מהי כמות הפירות המומלצת ליום?
"פירות עשירים בוויטמינים, במינרלים ובסיבים תזונתיים. אפשר לשלב אותם בכל תפריט, גם בתפריט דיאטטי, אבל עדיין חשוב לציין כי סוכר הפירות, פרוקטוז, עלול להצטבר בשומן הבטני. על כן ההמלצה היא לאכול כשלושה עד ארבעה פירות ביום, לא יותר".

לאחרונה אובחנתי כחולה צליאק. מה אני יכול לאכול ללא חשש?
“יש הרבה מקומות שעושים עוגות ומאפים ללא גלוטן. זה בסדר גמור ולפעמים יותר בריא מקמח לבן רגיל, אבל לכל מקום שאתה הולך אתה צריך לברר אם יש שם מרכיב של גלוטן. לאט־לאט תתרגל ותראה שזה בכלל לא נורא”.



אני אוכלת תפריט דל קלוריות בצורה משמעותית, אבל לא מצליחה לרדת במשקל. ניסיתי הכל, רק שאם אני אוכלת קצת יותר ממה שאני רגילה אני מעלה את הכל בחזרה. מה עליי לעשות?
“להרעיב את הגוף שלנו זה דבר לא טבעי שעלול לפגוע בהתפתחות שלו. הגוף לא יודע שאת עושה את זה בכוונה, מבחינתו בכל פעם שאת אוכלת ממש קצת זה משום שאין לך מזון. לכן הוא שומר כל קלוריה ואת לא מצליחה לרדת במשקל כמו שאת רוצה. זו הדרך של הגוף לשרוד, וההתנהלות שלך עלולה לסכן את בריאותך לאורך זמן. משום שאת אוכלת עכשיו מעט מאוד קלוריות, הגוף צמצם את המטבוליזם שלו. לכן אם תאכלי 2,000 קלוריות, זה יהיה הרבה מאוד בשבילך כי הרגלת את הגוף לכלום. שבי עם תזונאית ותבני לעצמך תפריט מאוזן של כ־1,500 קלוריות, תעשי יותר ספורט - ותזכי לראות תוצאות”.

אני קונה מיץ סחוט טרי בסופרמרקט. האם יש בו ויטמינים?
“מיצי פירות טריים הם מקור מצוין לוויטמינים. ככל שהפרי נאכל בסמוך למועד קטיפתו, אנחנו זוכים ליהנות ממרב הוויטמינים שהוא מכיל. כשרוכשים מיצים סחוטים בסופר אנחנו צריכים לקחת בחשבון שישנה ירידה מתונה בכמות הוויטמינים מהרגע שהמיץ נכנס לבקבוק ועד לשימוש בו. לצורך העניין, אם אתה מעוניין לשתות מיץ תפוזים, קח בחשבון שברגע שסוחטים את התפוז למיץ נהרסים כ־30% מהוויטמינים שהיו בו”. 
 
אני סובלת ממחלת גאוט. יש לי כאבי תופת והגעתי למצב שאני כבר לא יכולה כמעט לעמוד על הרגליים. רציתי לדעת אילו מאכלים אסור לי בשום אופן לאכול ואילו יכולים להיות טובים למאכל.
“את צריכה לאכול כמה שפחות מאכלים עם חומצה אורית, להגביל מאוד בשר בקר ודגים כמו אנשובי וסרדינים במיוחד, איברים פנימיים לא לאכול בכלל. לא כדאי גם מיצים ממותקים ואלכוהול. בקשר לפירות, ההמלצה היום היא עד שני פירות ליום, לא יותר. את צריכה גם לשתות הרבה מים. המאכלים שמותר לך לאכול הם ביצים, מוצרי חלב דלי שומן, אגוזים, ירקות, טחינה, אבוקדו, דגנים מלאים, אורז מלא וקינואה”.

הנכדים שלי מאוד אוהבים לאכול תירס, אבל הבן שלי טוען שזה לא בריא ומסרב לשלב אותו בתפריט שלהם. מה דעתך?
“בתירס יש ערכים תזונתיים גבוהים כמו ויטמינים ומינרלים, סידן, מגנזיום ואפילו זרחן. אבל כדי שהם יצליחו ליהנות מכל זה, תבהירו לילדים שחשוב שהם ילעסו את התירס היטב ובכך יגרמו לוויטמינים ולמינרלים להיספג בגוף. מעבר לזה, חשוב לי לציין שגם הערכים הקלוריים של התירס טובים והוא נחשב נשנוש מזין ובריא”.

אני בת 56. לפני כמה שבועות גיליתי שאני סובלת מיתר כולסטרול. מאילו מאכלים עליי להימנע כדי להרגיש טוב יותר ולשפר את המדדים שלי?
"הדרך הכי טובה לשפר את תוצאות הבדיקות שלך ולהרגיש טוב יותר היא להימנע ממאכלים מתועשים ומפחמימות רעות. אין טעם לאכול מוצרים מקמח לבן, עוגות, עוגיות ומוצרים עשירים במרגרינה. את לא צריכה להוריד מהתפריט ביצים, תוכלי להתחיל לאכול ביצה אחת. חלבון שאין בו כולסטרול כלל אפשר לאכול באופן חופשי. מעבר לזה, אני ממליצה לך לבנות תפריט שמתאים לאורח החיים שלך, להוריד פחמימות רעות, לעבור ללחם מלא ולהעשיר את המנות בירקות. בבוקר תוכלי לאכול שתי פרוסות לחם עם גבינה מלוחה 5% או גבינת ריקוטה וכן ירקות. בצהריים את יכולה לאכול דג בתנור עם ירקות ובורגול. אחר הצהריים, אם את עדיין מעוניינת, להמשיך עם כוס קפה ועוגייה ביתית. בערב את אוכלת סלט ירקות גדול וקוטג'. אני בטוחה שבבדיקה הבאה כבר תראי שינויים במדדים".

מתוך תוכניתה של ד"ר מאיה רוזמן, בכל יום שישי ב־12:00 ב־103FM