אני בן 75, בריא בדרך כלל. לפני כארבע שנים עברתי צנתור בהצלחה, ומאז אני מקפיד על הוראות הקרדיולוג ולוקח את כל הכדורים בזמן. לצערי, אחרי האירוע התחלתי לסבול מרטט בלתי מוסבר בלב - כל לילה בחצות אני מרגיש את זה, כאילו יש שם מנוע. הרופאים בדקו, אבל לא יודעים ממה זה נובע. מה דעתך? 


"יכול להיות שאתה סובל מאי־ספיקת לב קלה, שגורמת לכך שמצטברים נוזלים בריאות שלך. כתוצאה מכך אתה עשוי לחוות חרחור. אם תתיישב, הוא ייעלם אחרי חצי שעה. אני ממליץ לך להתחבר לשח"ל או ל'נטלי', ולשדר להם ברגע שאתה מרגיש את הרטט. יש אנשים שסובלים מקוצר נשימה לילי התקפי. זה מצב קיצוני יותר משלך, שבו הם מתעוררים בלילה מחוסר באוויר. לעתים קוצר הנשימה נעלם אחרי שהם פותחים חלון בחדרם.

"חשוב לי לציין שכדאי לבדוק גם את הלב וגם את הקיבה, משום שאפשרות אחרת שיכולה לגרום לך להרגיש ככה היא גזים מהקיבה. השאלה היא מתי בדיוק אתה אוכל את ארוחת הערב. בקיבה יש שסתום שמחבר אותה לוושט, ובגיל 70־60 הוא פחות פעיל. כתוצאה מכך אצל הרבה אנשים יש עלייה של חומציות מהקיבה לכיוון הוושט. לפעמים השסתום הזה גורם לכך שחלק מהגזים עולים. תנסה ללכת לישון על קיבה ריקה, ואם לא יהיה לך רטט תקדים את ארוחת הערב".
אשתי בת ה־31 החלה לסבול מהמחלה פיברומיאלגיה לאחר לידת בננו השני. הרופאים אומרים שזו מחלה חשוכת מרפא. אשתי ממש סובלת. קשה לה לקום מהמיטה, ללכת ואפילו להתעטש. מה אפשר לעשות כדי לסייע לה להתמודד עם התופעות הלא פשוטות הללו? 

"כשאנחנו, הרופאים, אומרים למטופלים שלנו שמדובר במחלה חשוכת מרפא, אנחנו מתכוונים בדרך כלל למחלה שהיא מאוד מסוכנת וקשה. פיברומיאלגיה היא לא מחלה מסוכנת אומנם, אבל היא בהחלט כואבת והיא מפריעה לתפקוד היומיומי. יש אנשים שיש להם פיברומיאלגיה, אבל הם ממשיכים לעבוד למרות הסבל, ויש מי שהכאב מרתק אותם למיטה. ככל שהחולים יותר פעילים, כך הם סובלים פחות. בשביל להקל מעט את הכאבים, מוטב לאשתך ליטול ליריקה, סימבלטה או כל תרופה אחרת ממשפחת התרופות נוגדות הדיכאון שמעלות את הסרוטונין.

"בנוסף, כדאי להתחיל פעילות גופנית. הכאב יכול לחלוף כמו שהוא בא, אבל לפעמים הוא הופך לכאב כרוני - ולכן כדאי לתפקד כמה שיותר ולהתחיל ללכת.חוץ מספורט ומתרופות נוגדות דיכאון, או תרופות כמו גאבאפנטין, תוכלו לפנות לראומטולוג שיזריק לה זריקה (הדבר אפשרי במקרים שבהם הכאב נמצא במקום קבוע). מעבר לזה חשוב לציין שגם טיפול פסיכולוגי יכול לסייע לה לצאת ממעגל הקסמים". 
אני בת 81. לפני כשש שנים עשיתי חיסון נגד שלבקת חוגרת, האם לדעתך עליי לבצע את החיסון שוב?

"התשובה האמיתית היא שאף אחד לא יודע. לפני כ־12 שנה הייתי בכנס בינלאומי בניו יורק כשהחיסון בדיוק יצא. מאחר שאני מכיר את הסבל הרב של חולים בשלבקת חוגרת, ביקשתי מרופא אמריקאי שייתן לי מרשם והזמנתי את החיסון, שבזמנו עלה 440 דולר. הזרקתי אותו לעצמי ונרגעתי. אני באופן אישי ממליץ לעשות אותו. לאחר חמש שנים עשיתי חיסון חוזר, כי לבדוק נוגדנים זה סיפור גדול, אבל לקבל עוד חיסון זה לא בעיה.

"בקרוב צפוי לצאת חיסון חדש לשלבקת חוגרת מווירוס מומת, אשר יתאים יותר לאוכלוסייה המבוגרת. אם את רוצה לקבל חיסון חוזר תחכי קצת. החיסון שקיים כיום הוא מווירוס מוחלש, ואנחנו מפחדים לתת חיסון כזה לאנשים עם מערכת חיסונית חלשה. מווירוס מומת אין ממה לחשוש, כל אחד יכול לקבל אותו. בהזדמנות זו אני רוצה להמליץ לכל מי שאמור להתחיל לקבל טיפול בקורטיזון ולכל מי שאמור להתחיל טיפול ביולוגי או כימותרפי: שבועיים או שלושה לפני שאתם מקבלים את הטיפול, לכו להתחסן נגד שלבקת חוגרת".