כמה פעמים תכננתם ללמוד משהו חדש, להירשם לקורס, להרחיב אופקים, להצטרף להדרכות מעשירות ואולי לעשות הסבה מקצועית או קריירה נוספת? יש אנשים שזו דרך החיים שלהם והם לא מפסיקים ללמוד, ויש את אותם אנשים אשר לפתע ביום בהיר מתמלאים בהשראה ורצון עז ללמוד דברים חדשים.

מחקרים חדשים חושפים שללמוד משהו חדש זו דרך בריאה ומצוינת להסיח את הדעת ולברוח קצת מהמציאות המאוד לא נוחה סביבנו כרגע, שבה כולנו במתח, חרדה וסטרס מן הלחצים בעבודה, החרדה בבית, המחשבות הטורדניות לגבי העתיד, המראות והזיכרונות הקשים בגין מה ששמענו וראינו. קיבלנו גושפנקא להיות מדינה "בפוסט טראומה", טראומה לאומית ואישית. קשה לחמוק מהשיח ברחוב, בעבודה עם החברים והמשפחה, מהחדשות בטלוויזיה והאווירה הכבדה.  

נוכל לטפל בזה בדרכים שונות: שיחות עם אנשי מקצוע, ספורט, חשיבה אופטימית והימנעות עד כמה שניתן מהחשיפה שלנו למראות קשים. אולם מחקרים מהזמן האחרון, מציגים לנו עוד סיבות טובות בהחלט, ללמוד משהו חדש, להפחית דאגות ולהוסיף עניין. 

קבלו 4 סיבות טובות ללמוד משהו חדש

למידה מניעה את מערכות התגמול במוח: הכל מתחיל במערכת אחת - במוח ישנם מכלול מבנים ומסלולים עצביים אשר נקראים מערכת החיזוק או מערכת התגמול. מסתבר כי כך אנו בנויים ותמיד נשאף לקבל תגמול ואושר מהמעשים שלנו. אלו מנתבים מסלולים עצביים במוח אשר מציפים תחושה של עונג בתגובה לגירויים מסוימים. מערכת זו "מחזקת" התנהגויות שמביאות לגמול חיובי, ומגדילה את הסיכוי שנחזור על התנהגויות אלה בעתיד, התגמול הם אותם חומרים אשר משתחררים במוח ומסבים לנו עונג. המנגנון הזה יוצר מוטיבציה לחזור על אותה התנהגות וזאת כדי שהחומרים הללו ישתחררו. במערכת הזו מצויים ההסברים להרבה מההתנהגויות שלנו. המוח מחזק את ההתנהגויות האלה לטובה או לשלילה. גם אלכוהול וסמים מסבים עונג אבל את אלו לא נרצה לאמץ, מאידך מסתבר כי גם הלימודים התגלו כמניעים את מערכת התגמול במוח ע"י עיבוד תגמולים טבעיים ושחרור חומרים כימיים כמו דופאמין ואנדורפינים. מה שיגרור כנראה עוד תשוקה ללימודים נוספים. 

למידה תפנה דאגות ומחשבות מטרידות: כאשר מערכת התגמול במוח עובדת והחומרים המענגים מופרשים, מן הסתם, מחשבות מטרידות גם יפנו מקום לתחושות החיוביות. המוח שלנו עסוק בללמוד והלימודים התגלו כמעוררי עונג. המחקר הוכיח כי לגורמי לחץ של כישלון כזה או אחר בעבודה למשל, הייתה השפעה ישירה שלילית על הביצועים, כמו גם השפעות עקיפות שליליות על הביצועים באמצעות מתחים ומוטיבציה. לגורמי לחץ יש השפעה שלילית על כל מערכות הגוף. ישנו לחץ אשר דווקא ידרבן אותנו לפעולה ויעניק לנו מוטיבציה, אבל לחץ נפשי תמידי, מוריד לנו את היכולת הביצועית ואפילו אנו נוטים לחלות יותר מה שמעורר אף יותר מתח ולחץ, וכך נוצר כדור שלג. למידה חדשה מהווה סיבה טובה להתמקד באותם מעוררי עונג במקום לחץ. 

הלמידה מקדמת תחושות של התחדשות ואופטימיות: כמה נאמר כבר על אופטימיות? אנשים מחפשים דרכים להכניס אופטימיות בחייהם כי לפעמים האופטימיות זה הגבול הדק שבין ייאוש לתקווה. כאשר נפנה מקום ונקבע לנו יעד של לימודים חדשים, העשרת ידע והקניית כלים חדשים לחיים. לא אחת נצא מההרצאה, השיעור והתובנות שקיבלנו עם הרבה חומר למחשבה, ומבט קדימה איך הדברים יכולים להתפתח בחיים. כמה פעמים שמענו את המסר- שההשקעה הטובה ביותר בחיים זו ההשקעה בעצמנו. כי כשנשקיע בעצמנו ידע, כלים, נקיף את עצמנו באנשים שמדברים באותה שפה במסגרת הלימודים, כל אלו יעלו בנו את תחושת ההתחדשות והאופטימיות.

למידה יכולה להתחיל בקטן ולהפוך ל- "בינג': כפי שכבר הבנו, כאשר נחווה את העונג והתגמול, נשאף להגיע עוד ועוד לאותה תחושה. זה גם מה שיעודד אותנו ויקנה לנו מוטיבציה להמשיך להתפתח וללמוד דברים נוספים שהרי כולנו כבר יודעים ש "עם האוכל נפתח התיאבון". ואם הסדרה טובה מדי, אין יותר כיף מ"בינג'".

ד"ר שירלי הרשקו, היא המומחית הבכירה בישראל בתחום הקשב. חוקרת וסופרת, פודקאסטרית, מרצה באוניברסיטה העברית, בעלת מכון לאבחון וטיפול, לילדים ולמבוגרים, ומחברת רב המכר "אנשי הקשב"