אני אם לילדה בת 4, ולפני כמה חודשים התחלנו איתה תהליך גמילה מחיתולים. במהלך היום זה עובד לא רע, אבל בשעות הלילה מתחילה הבעיה. ניסינו, לא הצלחנו ונאלצתי להחזיר לה את החיתול לפני השינה. מבחינתי, זה מוגדר ככישלון. מה דעתך?


“גמילה מחיתולים ביום דורשת בשלות ביולוגית, כדי שהילד יהיה מסוגל להתאפק, ובנוסף בשלות פסיכולוגית, שבזכותה הילד מצליח ליצור שיתוף פעולה עם בקשת המבוגרים. בלילה מצטרף אלמנט נוסף לגמילה: הרפלקס. ברגע ששלפוחית השתן מלאה, היא שולחת למוחו של הילד אותות להתעורר ולקום לשירותים - אבל לעתים הילד אינו מספיק בשל כדי לתרגם את האותות האלה בצורה נכונה, ולעתים הוא ישן מאוד חזק ועמוק. לכן תהליך הגמילה מחיתולים בלילה שונה מהליך הגמילה ביום. חשוב לי לציין בפנייך שאין פה כישלון, לא שלכם כהורים ולא שלה כילדה. יש דרכים רבות לטיפול בנושא, למשל שימוש בפעמון הרטבה המתריע בפני הרטבת לילה: מחברים את הילד לזמזם המשמיע צלצול מיד עם הופעת ההרטבה במיטה. לא פעם זה פותר את הבעיה, כי הילד מתעורר, אבל במקרים מסוימים הפעמון יעיר את ההורים ולא את הילד; תלוי באיכות השינה שלו. אפשרות נוספת שאני מציעה לך היא להעיר את בתך קצת לפני שאת הולכת לישון כדי שתקום לשירותים - אבל מומחים רבים בנושא הרטבת לילה פחות ממליצים על דרך זו. לכן, אני באופן אישי ממליצה לך לדבר עם הילדה ולומר לה שאת שמה לה תחתוני לילה - זאת כדי להקל עליה עד שהגוף שלה יתרגל. חשוב שהשיח ביניכן לא יפגע בדימוי הגוף של הילדה, או חלילה ישפיל אותה. תני לה את הביטחון להבין שהיא תצליח להתמודד עם הסיטואציה, וזה רק עניין של זמן. אל לה לחוש בושה או חוסר נוחות; צריך לגרום לה להבין שאין לה סיבה להתבייש - זה טבעי, ולילדים רבים לוקח זמן לעבור את גמילת הלילה, גם אם הם לא מדברים על זה".





בני בן ה־3 הוא ילד מקסים, אבל אני לא מצליחה לגמול אותו מהמוצץ. כשהוא בגן הוא בלי המוצץ, אבל כשהוא רואה אותי הוא מתחיל לבכות ומבקש מוצץ. אני חוששת שאולי ניסיתי לבצע גמילה מוקדם מדי, ותוהה איך לדעתך אפשר להצליח לעשות זאת בצורה טובה יותר.



“אחד הקשיים של ההורים הצעירים היום הוא לגלות סמכות כמו הגננות והמטפלות. כדאי להחליט על זמן מסוים שבו אתם רוצים לתת לו להשתמש במוצץ, בלילה נניח, ולעמוד בהחלטה. ההמלצה היא לשוחח עם הילד, להסביר לו מדוע החלטתם לצמצם את השימוש במוצץ ולספר לו שהחל מאותו יום יהיה לו מוצץ חדש, בקופסה מיוחדת, שאותה ניתן לפתוח רק בזמן שבו אתם תחליטו. כדאי לקשט את הקופסה, לעטוף אותה בסרט ולשים את המוצץ על צמר גפן. כאשר הילד יראה את הקופסה, תגידו לו שהמוצץ ישן במיטה משלו, עד שהילד ישתמש בו. גמילה ממוצץ משולה לגמילה מסמים: זה עובד על אותם אזורים במוח. כשהורים מחליטים שהילד רק הולך לישון עם מוצץ, הם צריכים לגרום לזה לקרות - ובכך לסייע להליך הגמילה של הילד. איך גומלים בפועל? יש לילד התניות. הוא רואה אותך - אבל בפועל רואה לנגד עיניו מוצץ. תגידי לו, בהתאמה לגילו כמובן, שאת סומכת על הכוחות שלו ויודעת שגם אם יהיה לו קשה, הוא יצליח. אם הוא אוהב דמות מסוימת כמו סופרמן או ספיידרמן, תשאלי אותו מתי לדעתו הוא יצליח להיות חזק כמו אותה הדמות ולהשתמש בכוח שלו להפסיק להשתמש במוצץ כל היום. גם אם הוא יגיב בצורה קשה, אל תרחיבי בדיבור. תחבקי אותו ותפעלי בדיוק כמו שאמרת לו. הרגלים זה משהו מאוד חזק, יש כאלה שמצילים לנו את החיים, ויש כאלה שתוקעים את ההתפתחות שלנו - בסוף הילד ילמד לפתח הרגלים חדשים שיקדמו אותו". 



ערכה: עדן בן ארי