במסורת היהודית ובכלל יש מקום של כבוד לעצים, המילה עצה טומנת בחובה את המילה עץ ולא סתם. בתרבויות רבות נהוג לייחס לעץ תכונות של חוכמה ותובנה, גם הבודהה ישב מתחת לעץ בזמן שקיבל את הארה. העצים כל כך חיוניים למאזן האקולוגי ולרפואת הטבע והאדם. 

ברפואה היפנית, הליכה ארוכה ואיטית ביער המכונה "מקלחת יער" היא חלק ממרשם הרופא ויודעה לאורך דורות כתרופת סבתא אמיתית. השהות ביער מחזקת את מערכת החיסון, מורידה לחץ דם, משפרת עיכול ואף מסייעת בבעיות נפשיות. במחקרים שנעשו אודות השפעת היער על בריאותינו נמצא שככל שצפיפות העצים גבוהה יותר כך התרופה חזקה יותר ועוד גילו כי אצל אנשים אשר עברו "מקלחת יער", נמצאה עלייה בכמות תאי ה-NK, תאים דם לבנים להם תפקיד חשוב במערכת החיסון.

ליטל שניצר מטפלת בפרחי באך (צילום: כפיר סיון)
ליטל שניצר מטפלת בפרחי באך (צילום: כפיר סיון)

היום אנחנו כבר יודעים מדעית כי לעצים יש תרכובת כימית הנקראת פיטונצידים, המשמשת את העצים בהגנה מפני מזיקים. ניתן להפיק מתרכובות אלו שמנים אתרים הידועים ביכולת האנטי בקטריאליות ומועילים למערכת הנשימה והחיסון, אלו נמצאים באחוז הגבוה ביותר בעצים מחטניים. כמובן שהסוד אינו רק בפוטוניצידים, אלא במגוון רחב של חומרים ותרכובות מועילות לבריאותינו.

גם ביערות של ישראל יש עצים שיכולים לתרום לבריאותנו במיוחד בחורף הקר המביא איתו מחלות צינון רבות ובעיות בדרכי הנשימה.

עץ האורן

ראשית כל האורן המוכר והאהוב, מכיל כמות רבה של ויטמין C, יש האומרים שכמעט פי 5 מתפוז, אם נעשה חליטה מהמחטים שלו נוכל ליהנות מכמות נאה ביותר של ויטמין C ולכן טעמו יהיה חמוץ ! האורן סופח ומצמת וטוב לנזלת, שיעול ליחתי, שפעת ולא כדאי לקחת שהגרון יבש. מומלץ להכין מרתח ממחטי אורן ירוקים לחיזוק מערכת החיסון ולטיפול בצינון.

מרתח ממחטי אורן (צילום: אינג אימג')
מרתח ממחטי אורן (צילום: אינג אימג')


חורשת האקליפטוס

בהרכב הפיטוכימי של עצי האקליפטוס נמצא 70% סינאול - תרכובת ארומטית אשר נישאת באמצעות הריח, סופחת לחות ומחטאת את מערכת הנשימה. לכן גם שהות בחורשת אקליפוסים יכולה להטיב עם הצינון שלכם. ניתן להריח את שמן האתרי אקליפטוס במבער בחדר או במצבים של סינוסיטיס ואף סתום ניתן לטפטף 3 טיפות לקערת מים חמים/ לחלוט עלים מהעץ ולשאוף את האדים. שמנים אתרים לשימוש: Eucalyptus radiata - מתאים לילדים, עדיין יותר. Eucalyptus Globulus - למבוגרים. לא מומלץ לשימוש פנימי ולא לנשים בהריון.

שמן אקליפטוס (צילום: אינגאימג')
שמן אקליפטוס (צילום: אינגאימג')


הנה ברוש לבדו

הברוש המצוי נפוץ בשפע בארץ, בהיותו ממשפחת המחטניים גם הוא מכיל כמויות גבוהות של פיטוניצידים. השימוש בברוש לצורכי רפואה מתועד כבר בכתביהם של המרפאים היווניים והערביים, לשם הפקת תמצית רפואית משתמשים בקצוות הענפים, שם ריכוז החומרים הוא הגבוה ביותר. בנוסף להיותו מחזק חיסון, הברוש עוצר דימום והפרשות ולכן הוא מעולה לדימום לא תקין, ושלשול אקוטי, ווסת כבדה וגם טוב לפציעות בשימוש חיצוני. ניתן לשתות במרתח או ליטול בטינקטורה. שמו הליטני נקרא: Cupressus sempervirens. 

טינקטורה מעץ ברוש (צילום: אינגאימג')
טינקטורה מעץ ברוש (צילום: אינגאימג')

למעט החורש הישראלי, בעולם קיימים עצי מרפא רבים,  זיקקנו ובחרנו שני עצים שחייבים להכיר:

גינקו

מוצאו בסין וביפן, והינו היחיד המייצג משפחה בוטנית זו. הגינקו הוא עץ נשיר נושא אצטרובלים הנישא לגובה של עד ארבעים מטר. גילו של העץ נאמד בכ- 200 מליון שנה ונחשב לעץ העתיק ביותר ששרד. הגינקו יכול לחיות עד 1000 שנים!  בהיותו עץ עתיק כל כך, הוא מתאים לתמיכה בגילאים מבוגרים, משפר אספקת דם, מחזק מערכת עצבים וטוב לתשישות,דמנציה, קרישיות דם,דיכאון, חולשת מערכת העצבים. משתמשים בעלי העץ בחליטה /תמצית נוזלית ויבשה.


טבבויה

בעל פריחה סגולה יפיפה. הוא אינו גדל בארץ באופן טבעי ומגיע אלינו מיערות הגשם של פרגוואי, ארגנטינה וברזיל היום מגדלים גם בארץ כצמח נוי. תה המופק מהצמח שימש משך מאות שנים ברפואה העממית של שבטים שונים בדרום אמריקה לטיפול במגוון מחלות, ביניהן סוגים שונים של סרטן. ברפואת הצמחים המודרנית הוא נחשב לאחד הצמחים האנטי ויראליים היעילים ביותר, בנוסף יש לו פעילות נוגדת סרטן ומחזקת חיסון. הטבבויה מתאימה מאוד לבעיות שונות במערכת העיכול ומחלות מעי דלקתיות, משתמשים בקליפת הגזע הפנימית. אסור לשימוש בזמן הריון, מתאים בהנקה. ניתן לטיול בתמצית נוזלית /יבשה / מרתח. 

אז לכבוד חג האילנות, צאו ליערות, קחו נשימה עמוק מהתרופה הכי טובה!
ליטל שניצר מטפלת ברוקחות טבעית, פרחי באך וצמחי מרפא. פרטים נוספים בעמוד הפייסבוק ובאינסטגרם