כשמדברים על אירוח בליל הסדר, רבים מתמקדים בהכנת התפריט העשיר שבו נפנק את האורחים. על השולחן יככבו מנות ממתכונים סודיים של סבתא, תבשילים מנצחים של אמא וערימה של סלטים שהכינה הדודה כדי שחלילה לא יחסר. אף אחד לא עוצר רגע לחשוב איפה יישבו כולם. ברגע האחרון מאלתרים שולחן פלסטיק מתנדנד וכיסאות מתקפלים שנוחות היא לא הצד החזק שלהם. אם האורחים מתכננים לישון, אתם בכלל בבעיה.





אינוביישן ספה, צילום: יח"צ
אינוביישן ספה, צילום: יח"צ


אולם סוגיות כמו איפה יישבו כולם ואיך יהיה מקום לכל השולחנות הארוכים, לכיסאות שהתווספו ולמיטות שפתחנו לאורחים מקבלות מענה בקלות. בשנים האחרונות צצו בתערוכות העיצוב השונות במילאנו ובפריז פתרונות אירוח פונקציונליים ומעוצבים החוסכים מקום ובעיקר הרבה כאב ראש. הטרנד העיצובי הזה משתלט על חנויות ורשתות העיצוב, משכלל את פתרונות האירוח ומציע פריטים מעוצבים מלאי שיק וסטייל שעומדים כרהיטים פונקציונליים בזכות עצמם, אבל מחביאים בתוכם את הפריט המורחב - זה שמאפשר לארח מספר רב של אורחים. המגמה העולמית הזאת משתייכת לקטגוריית העיצוב "Smart Living", שזכתה לשם “מקסימום מינימליזם". היא נועדה לתת מענה לסגנון המגורים המודרני בתוך שטח מחיה מצומצם אך יקר. “את הרהיטים הפונקציונליים הגו בעצם מתוך צורך. לעתים זהו ממש פטנט, והמחשבה שחולפת בראשנו היא ‘איך לא חשבו על זה קודם' כי אלו פריטים שלעתים משנים חיים", אומר גדעון בק, מנכ"ל Milano Smart Living. בק לא מגזים – דילמות כמו איפה יישנו האחיינים שהגיעו לבקר או באיזה שולחן נסתייע כדי לאפשר לאורחים נוספים להיות מסובים בליל הסדר הן לא פשוטות. הפתרונות העיצוביים דווקא כן. “האירוח בחג לא חייב להיות עמוס ומלחיץ. הפריטים המתקפלים הם ורסטיליים ומודולריים, והם מגלמים כמה שימושים ברהיט שמתארך, מתהפך, מסתובב ומצטמצם לפי דרישה", מסביר בק.






בתפריט החג יגלו האורחים שולחנות נשלפים, ספות שנפתחות למיטות גדולות וכיסאות מעוצבים שנערמים בקלילות ומאפשרים לנו לארח בסטייל. גם מערכת קיר שתיפתח למיטה זוגית נוחה, הדום שמוצב בסלון וייפתח למיטה אורתופדית לסבתא שנשארה לישון ושולחן צדדי שייהפך לפינת אוכל ארוכה, רחבה ויציבה לערב החג. עוד מוצעים קונסולה למבואת הכניסה, שתיעלם כשתיהפך לשולחן אוכל פונקציונלי מרווח ואלגנטי, שולחן סלוני שיפתיע את כל סובביו כשיתרומם לגובה שולחן אוכל ואז יתארך וייפתח לפינת אוכל לסועדים רבים וגם משטחים הנטמעים בגוף האי במטבח או ברהיטים מובנים בחללים הציבוריים ונשלפים על פי הצורך. “הבית המודרני מנסה להתמודד עם ריבוי פונקציות בחלל שרק הולך ומצטמצם, והשאיפה היא למקסם ולנצל את האלמנטים עד כמה שאפשר", אומר לירן פורמן, מנהל השיווק בדומיסיל. “מותגי פרזול מובילים מציעים מנגנונים קטנים, מתוחכמים וחזקים שפותחו בייחוד עבור דרישה זו. המנגנונים החדישים מאפשרים ליצור מערך מודולרי נשלף על פי צורך מבעד לארונות. מדפים, ספסלים, משטחי שולחן ואפילו משטחי עבודה נוספים למטבח נגלים על פי דרישה, ובעת חזרתם פנימה הם מותירים את החלל נקי, אוורירי ומסודר". רבים מהפוקדים את חנויות ומתחמי העיצוב בוחרים ברהיטים פונקציונליים.



דומיסיל, צילום: יח"צ
דומיסיל, צילום: יח"צ




רוב הקונים יעדיפו מצד אחד שולחן אוכל קטן שלא תופס מקום רב מדי ביומיום, אך מצד אחר שאפשר יהיה להגדילו בשעת הצורך. “ידוע שהישראלים חובבים שולחנות אוכל גדולי ממדים כי הם אוהבים לארח את המשפחה המורחבת לערב החג או חברים בהזדמנויות שונות", אומרת אורה הר־לב, הקניינית הראשית ב־IDdesign. “עם זאת, על השולחן להיות פרקטי, נוח ומרווח מספיק כדי לשרת כמות משתנה של סועדים. בשל גודלו ונוכחותו, עליו להיות מעוצב ולהחמיא לסידור ולאווירה הכללית של החלל". לדבריה, גם בחלל קטן אפשר תמיד למצוא אפשרויות ורעיונות יצירתיים ופונקציונליים לניצול מקסימלי של הגודל בעזרת רהיטים מודולריים ופרקטיים ופטנטים מדליקים וחדשים בתחום העיצוב. נוחות, פונקציונליות וחיסכון במקום הם פרמטרים חשובים בבואנו לרכוש פריט שמשמש כפתרון לאירוח מושלם. עם זאת, מוצרים מודולריים ומעוצבים כאלו מחויבים לתכנון ארגונומי ולתקני בטיחות מחמירים ביותר. לצד המראה, העיצוב והגודל, חשוב מאוד לבדוק שאכן ניתנו להם האישורים המתאימים.






בחנו היטב את מנגנוני הפתיחה באותם שולחנות, שידות, ספריות וספות וודאו שהם נוחים לשימוש מצד אחד ובטיחותיים מאוד מצד אחר. נראה שלפחות את פתרונות האירוח מצאתם, עכשיו כל שנשאר לכם הוא לעבוד על בישולי החג.