אחת מהתופעות השקטות של הסטרס שפחות שמים לב אליה היא החמרת מצבי סוכרת ועלייה ברמות הסוכר בדם. טיפול תזונתי נכון יכול לעזור בשליטה על רמות הסוכר והפחתת הסיכון גם בתקופות עתירות חרדה ולחץ. יצאנו לנפץ עבורכם כמה מיתוסים.

1. האם עדיף לאכול פירות עם אחוז סוכר נמוך?
לא.

בענבים 15% סוכר ובאבטיח 7%־8%, אבל אחוז הסוכר לא אומר כלום על מהירות ספיגת הסוכר בדם – כלומר, האינדקס הגליקמי. ככל שהסוכר נספג יותר מהר, האינדקס הגליקמי גבוה יותר, וזה פחות טוב עבורנו. גם בענבים וגם באבטיח האינדקס גבוה, ולכן הם פחות רצויים בסוכרת. מנגד, אפרסק, מלון, דובדבנים וגם תפוחים הם בעלי אינדקס נמוך יותר ולכן עדיפים מבחינה זו, בלי קשר לאחוז הסוכר שבהם.

2. האם רצוי לאכול כל שלוש שעות לאיזון הסוכר בדם?
לא.

בעבר חשבו שכדי לשמור על רמות סוכר מאוזנות וגם קבועות במשך היום יש לאכול ארוחה בכל שלוש שעות: בוקר, עשר, צהריים, ארבע, ערב וארוחת לילה קטנה.

אלא שמחקרים שיצאו בשנים האחרונות הראו שגם שתי ארוחות גדולות ביום ללא ארוחות ביניים כלל יעילות באותה מידה למניעת הקפצה בסוכר בדם, וכך גם ארבע ארוחות. במילים אחרות, לכל אחד מתאים משהו אחר ולא כדאי להיצמד להנחיות שאינן מותאמות אישית.

3. האם בתפוחים ירוקים פחות סוכר ופחות קלוריות?
לא.

אין הבדל בכמות הסוכר בין התפוחים בצבעים השונים. המתיקות שאנו חשים תלויה בגורמים רבים, כמו למשל כמות החומצה, וסוג הסיבים התזונתיים. אבטיח למשל מכיל 7%־8% סוכר, נמוך יותר מאשר בתפוז (10% סוכר) או אשכולית, שמורגשים פחות מתוקים ויותר חמוצים. בתפוח ירוק אותה כמות סוכר כמו בסוגי תפוחים אדומים, אבל כמות החומצה שבו שונה.

4. האם בפרי מקולף פחות ויטמינים?
לא.

הקילוף אומנם מפחית קצת את כמות הסיבים התזונתיים שאנחנו אוכלים, אבל לא מפחית את כמות הוויטמינים, כולל ויטמין C. הוויטמינים נמצאים בתוך הפרי כמו בקליפתו. פרי מקולף עדיף מאשר בכלל לא – וזה נכון בעיקר לגבי ילדים קטנים, ומבוגרים הסובלים מבעיות שיניים.

5. איפה יש יותר סוכר: בפרי או בשורת שוקולד?

בפרי ממוצע יש כ־10% סוכר, כלומר 4־5 כפיות סוכר. בשורה אחת של שוקולד מריר אמיתי (אחוז קקאו גבוה ושהסוכר לא מופיע בו במקום הראשון ברכיבים) בדרך כלל פחות מחצי כפית סוכר. עם זאת, הפרי מכיל סיבים תזונתיים חשובים שמעכבים את ספיגת הסוכר בדם, והשוקולד מכיל שומן בחמאת הקקאו שמעכב את ספיגת הסוכר. השוקולד מכיל גם את יתרונות הקקאו, עם נוגדי חמצון שמפחיתים סיכון למחלות.

אז מה עושים? אפשר לגוון, אבל לא לשכוח את הוויטמינים החשובים שיש בפירות ובכל מקרה – לשלב את אכילתם עם אגוזים/שקדים לתחושת שובע ארוכה.