אומגה 3, פחמימות, ובשר, מה הכי טוב לגוף שלנו? ועל מה כדאי לוותר. ד"ר מאיה רוזמן ענתה בתכניתה שב-103FM על השאלות שייתנו לנו אורח חיים בריא יותר.

אני מקפידה על אורח חיים בריא מאוד, אוכלת ארוחות מסודרות, ועושה פעילות גופנית כמעט כל יום. לאחרונה הבנתי שכדאי ליטול תוסף של אומגה 3 בכדי להמשיך לשמור על בריאותי. מה דעתך?


כשאומרים לאנשים אומגה 3 מתכוונים לשלושת חומצות שומן חיוניות אותן הגוף אינו יכול לייצר לבד, ועל כן אנחנו חייבים לקבל אותן ממקור חיצוני. חלק מחומצות השומן נמצאות במזונות מהצומח כמו אגוזי מלך, זרעי פשתן, וזרעי צ'יה. האחרות נמצאות בדגי ים, בעיקר בדג הסלמון והפורל.



חומצות השומן הללו חשובות מאוד לבריאותנו, ולכן רבים ממהרים ליטול אומגה 3. היא משפרת את זרימת הדם, מפחיתה תהליכים של סתימת עורקים ומחלות לב, ומסייעת ליצירת להעברה תקינה של פעילות נוירולוגית, ושמירה על הזיכרון. אומגה 3 מסייע במניעת אלצהיימר, עוזרת במניעת דיכאון, ואף מצמצת מאוד תהליכים דלקתיים בגוף.



ניתן היה לצפות שצריכה קבועה של אומגה 3 תשפר את בריאותנו, אולם בפועל אין זה המצב. באף מחקר לא נמצאו ממצאים חד-משמעיים הממליצים על נטילת התוסף, ומבחינת תזונתית, בהחלט מומלץ להכניס לתפריט הקבוע שלנו דגי-ים כמו סלמון, טונה, ופורל, במינון של פעמיים-שלוש בשבוע. עבור מרבית האוכלוסייה, הכמות הזו אמורה לספק את כמות האומגה 3 הרצויה.



לאנשים צמחוניים או טבעוניים שאינם צורכים דגים אני ממליצה להעשיר את התפריט במזונות מהצומח בהם יש רמה גבוה של אומגה 3, על פי מחקרים אחרונים אין זה משמעותי האם חומצות השומן הללו הגיעו ממקור צמחי או מהדגים. 




פעמיים בשבוע אני הולך לחדר כושר, ולא מצליח להבין למה כל הליכון נותן לי נתונים שונים. בהליכון אחד כתוב ששרפתי 300 קלוריות בשעת צעידה, ובהליכון אחר כתוב לי 480 קלוריות?

למרות מה שנראה לאף הליכון או אפליקציה אין אפשרות לבדוק במדויק את כמות הקלוריות ששרפת, גם את תזין לתוכו נתונים כמו גובה, משקל ואפילו גיל. גם אם תתחבר למכשיר שמודד דופק לא תצליח לדעת כמה קלוריות שרפת מהסיבה הברורה שכמות הקלוריות שאתה שורף תלויה בעוד הרבה דברים כמו גנטיקה, ודיאטות שעשית במהלך החיים והשפיעו על המטבוליזם. ככל שעושים יותר דיאטות בחיים – הגוף הופך ליותר יעיל ושורף פחות קלוריות, ואת הנתונים האלה אף מכשיר ואף אפליקציה לא יכולים לדעת. אז במקום להסתכל על כמות הקלוריות שנשרפה ואחר כך לפרגן לעצמך בפינוק ונשנוש נוסף, עדיף לעשות פעילות גופנית בשביל בריאות הגוף והנפש.

האם הימנעות מפחמימות יכולה להזיק לבריאות?
אין דבר כזה פחמימות חיוניות, הגוף יודע לייצר אנרגיה בעצמו, וצריכה מרובה של פחמימות עלולה להעלות את רמת האינסולין בגוף, לגרום לתהליכי דלקת בסוף, ואפילו לגרום להיצרות עורקים ולהתקפי לב.

לאחרונה נערכו מחקרים שהוכיחו שצריכת שומנים כמקור אנרגיה במקום פחמימות, אינה גורמת למחלות הלב ואינה מסוכנת כפי שחשבו בעבר. מעבר לזה כשבדקו האם דיאטת דלת פחמימות יותר אפקטיבית מדיאטה דלת שומן גילו שבשביל לקבל תוצאות טובות יותר ההמלצה היא לוותר על פחמימות.

אני עובדת מחוץ לבית, ורוב התזונה שלי מבוסס על כריכים. האם אוכל לרדת במשקל?

במידה ואת דואגת שהכריכים יהיו עשויים מלחם קל אין שום בעיה. לצורך העניין כל פרוסת לחם מכילה כ־40 קלוריות, ולכן 2 פרוסות שוות ערך ל־80 קלוריות. אם ניקח עוד 40 קלוריות ונשקיע אותם על ממרח ממוצע, כמו כף גבינה לבנה, כף חומוס, או אפילו פרוסת גבינה צהובה, אנחנו נגיע ל־120 קלוריות, מה שאומר ש־5 כריכים ליום מכילים רק 600 קלוריות, ואם בערב כשאתה אוכל ארוחה שמכילה חלבונים וירקות כמו חזה עוף בתנור, או ביצה וקופסת טונה עם סלט ירקות גדול הגענו לתפריט שמכיל 900 קלוריות בלבד. מדובר בתפריט שמתאים גם לאנשים שאוהבים לחם, ומצד שני, צריך לזכור שמחקרים מראים שעדיף להפחית פחמימות לבריאותנו.

אני מקפידה מאוד על התזונה, וברצוני לדעת האם זה נכון שבשר בקר משמין יותר מאכילת עוף?
רוב חלקי הבקר מכילים כמות קלוריות זהה לכמות הקלוריות בעוף. לתפיסתי השרים הדלים בשומן הם כתף בקר וחזה עוף, ואילו אחוז השומן בסינטה ובפילה בקר די דומה לאחוז השומן שאפשר למצוא בפרגית, אבל הם מכילים יותר אבץ, ברזל, וויטמינים, כך שמבחינה תזונתית הם עדיפים. יש להיזהר כמובן מאנטריקוט ומבשר כבש, שמכילים הרבה שומן.