מה היתרון הגדול של קופות גמל לעומת השקעות אחרות כמו נדל"ן, בורסה או בתי השקעות?

"לקופות גמל יש יתרונות מיסויים ובנזילות, ובייחוד מדובר בהשקעה קבועה, ואז אתה יכול לשים עד 70 אלף שקל בשנה. זאת אומרת, יש אפשרות לשים סכום שיש לך כמו 30 או 40 אלף שקל, ואז לעשות הוראת קבע חודשית. היתרון של זה הוא תנאים טובים יחסית בדמי הניהול. זה כלי זמין, נזיל, מאפשר, והיתרון שלו זה הוראת הקבע. עם זאת, עליי לציין כי בסכומים גדולים יותר עדיף יהיה ללכת לבית השקעות".
לי ולבן זוגי יש סכום כסף מספיק גדול כדי לרכוש את הבית שאנחנו רוצים, אבל כרגע הכסף שלנו מושקע בכל מיני אפיקים ומייצר תשואה שנתית של כ־5%, ואנחנו מתלבטים אם כדאי להשאיר אותו או לשחרר אותו. מתוך הסכום הזה, כמה כדאי להעביר למשכנתה וכמה להשאיר בהשקעה? 

"במשכנתאות היום את יכולה להגיע לסביבות של 2.5% ריבית. לכן אם יש לכם תיק שיודע להניב 5%, אני ממליץ לקחת את המקסימום שאת יכולה במשכנתה, כי עובדתית את תייצרי תשואה של 2.5% ברוטו בשנה. אם אתם מבינים בהשקעות ויודעים להכניס ממוצעים יפים כל שנה של כ־5% תשואה, ואתם לוקחים משכנתה לרכישה, אין סיבה לא לנצל זאת. אם יש לכם יכולת החזר, זה מה שהייתי עושה".
הייתי נשואה קרוב ל־57 שנים, גידלנו חמישה ילדים לתפארת ועבדנו קשה כדי להתפרנס בכבוד. לפני כתשעה חודשים בעלי הלך לעולמו, וכיום עומדת לרשותי דירה בעלות מיליון ו־300 אלף שקלים שהחלטתי להעביר לבת הזקונים שלי כי אין לה משכורת קבועה והיא גרושה. זו הייתה החלטה קשה, אך הסברתי לילדים את המצב, כולם הסכימו לכך וחתמו על אישור מול עורך דין. הוספנו סעיף שאם היא תתחתן ויהיה לה בית משלה, היא תיאלץ למכור את הדירה והסכום יתחלק בין כל האחים. מה דעתך? 
"הכל תלוי במה שכתוב בצוואה ומומלץ להיעזר בעורך דין בנושא. החלטה כזו פותחת קן צרעות בבית. הסעיף האחרון שציינת נשמע לי די מוזר. תארי לך שהבת תתחתן, אך תחליט שאינה מעוניינת לרכוש בית חדש כי יש לה את הבית שירשה ממך? במקומך הייתי עושה דבר אחר ומציין בצוואה חדשה שלאחר מותך, את מורישה לה את הבית. בנוסף, כדי למנוע סכסוכים עתידיים, הייתי מציין שלאחר מותה של הבת הסכום של הנכס יתחלק בין כל הנכדים שווה בשווה. חשוב לציין שכל עוד את בחיים, הבית נשאר רשום על שמך. תוכלי לציין בצוואה שהבית אחרי מותך יוחזק בנאמנות, דבר שיאפשר לה להמשיך לגור בו, ואז לאחר מותה הבית יימכר, והסכום יתחלק בין יורשיה והיורשים של אחיה שווה בשווה. בעזרת הפתרון הזה תאפשרי לה להמשיך לגור בו, אך לא תשללי מיתר האחים את הזכות על הדירה".
אני נשואה באושר, אמא לשניים ועובדת כעורכת דין. לצערי, אני כל הזמן מסתובבת בתחושה שאני נלחמת על המטרות הלא נכונות. לאחרונה אבי נפטר ממחלת הסרטן, ובמהלך הטיפול בו הבנתי שאני רוצה לבצע שינוי בקריירה שלי, אך יש בי פחד משינוי. בכל זאת אני מגדלת שני ילדים, ויש לי אחריות כלפיהם. איך אוכל להגיע למצב שבו אני מכניסה יותר ערך לחיי היומיום שלי? 
"כולנו יודעים שהחיים קצרים, אבל כשאנחנו עומדים מול המוות, אנחנו מאיצים בתוכנו תהליכים ומבינים שאנחנו רוצים לחיות, ולא לפחד משינוי. לתפיסתי זה בדיוק מה שקרה לך. תחילה הסברת שמקור הרצון שלך לשינוי בחיים התעורר אחרי שאביך נפטר ואת לא רוצה לבזבז את חייך, אך את נאחזת בהפך הגמור, בחשש לעתיד הילדים. דווקא בגלל שאת אמא לשני ילדים, איך אין בך פחד מהתקיעות בחייך? המחויבות שלך לילדים שלך היא קודם כל לשמור על עצמך.

"תשימי לב שבבדיקת אק"ג רואים קו עולה ויורד שמתאר את מצב הלב שלנו, אז למה לעזאזל רוב בני האדם שואפים שבאק"ג יהיה קו ישר? אני רוצה שתחשבי על השאלה ותביני שהתשובה לזה נורא פשוטה; הערך המוביל בחיינו הוא הישרדותי. אנחנו זקוקים ליציבות, אבל לפעמים היציבות היא סכנה. זה לא אומר שאת צריכה להתנהל בחוסר אחריות וכמו משוגעת. לכי תהיי יצירתית ותבררי את השיטה המתאימה לך ותתחילי לנוע. את עורכת דין עם ניסיון, תוכלי למצוא עבודה אחרת. השאר זה שטויות".