המקצועיים, היה זה ברור שהיא תייצר אמירה מעניינת גם כשזה נוגע ליום הכלולות האישי שלה. ואכן כך היה.



הכלה הסמוקה עשתה את אחת הבחירות המרשימות והכנות ביותר בבחירה שמלת הכלה שלה, והלכה על שמלה אדומה בגוון מדמם ועמוק למדי. במקום לתרץ שלל אמירות על פמיניזם, אינדיווידואליזם ושאר ירקות, הצהירה הכלה כי הסיבה שבגללה בחרה בגוון האדום הוא פרקטי ואישי למדי - איך שהיא תיראה בתמונות. ״כשאנשים מסתכלים על תמונות החתונה שלי, הדבר הראשון שהם שואלים הוא למה בחרתי להתחתן בשמלה אדומה. והאמת, זה היה לגמרי עניין של יוהרה. פשוט הרגשתי שאדום הוא הצבע המרזה ביותר״, סיפרה האנה בכנות.



אני לא נהנית לעודד אמירות שקובעות שתחושת רזון היא ערך עליון, ועם זאת, הכנות של האנה לגבי העובדה שהיא בחרה ללכת על אדום ולהרגיש מחוטבת ונחשקת ביום החתונה שלה, למרות הקושי שלא להיכנע לדרישה התרבותית לשמלה סטנדרטית יותר, הופך את האמירה הקטנה שלה להצהרה פמיניסטית של ממש.