אני בן 71. רופאת המשפחה המליצה לי להתחסן נגד שלבקת חוגרת. האם אפשר לוותר על החיסון?
"אני רופא נוירולוג, מומחה בכאב שעוסק גם ברפואה משלימה. מתוקף תפקידי אני מטפל בחולים רבים שנפגעו משלבקת חוגרת. הכאבים של החולים בשלבקת חוגרת הם איומים, ואם יש מזל הם נמשכים כמה חודשים ואם אין מזל, הם נשארים לכל החיים. כשאני רואה איך אנשים מתייסרים מהכאב כשכמעט אין טיפול שיכול לעזור להם - לבי נחמץ. לפני כעשר שנים יצא החיסון לראשונה בארצות הברית, ביקשתי מאחד הקולגות שלי שיכין לי מרשם, שילמתי והזרקתי לעצמי.

"לפני כחמש שנים הזרקתי בפעם השנייה, כי אנחנו לא יודעים לכמה זמן החיסון הזה משפיע. ברגע שמערכת החיסון שלנו קצת נחלשת, וירוס ההרפס, שנשאר רדום אצלנו בגוף מגיל קטן, מתעורר מתרדמתו וגורם לשלבקת החוגרת. אני ממליץ לכל אדם בגיל 70 פלוס, בין אם בריא ובין אם חולה, ובייחוד לאנשים שאמורים לקבל סטרואידים או כימותרפיה, לבצע את החיסון. אם אדם כבר מקבל כימותרפיה ומערכת החיסון שלו חלשה, אני לא ממליץ לו להתחסן. כדאי לדעת שלא מדובר בחיסון מווירוס מומת אלא מווירוס מוחלש. המשמעות היא שאדם עם מערכת חיסונית חלשה עלול לפתח את המחלה אחרי החיסון. בעתיד צפוי להגיע חיסון מווירוס מומת, אז יוכלו לקבל את החיסון גם בעלי מערכת חיסון חלשה, כי וירוס מומת לא יכול להדביק".

 
בני בן ה־14 אמור לקבל בקרוב מטעם בית הספר את חיסון הפפילומה. זה חיסון שנוי במחלוקת שניתן מתוך בחירה, והרבה הורים מסרבים לחתום על האישור הדרוש. מה החשיבות של חיסון זה?

"פפילומות הן נגעים קטנים ומדבקים שנמצאים על אברי המין. הסיבה העיקרית לפרוץ סרטן צוואר הרחם אצל נשים היא וירוס הפפילומה, שיכול להימצא גם בגרון ובמקומות נוספים עקב הרגלי מין שמשתנים מאדם לאדם. בכל חיסון יש סכנה מסוימת. הפחד קיים אך הוא בעיקר תיאורטי, כי בסופו של דבר מדובר בחיסון שמונע מהם להידבק וגם להדביק, וגם בנך עלול להידבק וחס וחלילה להדביק אחרים. אגב, יש מדינות שבהן החיסון הזה הוא חובה".
אבי בן ה־75 אובחן כחולה בטרשת עורקים. האם זה תורשתי?
"כולנו נחלה בטרשת עורקים, בלי יוצא מהכלל. זו מחלה תלוית גיל וככל שמתבגרים יותר, רוב האנשים לוקים בה, בוודאי בגיל של אביך. ניתוחים שלאחר המוות שנעשו בחיילים אמריקאים שנהרגו במלחמת קוריאה העלו שאצל בני 18 כבר התחילו סימנים של טרשת עורקים. אם כן, זו מחלה שמתחילה בגיל מאוד צעיר ורק הולכת ומתקדמת. אם אתה רוצה בדיקה שנותנת קריטריון לטרשת העורקים, אתה יכול לעשות בדיקת CT בשם 'קלציום סקור', שבוחנת בין השאר את רמות הסידן והמשקעים בכלי הדם בלב. בכל מקרה, כל דבר בחיינו הוא תורשתי, לרבות סוכרת, לחץ דם, שומנים בדם ועודף משקל. לאנשים עם גורמי סיכון לטרשת עורקים יש סיכוי לחלות בה. אבל גם אנשים בלי אותם סימנים יחלו ככל הנראה בעתיד במחלה". 
אני בת 30 וסובלת מפעילות יתר של בלוטת התריס ומאנמיה. האם יש קשר לעובדה שלאחרונה התחלתי לסבול מאלרגיות שמופיעות כתחושת גרד ונפיחות רבה באזורים שונים בגוף?
"בפעילות יתר של בלוטת המגן (בלוטת התריס) כל המטבוליזם עובד יותר מהר. לפעמים אפילו המחזור החודשי מגיע לעתים יותר קרובות, ואז בגלל שמאבדים יותר מדי דם עלולה להופיע אנמיה. עושה רושם שאת סובלת מאנגיואדמה. מדובר בבצקת מקומית וחולפת של השכבות העמוקות של העור, ושל הרירית בדרכי האוויר העליונות או במערכת העיכול. לא נראה לי שיש קשר בין תופעה זו לפעילות יתר של בלוטת המגן. ההמלצה שלי היא לפנות למרפאה ייעודית בנושא, הם יבדקו את חומרת המצב, יראו איך ניתן לעזור ויעניקו לך טיפול במקרה של התקף שיתפתח לקוצר נשימה".