קקטוס, סוקולנט וצמח אוויר נכנסים לסלון. זו יכולה הייתה להיות תחילתה של אחלה בדיחה, אבל בכלל מדובר באחד מהשילובים הנחשקים והפרקטיים ביותר בגזרת העיצוב העירוני כרגע. הקקטוסים והסוקולנטים נמצאים כרגע במהלכו של קמבק מטורף (אחרי שהגיחו לסיבוב הופעות בשנות ה-80) ואל חבורת הירוקים הביתיים הזאת, בעלת המראה החייזרי והמפוסל, מצטרפים הפעם גם צמחי האוויר, שעשו כניסה אופנתית בולטת בחצי השנה האחרונה.

מקורם של צמחי האוויר ביערות הגשם של דרום אמריקה שם הם ניזונים מהלחות באוויר, הקקטוסים מגיעים אלינו מהמדבר (לכן הם בעלי יכולות לשרוד בתנאי אקלים קשים), והסוקולנטים, שהם סוג של קקטוס, מאופיינים בעלים עבים ובשרניים וגם הם לא זקוקים לטיפול מיוחד. אם כן, התחזוקה הקלה, התאמתם למזג האוויר, לאור המקומי ולדירות שהולכות וקטנות, ובעיקר, המראה האקזוטי והמהודק שלהם, הופכים את כל שלוש משפחות הצמחים האלו למושלמות הן עבור סדר יום המטורף שלנו והן עבור חיבתנו לאימוץ הטרנדים החמים ביותר בתחום העיצוב. במגזינים ובבלוגים המובילים העוסקים בעיצוב עכשווי, צצים בשנתיים האחרונות משפחות הצמחים האלו כפריטי עיצוב לכל דבר, תוך שהם משתלבים בחללי הבית השונים, במשרדים ואפילו בעיצוב אירועים. 
פיסול עירוני בעציץ 
"אני מתעסקת איתם כבר שנים, אבל קשה שלא להבחין שהקקטוסים, הסוקולנטים וצמחי האוויר נהיו פופולאריים במיוחד בזמן האחרון", אומרת עדנה סרוסי, מבעלי משתלת 'אפיפיט' לצמחים מיוחדים, משתלה הממוקמת במושב גאליה. "הנטייה לעיצוב נורדי מודרני בקווים פשוטים ונקיים, הרצון להקיף את עצמינו בדברים קלילים והנהירה אחרי עקרונות אקולוגיים, הם אלו שהופכים אותם לכל כך פופולאריים דווקא עכשיו", היא מוסיפה, "זו הסיבה שהם נהיו חביבים לא רק על שרוטי ארצנו הבוטניים אלא גם על אדריכלים, מעצבים ובעלי בתים".

סרוסי מדגישה כי סיבה נוספת לטרנדיות שלהם היא העובדה שרובנו גרים במקומות יותר ויותר קטנים ובמקביל נוהרים אחרי תופעת התחביב הבינלאומי המתפשט של גינון עירוני. כך נוצר שילוב מרתק בין חלל מצומצם וצמחים שמאפשרים טיפול בגינה ביתית שלא מצריכה תנאים מיוחדים. כל השלושה לגמרי לא מפונקים, אבל גם בבתים שלנו, הם בהחלט שמחים כששמים אותם במקום מואר (עם שמש לא ישירה) ומאוורר. צמחי האוויר אוהבים ריסוס של מים פעמיים בשבוע ואילו את הקקטוסים והסוקולנטים ניתן להשקות לעיתים רחוקות הרבה יותר.

איורים של אורי רייזנר

לצד הפרקטיות שקשורה לתחזוקתם, המראה האדריכלי של הקקטוסים, הסוקולנטים וצמחי האוויר הופך אותם לפסלים סביבתיים לכל דבר. "בפן העיצובי, אפשר לומר שהקקטוסים והסוקולנטים היו שם קודם ושצמחי האוויר הם סוג של המשך טרנדי שלהם. אמנם מדובר במשפחות צמחים לגמרי שונות אבל כולן אמנותיות מאוד ומאפשרות אינספור וואריאציות להעמדה ועיצוב", אומרת שושן דגן, בעלת חנות הבוטיק שושנ'ס לעיצוב בצמחי בית וגן, "בארץ, כרגע, הזרקור מופנה לצמחי האוויר בין היתר בגלל הטוויסט העיצובי שמאפשר לעצב איתם בקלות ולהשיג תוצאה ונוכחות יוצאי דופן".

"יש המון סוגי צמחי אוויר והמגוון משתנה כל הזמן כך שאפשר גם לשלב ביניהם, לחבר אלמנטים מדליקים כמו מיכלים שונים וחלוקי נחל או אבנים, ולהכין לגמרי לבד סידורים נהדרים. הקסם שלהם ופשטות התחזוקה הופכים אותם למתנה מושלמת להיפסטרים תל אביביים ולחובבי טבע בפרברים באותה מידה". 
מפלגת עלה ירוק 

פריקים וחובבים מושבעים קיימים בכל התחומים ומסתבר שכך גם בגידול הצמחים המרתקים האלו. את חלק מהחובבים האלו תוכלו למצוא בעמודי פייסבוק כמו 'חוג חובבי הקקטוסים והסוקולנטים הרשמי בישראל משנת 1965', 'לחובבי הקקטוסים והסוקולנטים בניהולו של אסף צור' או 'החלפה ומכירה של קקטוסים וסוקולנטים'. ריטה זילברשטיין, חובבת מושבעת ואספנית אדוקה של קקטוסים וסוקולנטים, מגדלת על מרפסת דירתה חבורה דוקרנית של כמה עשרות סוגים של צמחים.

"כששיפצתי את הדירה ונוספו לי שתי מרפסות, חיפשתי מה יכול להתאים גם למזג האוויר וגם לסגנון החיים שלי שגורם לי להיות הרבה מחוץ לבית", היא מספרת, "אחרי ניסיונות כושלים עם עציצים ופרחים, החלטתי להביא קקטוסים וסוקולנטים שהם גם עצמאיים וחזקים, גם לא צריכים השקיה מרובה וגם לא שיחזיקו להם את היד או את הקוץ. התחלתי עם מעטים וקטנים ועם הזמן התחביב התפתח והאוסף גדל עד שהיום יש לי לא מעט סוגים שכל אחד יותר מרתק מהשני. מה שעוד נחמד בהם זה אלמנט ההפתעה כי הם פתאום פורחים, אמנם לתקופה קצרה, אבל עם פרחים שונים ובגוונים בוהקים וקסומים".

זילברשטיין טוענת שגידול קקטוסים נחשב למלאכה של אנשים אינטליגנטיים. "אני לא יודעת עד כמה זה נכון", היא צוחקת, "אבל ההנאה שלי נובעת בעיקר מזה שהחבורה הזו מעסיקה אותי במהלך שעה רגועה ושקטה בבוקר, ממש כמו תרפיה. כשאני מצליחה להצמיח קקטוס שנחשב קשה לגידול אני חשה סיפוק ממש גדול". 
אדנית וקוץ בה


כאמור, בכל הנוגע לשילוב בין ריאה ירוקה לעיצוב פנים, השימוש בסוקולנטים, בצמחי האוויר ובקקטוסים מתבצע ממש כמו שהייתם משלבים בביתכם כל פריט עיצובי אחר - בדיוק כמו תמונה על הקיר, פסל דקורטיבי או כרית מעניינת. יופיים, שטמון בתצורתם הייחודית, מאפשר לכל אחד לרקוח לעצמו קונסטרוקציית אמנות חיה בתוך הבית. כפי שכבר ציינו, מדובר בצמחים מסתגלים למדי שניתן להציב בכל חדר בבית - אפילו בחדרי רחצה ובמטבח, וכמובן במרפסת, בתנאי שלא יהיו חשופים לשמש ישירה. 


מתקן יהלום לעציצים, רשת סוהו 
 
דרך פופולארית להציג אותם היא כאסופת צמחים שנתונים בתוך קבוצת כלים. הכלים יכולים להיות זהים או שונים, עשויים מחומרים שונים, אטומים או שקופים. כדי לקבל מראה מעניין, ניתן לשלב צמחים שנתונים בכוסות וקערות, בסוגים שונים של פמוטים או אפילו בדלועים או גביעי יין הדורים. את הכלים ניתן לרכז על מגש, להניח על שולחן הקפה, לעטר איתם מדף משעמם או להחליף בהם את האדנית הנבולה שעל אדן החלון. 
 
אפשר גם לנסות את טרנד כלי המתכות הגיאומטריות שניתן לשים על רהיטים ואף לתלות על הקיר. ברשת 'סוהו', תוכלו למצוא קישוטי "יהלומים" גיאומטריים עשויים מתכת המיועדים לתלייה מהתקרה או על הקיר. מחזיקי צמחים נוספים תוכלו למצוא בחנות handmadesammade באטסי וגם המעצבת מירי גינזבורג מייצרת כלי קיבול מתכתיים לצמחי אוויר. אם אתם רוצים לשלב בין מראה הירוקים לבית מראה הבוהו – שיק ההיפי שכל כך טרנדי בימים אלו, תוכלו להניח את העציצים שלכם בתוך מתלה העשוי קשרים בשיטת המקרמה.

לקבלת אפקט חזק במיוחד, אפשר לקשט את המתלה עצמו בחרוזי זכוכית (כמו אלה שהיו בנמצא בעיר העתיקה) ובצדפים. בנוסף, אחת הדרכים העכשוויות ביותר לקשט עם צמחי אוויר היא ללכת על מראה נקי ומינימליסטי במיוחד: בחרו את הצמח היפה בעיניכם ופשוט הניחו אותו בתוך כוס או כלי זכוכית פשוט. באותה מידה, אתם יכולים גם להניח אותו על אבן מעניינת או על ענף עץ.