חג שבועות בפתח, וזה בדיוק הזמן לדבר על גבינות ולנפץ כמה מיתוסים עליהן. ד"ר מאיה רוזמן הקדישה את פתיחת תוכניתה ב-103FM לשאלה איזו גבינה הכי בריאה, מה הבעיה עם גבינות מלוחות ולמה גבינה צהובה דווקא כן בריאה.

אוהבים גבינות? הפחתת הצריכה שלהן עשויה לתרום לבריאות שלכם
איזו גבינה כדאי לאכול כדי למנוע כולסטרול גבוה?

איזו גבינה לבנה הכי בריאה? "לדעתי ריקוטה, כי היא מכילה הכי הרבה סידן מכל הגבינות הלבנות ובנוסף לזה היא עשויה גם ממי גבינה - שהם מים שנשארים בזמן ייצור גבינות אחרות ומסתבר שהחלבון בהם הכי איכותי מכל המאכלים והכי מתאים לבניית השרירים שלנו", הסבירה התזונאית. 

עוד חשפה את החיסרון של גבינות מלוחות: "הגבינות המלוחות מכילות יותר חלבון ויותר סידן מגבינות לבנות רגילות, אבל החיסרון הרציני הוא כמובן שיש בהן פי שלושה עד פי שישה מלח. אז מצד אחד, כשמשלבים את הגבינות האלו בפשטידות ומאפים, אין צורך בתוספת של עוד מלח כך שהכמות הסופית יכולה להתאזן. אבל מצד שני, בקובייה של בולגרית שמוסיפים לסלט או ליד אבטיח – יש לפעמים כמעט כפית מלח שלמה, וזה המון".

"יש גבינות בולגריות וצפתיות מעודנות שיש בהן חצי מכמות המלח שיש באחרות, והן כמובן העדיפות, וגם אלו בהן פחות שומן וקלוריות", ציינה. "צריך לקרוא את טבלת הערכים התזונתיים, ולחפש כמה נתרן יש במוצר, וזה אומר כמה מלח יש. אם יש במאה גרם גבינה 1,200 מ"ג נתרן - זה שווה לחצי כפית מלח. ומאה גרם גבינה בולגרית זה בדיוק הכמות שמקבלים בסלט במסעדה".

האם גבינה צהובה היא מאכל לא בריא? "הגיע הזמן לעשות קצת סדר בנושא הגבינות הצהובות, ולדבר על רשימת הרכיבים שלהן וגם על היתרונות לעומת החסרונות", אמרה. "מלח - כדאי לדעת שבשלוש פרוסות של גבינה צהובה יחד - יש פחות מרבע כפית מלח. סיבה נוספת שמשמיצים בגללה את הגבינה הצהובה היא הכולסטרול, וזו הזדמנות לנפץ את המיתוס - פרוסת גבינה צהובה עתירת שומן מכילה פחות מ-30 מ"ג כולסטרול, רק להשוואה - בביצה אחת יש 200 עד 300 מ"ג, כלומר פי 10".

עוד הסבירה: "שומן - צריך להסתכל על כמות השומן והכולסטרול והמלח בתפריט שאוכלים במשך היום כולו ולאו דווקא על מוצר מסוים שממילא אוכלים פרוסה של כמה גרמים בלבד. צריך לזכור שגבינה צהובה היא אחד המקורות החשובים לסידן בתזונה. לייט - לכל אלו שטוענים שגבינות צהובות 'זה פלסטיק', כדאי לקרוא על האריזה. ברוב הגבינות הצהובות בכל אחוזי השומן יש רשימת רכיבים דומה מאוד. צבע המאכל הוא אנאטו שהוא צבע טבעי, ויש גבינות צהובות ללא חומר משמר ולדעתי יש להן עדיפות מאוד גבוהה".