בחודשים האחרונים הרשת גועשת בגלל תרופות הידועות המוכרות לטיפול בסוכרת שאושרו גם לטיפול בהשמנה. בעוד תרופות אלה חוללו שינוי עבור חלק מהמטופלים המתמודדים עם השמנת יתר כרונית וחמורה שלא הצליחו להפחית משקל בעבר, כניסתן לשוק מעלה שאלות נוספות לגבי בטיחותן ומי צריך להשתמש בהן. במאמר שכתב ד"ר קנת בראדלי מארה"ב על הנושא, הוא שופך אור על הנושא:

"לאורך הקריירה שלי הקשבתי למאות סיפורים של אנשים ששיפרו את בריאותם. הם החליטו להאמין ביכולתם לבצע שינוי ואימצו תוכנית שסייעה להם להפחית משקל - ללא צורך בזריקות. עם זאת, באופן גלובלי, בריאותם של רבים נפגעת ככל שאחוזי השומן בגופם גדלים. לכן, אין זה מפליא שהתרופות החדשות לטיפול בהשמנה גורמות להתרגשות רבה.

ד''ר קנת בראדלי  (צילום: באדיבות ''הרבלייף'')
ד''ר קנת בראדלי (צילום: באדיבות ''הרבלייף'')

כמוסמך בבריאות הציבור וברפואה מונעת, למדתי לבחון מידע שזוכה לתמיכה רחבה וניתן ליישום באופן נרחב.  בחברה שמעדיפה פתרונות מהירים וסיפוק מיידי, תרופות אלה גורמות התרגשות רבה. אבל למרות הבאזז, אני חייב לשאול: מהי הגישה שמתמקדת בבריאות כוללת, שמגובה במדע, וניתנת ליישום נרחב לטובת הציבור? הדרך המוכחת והאמיתית המשלבת פעילות גופנית קבועה, תזונה מאוזנת ושינויים באורח החיים היא עדיין הגישה הנכונה ביותר.

תרופות המכילות אגוניסטים לקולטן GLP-1 אינן חדשות. הן אושרו לראשונה על ידי ה-FDA כבר בשנת 2005 לטיפול בסוכרת מסוג 2. תרופות אלה פועלות באמצעות הורדת רמות הסוכר בדם והגברת תחושת השובע כדי למנוע אכילת יתר. החומרים הפעילים בתרופות מכוונים לאותות הרעב של המוח, ומפחיתים את התיאבון כדי לגרום להפחתת משקל. נכון, אובדן תחושת הרעב עלול לגרום לכם לאכול פחות, אך האם הוא יגרום לכם גם לשמור על תזונה בריאה? הגוף שלנו עדיין זקוק לצריכה יום-יומית קבועה של מאקרו ומיקרו-נוטריאנטים חיוניים.

יש לזכור שלתרופות אלה יש לא מעט תופעות לוואי. לא כולם יוכלו לקבל מרשם עבורן בקופות החולים, והעלות הגבוהה והביקוש הגובר גורמים לחוסרים במלאי. בנוסף, השימוש בתרופות לטיפול בהשמנה ללא שילוב תזונה נכונה ופעילות גופנית קבועה עלול לגרום לירידה בצפיפות השריר, תת-תזונה, ולהשפעות על מערכת הלב וכלי הדם. מרבית החולים שמפסיקים ליטול את התרופות עולים במשקל בחזרה – ונאלצים לחזור שוב ושוב על המעגל המתסכל.

אין תחליף לתזונה נכונה ואורח חיים בריא (צילום: יחצ)
אין תחליף לתזונה נכונה ואורח חיים בריא (צילום: יחצ)

במילים פשוטות, אין פתרון קסם. הפחתת משקל המשיגה תוצאות ארוכות טווח היא מחויבות לכל החיים שמתחילה בשינוי התנהגותי. תרופות לטיפול בהשמנה לא יכולות להוות תחליף ליתרונות שמספק אורח חיים בריא. תוצאות ארוכות טווח הן תוצאה של הגדרת יעדים, פעילות גופנית, תזונה מאוזנת, שינה מספקת והבנה כיצד תזונה משפיעה על הגוף שלכם.

לחברות העוסקות בתזונה ואורח חיים בריא יש הזדמנות לסייע לאנשים שהשתמשו או הפסיקו להשתמש בתרופות, הזקוקים לתמיכה רבה יותר ביצירת הרגלים חדשים ובביצוע שינויים ארוכי טווח. חברות כמו הרבלייף תומכות באנשים במסע הבריאות הכולל שלהם - בין אם הוא מתמקד בהפחתת משקל, בבניית שרירים או בהשלמת התזונה .

ללא ספק, יש להניח שהתרופות לטיפול בהשמנה כאן כדי להישאר, ויש להן פוטנציאל לשפר את איכות החיים של מטופלים שיפיקו מהן תועלת אמיתית. עם זאת, יש לזכור שבריאות טובה היא יותר מהפחתת משקל. לעיתים קרובות, המטרה הסופית היא לא רק המספר שמופיע על המשקל אלא שיפור בריאותי כולל. לכן, תוכנית הכוללת את הרחבת הגישה למזונות בריאים יותר, שיפור החינוך התזונתי, בניית קהילה תומכת, עידוד פעילות גופנית, ולעיתים קרובות גם מאמן שיוכל להדריך אותך במסע שלכם היא עדיין האמצעי המרכזי שיוביל אתכם למטרה הסופית".

ד"ר בראדלי הוא קולונל בדימוס, בוגר האקדמיה הצבאית של ארצות הברית ומחזיק בתואר שני בבריאות הציבור מאוניברסיטת מינסוטה, בתואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת דנוור, ובתואר דוקטור מהאוניברסיטה למדעי הבריאות (University of Health Sciences) במרילנד.