איך נכין ילדים בעלי צרכים מיוחדים, לעבור את פורים בשלום ואפילו לשמוח וליהנות? מכון "function" מסביר שיש צורך להתכונן מראש:  פורים, כמו לפני כל יציאה מהשגרה הקבועה - חשוב לסייע ולהכין אותם להתמודד עם סיטואציה לא צפויה או לא מוכרת.

תחפושת ואיפור: ילדים בעלי רגישות יתר חושית למגע וטקסטורות, תחפושות מבדים עם פוליאסטר וניילון הם בגדר אסון. בחרו בדי כותנה שנעימים לגוף. חשוב שהלבוש יהיה נוח וקל, לא ילחץ ולא יהיה ארוך מדי. איפור- עדיף כמה שפחות, ועדיף להשתמש באיפור היפו אלרגי מחומרים טבעיים. אם ילדינו בוחרים דווקא בתחפושת שיכולה להציק להם, הסבירו להם מראש שהיא יכולה לגרום לו למועקה. במקרה כזה סביר שהיא לא תחזיק מעמד, הם יסירו את התחפושת המציקה מידי וישארו בלי תחפושת כלל. מומלץ להציע לילדים לבחור תחפושת של דמות אהובה במיוחד. זה יקל עליהם את המשימה המאתגרת. חשוב שילדינו לא ילבשו את התחפושת בפעם הראשונה בחגיגת פורים. יש לאפשר להם להתרגל לתחפושת בהדרגה.

כדאי שהם יהיה נוכחים ושותפים בהכנה שלה, יבדקו את הריח והמגע של חלקי התחפושת ואביזרים. ינסו ללבוש כל חלק בנפרד, בהתחלה לזמן קצר, אחר כך יותר זמן. אם יש חלק או אביזר בתחפושת שמציק, להציע לוותר עליו, או למצוא פריט חלופי. יש כאלה שלפני הכל בוחרים ביגוד נעים ונוח לא מסורבל, עוד לפני שמחליטים למה להתחפש. אחרי בחירת הבגד, חושבים ביחד איך ליצור ממנה תחפושת מקורית. לא כל הילדים אוהבים להתחפש. במקרה כזה אפשר להציע להם להסתפק באביזר מייצג אחד של דמות, ולא בסט תחפושת שלם. אפשר לקחת בתיק בגדי החלפה נוחים להמשך המסיבה. אפשר גם להיפך: לקחת את התחפושת או חלק ממנה בתיק, וללבוש אותה רק כשמגיעים לגן או לכיתה.

 ד''ר שרית טגנסקי (צילום: יחצ)
ד''ר שרית טגנסקי (צילום: יחצ)

משלוח מנות: משלוח מנות של חטיפים וממתקים, רווי סוכר ופחמימות, הוא בבחינת מלכודת לילדים עם הפרעות קשב. יש ילדים עם בעיה בויסות חושי בעלי רגישות יתר לטעמים ומירקמים. מסגרות חינוכיות רבות מודעים היום לרגישויות שונות של ילדים (כמו למשל, אלרגיות) ולדרישות התזונה השונות בבית. יש מסגרות שמכינות רשימה.

אחידה להורי הילדים להכנת המשלוח, ללא צבעי מאכל ושתייה ממותקת. אפשר להכין לילדינו משלוח מנות מושקע חלופי לבית-עם דברים שהם אוהבים, שיכלול הפתעות שישמחו אותו. תוכלו גם להציע להם לבחור מהמשלוח שיקבלו בגן או בכתה רק מה שהם הכי אוהבים.

המולה ורעש: מומלץ להישאר עם ילדינו בדקות הראשונות בארוע. בארוע גדול ומרעיש במיוחד תוכלו להציע להם (או בתיווך הגננת) לשבת עם עוד חברים טובים שמתקשים גם הם בסיטואציה בפינה שקטה יחסית מגרויים, לא ליד ההגברה, ולא בתוך הצפיפות. כשלא מזהים מחופשים אחרים, אפשר לתווך, לשאול ביחד ולנחש מי זה מאחורי האיפור, או לבקש להסיר לרגע את המסיכה. אוזניות- מי שסובל מרגישות יתר לרעשים- יכול לסבול מנפצים, פצצים, ושאר רעשים לא צפויים. בצל המלחמה הרגישות עשויה להחמיר, ורעש לא צפוי עלול להבהיל ולהתפרש כאזעקה או מלחמה. ההמולה והמוסיקה לבדם יכולים להציף.

מומלץ להצטייד באוזניות, אטמי אוזנים כדי להעזר בהם בשעת הצורך. חופשת פורים: להשתדל לא להעמיס. לנסות להמעיט במספר האירועים והתכניות ולהעדיף ארוע קטן על המוני. לקחת בחשבון אפשרות של הפרעות שינה צפויות, בגלל עומס הגרויים, האדרנלין, והממתקים עתירי סוכר. ובסוף, אחרי כל ההכנות- להנות! חג פורים הוא הזדמנות טובה לשמוח למרות כל הקשיים והעצב. לילדים עם צרכים מיוחדים זאת ההזדמנות להשתחרר פעם בשנה מהחוקים והאיסורים הנוקשים שהם צריכים להתמודד איתם כל השנה, ועובדים כל כך קשה להתאים עצמם אליהם. בשדה המחקר והטיפול מצביעים על יכולות יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסא של ילדים אלה שמתפתחים מלידה. באמצעות יכולות אלה הם מתגברים על המגבלות. זה הזמן לעודד אותם לבטא את הייחודיות והיצירתיות שלהם. להמציא תחפושת מקורית, להשתתף בהכנתה, להתחפש לדמות שאתה רוצה להיות כמוה ולהרגיש על גג העולם.