שבועות הוא אחד משלושת הרגלים, המועדים שבהם היו עולים בני ישראל אל בית המקדש בירושלים. ביום חג זה, 49 ימים לאחר שיצאו בני ישראל ממצרים, אירע מעמד הר סיני ולכן השם הרשמי "חג מתן תורה".


שמות נוספים הם חג הביכורים וחג הקציר, אך מבחינה קולינרית הוא מזוהה כחג מאכלי החלב.


מעטים מכירים את הסיבה לקשר זה: במעמד קבלת התורה בהר סיני, עם ישראל קיבל הנחיות מיוחדות כיצד לשחוט את הבשר ולהכשיר אותו לאכילה. עד אז, לא נהגו בני ישראל על פי הלכות אלה, ולכן כל הבשר שלהם, וגם כלי הבישול, הפכו לא כשרים. האפשרות היחידה שנותרה להם הייתה לאכול מאכלי חלב, שאינם דורשים הכשרה מיוחדת.


עד כאן הסיפור החגיגי. בתור שפים ודיאטנים, השאלה המתבקשת היא מדוע להסתפק רק באוכל חלבי? הרי אפשר להכין מאכלים הקשורים בקציר החיטה, או עשויים פירות ושאר תנובת השדה, ועדיין לחגוג את החג כהלכתו.


אנחנו לא מבקשים שתביאו לנו טנא ביכורים או שתקראו את מגילת רות, נסתפק בכך שתבחרו טעים ונכון במהלך החג.


בחג שבועות, כמו ביתר חגי ישראל, אנחנו עוברים מארוחה לארוחה ואוכלים כמויות מזון אדירות. נוסף לכך, חלק גדול ממאכלי החג הם עתירי פחמימות ריקות, שומנים רוויים ונתרן. כדי לאזן ולשמור על מידה של שפיות בין ההיצע העשיר שעל השולחן לבין הצרכים הפיזיולוגיים של הגוף, הכנו לכם רשימת כללים בסיסית:


> בתקופה הזאת של השנה השווקים מלאים בירקות ופירות עונתיים, ואין סיבה שהם לא ימלאו חלק גדול משולחן החג שלכם.


> טעות ידועה היא לאכול בעמידה מהבופה, תוך כדי שיחה עם אנשים. ככה אנחנו בעצם מרמים את עצמנו במחשבה שלא אכלנו כלום, בעת שאכלנו כבר הרבה יותר מצלחת. קחו לכם צלחת, הרשו לעצמכם למלא אותה, ותיהנו מהבחירות שלכם.


> גודל הצלחת - בחרו בגודל בינוני ואל תעמיסו עליה יותר ממה שהיא יכולה להכיל. מחקרים רבים מוכיחים שהגודל משפיע מאוד על הכמות הנאכלת.


> לאחר שבחרתם צלחת, מלאו אותה בסוגי ירקות שונים - סלטים טריים, ירקות צלויים וכו' - ורק ואז פנו למאפים המושחתים.


> שלבו בתכולת הצלחת מנות עשירות בסיבים תזונתיים, המכילות קטניות, ירקות, פירות, דגנים מלאים, וגם מאפים מקמחים מלאים יעשו את העבודה. במאפים שאתם מכינים אפשר להחליף חצי מכמות הקמח בקמח מלא וככה תשלבו סיבים בלי לוותר על הטעם והמרקם האהובים.


> שלבו לפחות בחלק מהמתכונים שלכם מוצרי חלב רזים. יש היום גבינות מעולות באחוזי שומן נמוכים יחסית.


> שימו לב לכמויות הנתרן במוצר – גבינות רבות מכילות כמויות נתרן גבוהות מאוד. השתדלו לשלב גם גבינות בעלות כמות נתרן נמוכה כמו ריקוטה, טוב טעם וגבינה לבנה. בגזרת הגבינות העשירות יותר בנתרן, נסו להשוות מוצרים דומים ובחרו במוצר בעל כמות הנתרן הנמוכה יותר.


ועכשיו לחלק הכיפי, ניגש לאכול. הכנו לכם היום שלושה מתכונים המבוססים על ירקות ועשירים בסיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים. מבטיחים לכם שהם יעמדו בכבוד גם ליד המאפה המושחת ביותר.


את הפריקה במתכון הקישואים אפשר להחליף בחיטה רגילה או בדגן אחר, אבל שימו לב שימים אלו הם בדיוק ימי ההכנה של הפריקה ואפשר להשיג אותה טרייה בחלק גדול מהשווקים בארץ.


מובן שדאגנו גם לאפשרות טבעונית למהדרין: סלט תפוחי עץ ושומר, שלא תוכלו להפסיק לאכול.



שעועית ירוקה על קרם בולגרית מעודנת, צילום: אושר אדלמן.