לאחרונה אני פונה לילד שלי, והוא פשוט לא עונה. הוא מתעלם, ממשיך הלאה, כאילו שום דבר לא קרה. איך למשוך את תשומת לבו?
“אני בטוחה שיש לך ילד מהמם ומקסים, אבל נדמה לי שהוא אימץ לעצמו טקטיקה נפוצה בקרב ילדים, שיושבת על אסטרטגיה אחת - זה לא שהוא לא שומע, הוא פשוט מחליט לא לענות. ומדוע? הוא רוצה לגרום לכך שתפנו אליו כמה שיותר, כי ברגע שהוא לא עונה - אתם עובדים אצלו. אתם פונים אליו שוב ושוב, ובסוף צועקים עליו: ‘למה אנחנו צריכים לחזור על אותם הדברים 15 פעם?’. אז לא, האמת היא שצריך לחזור על הדברים פעם אחת בלבד ולא יותר. ואם זה לא קורה, צריכה להיות תוצאה.

איך אפשר לעזור לילדה בת ארבע להתמודד עם פחדים? מיכל דליות עונה
מיכל דליות מייעצת: כיצד להתמודד עם בת שלוש שמתקשה להיגמל?

והנה הנקודה החשובה: הילדים היום לא פוגשים את התוצאות האמיתיות של ההתנהגויות הרעות שלהם, כי ההורים רק מדברים איתם ודואגים להם, ובכך מחמירים את המצב. כל בעיות האוכל יושבות על המקום של להדאיג את ההורים. גם בעיית החירשות הסלקטיבית נועדה לגרום להורים לעבוד ולדבר ולעבוד ולדבר, עד שהם מתעצבנים. בנך רוצה להראות לך שהוא יכול לעשות דווקא, ואת חייבת להציב גבולות להתנהגות הזאת. את צריכה לדבר איתו פעם אחת וזהו, ולא להתייחס אליו יותר. את עוברת לידו ואפילו לא מסתכלת עליו, עד שהוא עונה. והוא יענה”.

בני בן ה־15 היה ביום הולדת של חבר, שנכחו בו כ־80 חברים וחברות. הוא חזר הביתה ממש מתוסכל ומבואס. הוא סיפר לי שישב כל הערב לבד, כי הוא ביישן ולא מצליח להתחבר עם בני גילו. איך אני יכולה לעזור לו?
“הייתי שואלת אותו: ‘מה עשית כדי שיהיה לך נעים? קמת לרקוד? אם לא קמת - מה אתה מצפה שיקרה?’. בנך לא יכול לצפות שהעולם יבוא אליו, אלא הוא צריך לבוא אל העולם. אולי הוא לא מתחבר דווקא כדי לקבל את החיבוק שלך? בנך בן 15, הוא גדול, את צריכה לכוון אותו, להניע אותו לפעולה. תאמיני בו ותאמיני בעצמך”.

אני אמא לשלושה ילדים, שתי בנות ובן, כאשר הבן הוא האמצעי. באופן קבוע בני מציק לשתי אחיותיו. אחיותיו אינן מרגישות עם זה בנוח ומרחיקות אותו. איך לנהוג?

“התפקיד שלך כאמא הוא ללמד את בנך שלא משנה מה הוא רוצה, לא עושים למישהו משהו שהוא אינו מעוניין בו. במבט לעשר שנים קדימה, כאשר בנך יהיה בסיטואציה שבה הוא נוגע בחברה שלו כאשר היא אינה מעוניינת בכך ומבקשת ממנו להפסיק - באותו הרגע הוא מיד יצטרך להזיז את היד ולהפסיק את מעשיו. זה בדיוק המסר שאת צריכה להעביר לו כבר מהיום. ילדים באופן תמידי משלמים מחיר על התנהגותם, ואת כאמא צריכה תמיד לחפש את הרווח במשוואה. במקרה הזה הרווח הוא קיומי, אך לא חיובי”.

סייע בהכנת הכתבה: דוד זבולוני, 103FM