"התינוק רואה ושומע מרגע לידתו. לכן, חשוב לדבר אליו, לחייך אליו. במשך הזמן יוכל לזהות את ההורים כאנשים הקרובים לו, דואגים לו ואוהבים אותו", אומרת פרופ' דיאן לוין, מנהלת המחלקה לחינוך וקידום הבריאות בשירותי בריאות כללית, לקראת יום התינוקות הבינלאומי שיחול ביום שלישי. "מסירות ומצב רוח טוב, עדיפים לפעמים על סיפוק מדוקדק של צרכים חומריים תוך מתח וחרדה", היא מציינת.

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שפורסמו לרגל יום העצמאות ה-75 למדינת ישראל, במהלך השנה האחרונה (מיום העצמאות ה-74 למדינה) נולדו בישראל כ-183 אלף תינוקות וכ-28% מאוכלוסיית ישראל הם ילדים בגילאי 14-0.

לרגל יום התינוקות הבינלאומי, ממליצה פרופ' לוין על שורת דרכים לטיפול נכון בתינוקות. "אם זהו התינוק/ת הראשון/ה, טבעי, שכל תשומת הלב מתרכזת בעולל החדש, שהצטרף למשפחה הקטנה", היא אומרת. "בשבועות הראשונים ישתבש מעט סדר היום שההורים היו רגילים לו. מי אינו מבקש לראות את התינוק לאחוז בו ללטפו ולנשקו והכל מתוך אהבה".

לדבריה, כדאי להפחית מעט את ביקורי השכנים, הקרובים והחברים, כדי לאפשר מנוחה לאם ולתינוק. "לאחר הלידה, לעיתים היולדת הטרייה חשה בעייפות ,רגישה ונוטה להתרגז בקלות. בן הזוג צריך להיות מודע לכך ולקבל זאת בהבנה ולהשתתף אף הוא בטיפול בתינוק/ת.

"זוהי תקופה חדשה, מעניינת ומרתקת לשני בני הזוג", היא מסבירה. "צרכיו הגופניים של התינוק /ת הם פשוטים – מזון, ביגוד,חמימות ונוחות. מעל כל אלה עומד הטיפול המסור והאוהב.. התינוק זקוק לביטחון,לרכות,לאהבה ולמגע קרוב מרגע היוולדו. הוא הופך לחלק בשרשרת אב-אם-תינוק. התפתחותו הרגשית משולבת בקשר הדוק ביחס ההורים אליו".

פרופ' לוין מדגישה כי התינוק זקוק להרגשת החמימות וקירבת הגוף, שהיה רגיל להן לפני הלידה, לכן חשוב להשתדל ולהחזיקו בידיים בשעות המעטות בהן הוא ער. לדבריה, אם אין זה התינוק הראשון במשפחה, חשוב לשתף גם את שאר הילדים בחוויות גידולו של התינוק החדש והטיפול בו.

"ההנקה גם היא יכולה להיעשות בפני הילדים. זהו תהליך טבעי וטוב שהילדים יכירוהו. מאחר שהטיפול בתינוק החדש גוזל זמן רב, יקרה לעיתים קרובות, שהאח או האחות שבבית מקנים בו ועלולות להיות להם תגובות שונות". היא ממליצה עוד: "חשוב לזכור זאת ולהקדיש תשומת לב רבה, כמיטב היכולת, גם לשאר הילדים ובני המשפחה".

עוד היא ממליצה, שאם ניתן, חשוב להקצות לתינוק מקום שקט, בו יוכל לישון ללא הפרעות קיצוניות. "התינוק ילמד לישון בסביבת רעשים ביתיים רגילים ואין צורך לשמור על שקט מוחלט. רצוי שחדר התינוק יהיה מואר באור שמש". היא מסבירה כי "המיטה חשובה מאוד, כי בה מבלה התינוק את מרבית שעות היום. המזרן חייב להיות קשה ושטוח והכיסויים חמים וקלים".

לדבריה, הסורגים צריכים להיות צפופים ורצוי, שהמגנים יהיו צבעוניים ועליזים. אין צורך להשתמש בכר. "התינוק הולך לאיבוד במיטתו הגדולה. כדאי להניחו בימים הראשונים צמוד יותר לדופן, כי ייתכן ששם הוא מרגיש עצמו בטוח יותר". היא ממליצה עוד: "אפשר להניחו בימים הראשונים בעגלת הטיול או בעריסה, מאחר שהן קטנות יותר ומעניקות לו הרגשת ביטחון".

פרופ' לוין מבהירה כי חושי התינוק מפותחים מרגע לידתו ולכן חשוב להתרגל לדבר אליו, גם אם לא מקבלים תגובה ישירה. ,הדיבור אל התינוק יתרום לחיזוק הקשר בין ההורים לבינו", היא אומרת. "כאשר נדבר אל התינוק, חשוב לעשות הפסקה מידי פעם, כדי לאפשר לו להגיב ול'דבר' עם ההורים בשפתו".

לדבריה, גם אפשרי לפעמים להבחין כי תינוק מניע את פיו, ידיו ורגליו כתגובה על דברי ההורים. "חשוב להרבות לדבר איתו ולשחק עימו גם בשעת הטיפול בו", היא מוסיפה. "חשוב לשים לב למגע של הורים בו בעת החלפת החיתולים, הרחצה וכדומה. המגע חייב להיות עדין, איטי ונעים".

עוד היא ממליצה לא להשאיר קירות חשופים, לקשט את החדר של התינוק, לתלות מרצדת צבעונית (מובייל), לקשור טבעות למיטה מלפנים וצדדים, שרשראות וצעצועים כדי שהתינוק יוכל לראותם, למקד את עיניו בחפצים ולשמוע את הרעשים שהם משמיעים. "המרחק המומלץ בין החפץ התלוי לבין עיני התינוק הוא 20-30 ס"מ", היא מבהירה. "הסדינים הפרחוניים משמשים גם הם כמשחק מהנה לתינוק השוכב על בטנו ומתבונן בציורים".

לדבריה, כדאי גם שצעצועי התינוק יהיו צבעוניים, רכים ונעימים למגע. חשוב להקפיד על שלמות הצעצוע, בפרט צעצועים מרשרשים, על מנת שלא ייגרם נזק לתינוק על ידי בליעה , פציעה וכדומה.

"גירוי החושים של התינוק חשוב ותורם להתפתחותו ולהישגיו בעתיד. התינוק בדרך כלל ישן, פרט לזמני ההאכלה וההחלפה", היא מסבירה. "ברגעים המועטים בהם הוא ער, חשוב להעניק לו תשומת לב. לכל תינוק קצב התפתחות משלו ולכן חשוב לא להשוות את הישגיו להישגים של תינוק אחר".

פרופ' לוין מציינת עוד כי חשוב להניח לתינוק להתפתח לפי טבעו ובסביבה שופעת אהבה, חום ומגע גופני של לטיפות וחיבוקים, דבר שיגרום ללא ספק סיפוק רב, נחת ואושר.